Ženevský autosalón 2019: Šokujúci automobilový prievan č.1 (a elektrárne skolabovali)

Automobilky chrlia jednu novinku za druhou. Všetko pre každého. Kým si voľakedy vystačili s jednou maximálne dvoma novinkami na celý rok, súčasnosť ukazuje, že to ani zďaleka nestačí. Veľké a silné značky majú tak bohatú modelovú paletu...že už akosi podvedome čakám, kedy to buchne. Nič to. Veľké, malé, výkonné aj elektrické, a neraz aj kombinácia všetkého (ale hlavne ekologicky a moderne ELEKTRICKY). Aj také sú ženevské premiéry. Hor sa na prvú časť z nich...

Alfa Romeo

Áno, Alfa Romeo stále existuje a má aj európskemu svetu čo ukázať. Dokonca až tak, že sa meno Alfa Romeo vrátilo do sveta seriálu F1. A práve v duchu návratu do F1 sa nesie výstavná expozícia a k tomu prispôsobené limitované edície Alfa Romeo Racing určené pre modely Giulia a Stelvio. Okrem špeciálneho laku edíciu dotvárajú sedačky Sparco, výfuk Akrapovič, poriadne kolesá aj rôzne jemnosti a nápisy Alfa Romeo Racing.

Audi

Dlho som premýšľal ako začať odsek o Audi. Celkom mám rád túto značku, hlavne je staré mechanické kúsky s nezmyselne umiestneným motorom kompletne pred prednou nápravou. Ale také už asi nikdy nebude, a budem (asi) rád, že ešte niečo „mechanické“ bude. Audi totiž začína byť výrazne elektrické. Dokonca až tak, že tento rok nič iné na stánku neuvidíš, maximálne nejaký hybrid. Audi totiž predstaví 4 elektrické a 4 nové hybridné verzie a modely. Takže e-tron FE05, či Q4 e-tron, e-tron GT alebo aj Formulu E. Za mňa skôr ee.

Takže určite neuvidíš parádnu R8 V10 oslavujúcu desiate výročie výroby 5,2 V10 motora pomenovanú Decennium. Parádny desaťvalec je naladený na 456 kW a v DE bude stáť cca 222 000 €, pričom vyrobených bude len 222 kusov. Taktiež neuvidíš SQ5 TDI – i keď nafta, ale aspoň to hrmoce spaľuje. Vďaka elektricky poháňanému dúchadlu (podobne ako v SQ7) produkuje 255 kW a 700 Nm. A to už nehovorím o RS5 s 331 kW – stovku zvládne za 3,9 sekundy. O čo mohol byť stánok krajší?

Ak by si si ale predsa len chcel premiérovo pozrieť elektrické mašinky, čekuj tu:

https://www.audi-mediacenter.com/de/audimediatv

BMW

Aj BMW začína byť (žiaľ eko nutnosť) hybridné, ešte stále však dosť výkonné a emotívne. Však ako inak si mám vysvetliť o 40 percent väčšie „obličky“ na maske chladiča? Hádam len tak, že automobilka je zdravá a dáva to patrične najavo (😊). Ženeva v prípade BMWm to je dominancia nového radu 7 vo všetkých tvárach, aj hybridných. Neva, aj V12 môže byť pod prednou kaptou. Okrem toho BMW odprezentuje 330e, nového X5 xDrive45e, či Individual M850i ​​Night Sky.

Mimochodom, plug-in hybrid v sedmičke kombinuje radový šesťvalec s elektromotorom, pričom systémový výkon je 290 kW. Čisto len na elektrinu vraj zvládne nie nad 50 km. Rovnaka pohonná kombinácia je osadená aj v X5ke xDrive45e, pričom nehlučne by mala zvládnuť až 80 km. Menšie 330e už ale využíva štvovalec s kombinovaným výkonom 185 kW a 60 km len na elektrinu.

Citroën

Otvor poriadnu fľašu šampanského. Citroën oslavuje storočnicu. Okrem historicky významných modelov ukáže vo svetovej premiére Ami One Concept, víziu mestskej mobility. Dvojmiestny elektromobil (smart fakt predbehol dobu 😊) doplní však pôsobivá kombinácia dodávky s bicyklom - Rider The Citroënist by Martone.

A aby si nezablúdil, stánok bude vyzerať takto:

CUPRA

Emotívna CUPRA je síce umelo vzniknutá značka zameriavajúca na zážitok a emócie. A možno aj trošku na marketing a na istotu. Formentor znie čudesne, avšak ide o akýsi mix medzi kompaktným SUV a športovým hatchbackom. Podobne „nečakané“ je aj pohonné ústrojenstvo – preplňovaný benzínový motor s elektromotorom dávajúci systémový výkon 180 kW, všetko na kolesá prednej nápravy. K tomu dvojspojková prevodovka DSG, elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál,  adaptívne tlmiče DCC. Nuž, uvidíme. CUPRA ho totiž zatiaľ predstavuje ako štúdiu.

Fiat

A teraz otvor prosecco. Fiat oslavuje až 120 rokov - 11. júla 1899 bola založená spoločnosť Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili – Torino. Úplne „šokantne“ k tomu Fiat predstaví čierno-biele edície 500, 500X a 500L. Ale taktiež Pandu Connected by Wind (Wind je taliansky mobilný operátor) so 4G pripojením. Inak to bude ešte Tipo Sport (ovešané vecami od Mopar-u) s naftovým motorom 1,6 Multijet (88 kW) spojeným s automatickou prevodovkou DCT.

Ford

Nič na náhodu, fakt treba všetkých nakopať do „oného“ a byť najlepší. Svet hot-hatchov sa mení a každá automobilka, ktorá má do neho čo-to povedať, riadne pritvrdzuje. Ford síce v novej generácii prišiel s niekoľkými technickými ústupkami (áno, narážam na zadnú vlečenú nápravu), avšak odladením a technikou vážne boduje. Podobne aj s výkonným modelom ST (už sa neviem dočkať, keď príde RS).

Civilnejšie ST sa bude predávať ako päťdverový hatchback aj rodnné kombi, s benzínovým aj naftovým (dobre čítaš) motorom. Hlavne benzínová verzia je motoricky veľmi zaujímavá -206 kW a 420 Nm z preplňovanej dvatrojky. Má aj aktívny diferenciál, tesne odstupňovanú šesťstupňovú manuálnu prevodovku (v ponuke aj sedemstupňový automat).... Niekedy si techniku STčka preberie podrobnejšie.

Jeep

Čo si treba americko-taliansky otvoriť v stánku Jeep-u? Netuším. Automobilka tvrdím že minulý rok mala predajne veľmi úspešný, preto v Ženeve ukáže „športovejšie“ verzie niekoľkých modelov s označením „S“ - Renegade, Compass, Cherokee a Grand Cherokee. Vystavené modely doplní ešte terénnejší Cherokee Trailhawk.

Honda

Čuduj sa svete, aj Honda bude mať elektromobil. Volá sa e Prototype vychádzajúci Urban EV Concept-u z roku 2017, a je kľúčovou súčasťou stratégie „elektrickej vízie“ Hondy pre európsky región. Má dojazd vyše 200 km. Schopnosť „rýchleho nabíjania“ zabezpečí nabitie akumulátora na 80 % za 30 minút, pričom elektromotor poháňa kolesá zadnej nápravy (to sa bude driftovať 😊).

A ostatné ....


GALÉRIA - 49 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ