Zoznámte sa s WTCR, najlepšími pretekmi cestovných automobilov na svete

1. Čo sa stalo s WTCC?

Na úvod trocha kontextu. Seriál WTCC opustili na konci roka Citroen a Lada, tým sa počet zainteresovaných automobiliek scvrkol na dve. Bez nových značiek na obzore, navyše keď sa Honda ani Volvo netvárili, že chcú postaviť nové autá (najmä Honda by to po generačnej výmene Civicu potrebovala), musel sa promotér seriálu Eurosport Events rozhýbať smerom k novým pravidlám. Kategóriu TC1 tak nahradil komerčne úspešný koncept bývalého šéfa WTCC Marcella Lottiho s názvom TCR. Keďže však ide o, ehm, autá určené pre súkromné tímy bez priamej účasti automobiliek, FIA musela WTCC po 13 rokoch uložiť k ľadu a nový šampionát vypísať ako Cup. Zatiaľ na dva roky.

2. Prečo je to skvelé?

Okrem toho, že TCR sú na pohľad sympatické a aj relatívne dostupné autá, nový šampionát v podstate spojil to najlepšie z WTCC a z TCR International Series. Na štart sa postaví 26 áut (plus dve divoké karty na vybraných okruhoch). Pole je nabité legendami tejto disciplíny ako Muller, Huff, Giovanardi či Coronel, sú tu obhajcovia titulov Bjork i Vernay a medzi nimi aj náš Maťo Homola.

3. S čím sa pôjde?

Technický koncept TCR je postavený na dvojlitrových hot-hatchoch, jeho prapôvodcom je SEAT Leon Cup Racer pre značkový seriál SEAT Supercopa. Ide o kompakty s pohonom prednej nápravy, ktoré majú preplňovaný motor do dvoch litrov. Technika je silná, robustná, relatívne jednoduchá a najmä dostupná. Cenový strop je totiž stanovený na cca. 100 000 eur, pritom napríklad motor má predpísaný repas až po 10 000 km. Takže okrem SEATu, teraz už Cupry, sa toho chytili aj Honda, Alfa Romeo, VW, Audi, Hyundai či Peugeot, homologizovaný je tiež Renault, Kia, Lada a Opel.

4. Kde do toho zapadá Homola?

Maťo zostal s tímom DG Sport Competition, ten mu však pod zadkom vymenil Astru za 308 GTI. Výhodou je tesnejšie napojenie na Peugeot Sport, nevýhodou zas fakt, že (ako správni znalci isto tušíte) francúzsky štvorvalec má objem len 1,6 litra. Na takéto hendikepy je však Balance of Performance (vyváženie výkonnosti, ďalej len BoP). V tomto smere dostala Astra minulý rok zabrať a tak som zvedavý, ako to schytá Pug. Okrem toho budú piloti dostávať aj extra kilogramy balastu za dobré výsledky, aby sa pole ešte viac premiešalo.

5. Kde to môžem vidieť?

V televízii na Eurosporte, určite aj na webe a naživo napríklad na Hungaroringu už 29. apríla. Sezóna sa začína 8. apríla v Maroku a vyvrcholí 27. novembra v Macau. Vypichnem ešte 13. máj, kedy sa pôjde v rámci sprievodného programu 24-hodinovky na kompletnom Nürburgringu. Každý víkend tvoria až tri bodované jazdy, prvá s vlastnou kvalifikáciou v sobotu, ďalšie dve s vlastnou kvalifikáciou v nedeľu, na štarte druhej sa poradie top 10 obracia.

Verdikt

Všetci, s ktorými som sa pri oficiálnych testoch v Barcelone mohol rozprávať, sa zhodujúj na tom, že sa chystá najlepšia sezóna cestovných automobilov za ostatných 10 rokov. Viac ako polovica poľa má reálnu šancu vyhrať aspoň jedny preteky, takúto nepredvídateľnosť nemá azda žiaden profesionálny šampionát na svete. Očakávajú sa tvrdé súboje a kolízie, preto bude mimoriadne dôležité, ako situáciu zvládnu špotoví komisári.

Homola a jeho tím DG Sport po oficiálnom testovaní neskrýval spokojnosť. Čas nie je až taký dôležitý, podstatné je, že tím zvládol stanovený program bez problémov. V tvrdej konkurencii majú Peugeoty citeľnú nevýhodu v podobe charakteristiky menšieho motora (1,6 l proti dvojlitrom), na druhej strane to však znamená aj menšiu záťaž na prednú nápravu, čím sa nedostatok krútiaceho momentu v nižších otáčkach možno trošku vyrovná. Tak či onak, bude to stáť za to!


GALÉRIA - 10 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Marián Medlen| 07.04.2018 00:49

    teším sa veľmi a najmä dúfam, že spomínaný komisári budú prísnejší, ako boli pri niekotrých incidentoch v TCR...

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ