Filtrovať podľa:

Aj keď Toyota vyrába Prius od roku 1997, automobilky sa znižovaním spotreby paliva zaoberali ďaleko skôr. Už v 80tych rokoch minulého storočia. Primárnym dôvodom ale bola hospodárnosť prevádzky, nie znižovanie tvorby emisií, ako je tomu teraz.                Vtedajšia technologická vyspelosť neumožňovala mnohé z nápadov pretaviť do sériových modelov, preto išlo zväčša o skúšobné modely. Avšak, mnohé boli vybavené revolučnými myšlienkami, ktoré sa aktuálne už berú ako samozrejmé. Od aerodynamicky strihnutej karosérie cez znižovanie hmotnosti auta ako takého až po vypínanie chodu niektorých valcov pri nízkom zaťažení či úplné vypnutie motora pri zastavení na križovatke.                Spomedzi mnohých, ak máš chuť, sa pozri napríklad na Renault VESTA (Véhicule Econome de Systèmes et Technologies Avancées) so súčiniteľom odporu vzduchu len 0,186 a priemernou spotrebou pod 3 l/100 km, Peugeot VERA (Véhicule Économe de Recherche Appliquée) či British Leyland ECV3 (poháňaný trojvalcovou jednadvojkou). Podobne pokrokový bol aj Lucas Hybrid Electric Car schopný jazdy na čisto...

Ešte pre úplnosť. Porsche poňalo Carreru T ako návrat k modelu Carrera T z roku 1968. Novodobá nemá zadné sedadlá (ale zadarmo ich automobilka vie vrátiť), klimatizáciu, multimediálny systém, takmer žiadnu zvukovú izoláciu. Má odľahčené bočné okná, zadné okno z polykarbonátu, či remienky namiesto kľučiek dverí. Keby sa postavila na váhu, tak by mala ukázať hmotnosť 1 425 kg.                Do pohybu ju dáva preplňovaný boxer s výkonom 272 kW a 450 Nm so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou so samosvorom a kratším stálym prevodovm. Stovku preto zvládne za 4,5 sekundy, na dvojnásobnú rýchlosť sa dostane za čosi viac ako 15 sekúnd.                Toľko v skratke. A teraz už konečne sľúbené video. Odporúčam si ho pozrieť so slúchadlami na (v) ušiach.    

Caterham je síce malá, ale (už) predajne úspešná  automobilka tvoriaca rôzne upravených nasledovníkov legendárneho Lotusu Seven (7). Ponúka však aj rôzne zážitky s naberaním skúseností v rôznych motoršportových disciplínach (drift, jazda na okruhu a podobne). Pri príležitosti Aktuálne však rozbieha dosť netradičnú disciplínu – 60-Second Donut Challenge, čiže driftovanie okolo kužela. Meria sa počet plných otočiek v priebehu jednej minúty. Samozrejme, automobilka to trošku uľahčila. Súťaží sa totiž s najsilnejším modelom Caterham Seven 620R. Kolesá zadnej nápravy cez samosvorný diferenciál roztáča kompresorom dopovaný dvojliter (dodal ho tradične Ford) s výkonom 228 kW, pričom Seven 620R váži len 572 kg (stovku zvládne pod tri sekundy). Lotus má navyše obuté pneumatiky Avon ZZS. A koľko že to urobil Chris otočiek? Koľko by si si tipol? Pozri si video a počítaj...       Ak si počítal správne, tak si sa dopracoval k číslu 19 (😊).

Hmm, neviem prečo, ale aj predchádzajúce tri zaujímavé V8 boli z nemeckej produkcie (Audi, BMW a Mercedes-Benz). Štvrtý je síce tiež nemecký, ale v mojom malom seriáli aj posledný (nabudúce už mimo DE). Takže tu máme motor z čias najväčších a šialených vízií, a úletov samotného Mr. Ferdinanda Piëcha. Niektoré však neboli až tak márne, ako generácia vidlicových motorov s malým uhlom rozovretia radov valcov. Veď, takmer všetci si pamätáme známu „vevericu“ VR6 či megalomanský motor v Bugatti Veyron z generácie W. Podobne exkluzívny, aj keď nebol umiestnený v exkluzívnom modeli, je 4,0 W8 poháňajúci výhradne VW Passat (B 5,5 od 09/2001 do 09/2004). Zároveň ide o posledný veľký motor v Passate umiestnený pozdĺžne (podobne veľké 3,6 FSI je už v ďalšej generácii umiestnené naprieč). Vraj sa bežne vyrábalo len okolo 10 000 kusov ročne (pre celý svet).   Kompaktná chuťovka                Tak ako naznačuje písmeno W, W8 má štyri rady valcov. Vznikol spojením dvoch motorov...

Part č.1, č.2 aj č.3 bol nielen cenovo ohraničený, ale modely v ňom nachádzajúce sa dajú ešte normálne kúpiť, aj keď nie vždy na Slovensku. Lenže šoférsky zábavné autá schopné zdolávať neskutočne zábavné zákruty sa robili v dobe nedávnej ale aj značne minulej. Do štvrtého pokračovania som sa preto skôr zasníval, ako rozumne triezvo niečo poskladal. Jediným pomyselným kritériom bola ako-taká kompaktnosť. Preto to výbere nie sú veľké autá typu BMW M5 ani (v podstate) špeciálne prevýkonované kupátka ako napríklad Audi R8. A skôr som sa sústredil na značky ako samostatné kúsky. Takže... Audi Predpokladám, že sa mnohí budú čudovať, prečo práve Audi. Veď s ich pôvodnou koncepciou bol takmer problém zatočiť. Nuž, komplet celý motor pred prednou nápravou a medzinápravový diferenciál nastavený primárne 50:50, nie sú zárukou omamného jazdenia. Lenže to treba vedieť - stačí sa pozrieť na majstra Waltera Röhrla alebo nášho Ďodiho Béreša. Pre mňa je práve staré Audi...

Tisíce detí preskúmajú obrovskú jordánsku púšť a dozvedia sa o zachovaní vody vďaka jedinečnej expedícii Land Rover Discovery. Trojčlenný tím, vedený učiteľom zemepisu z katolíckej školy sv. Petra z mesta Solihull, Fearghalom O'Nuallainom vyštartuje na mesačnú cestu, počas ktorej on-line vysielanie bude sledovať minimálne 11 jeho študentov. Predpokladá sa, že ale do sledovania cesty sa zapojí tisícky žiakov Veľkej Británie a Írsku.                Ako povedal Fearghal: "Discovery je základom nášho úspechu. Bude nás musieť previezť cez obrovské piesočné duny aj skalnatý terén Jordánu, pričom zo sebou musíme voziť všetko, čo na cestu potrebujeme. Discovery bude aj náš „hotel“, laboratórium aj vysielacie štúdio. "                Okrem učiteľa zemepisu sa expedície zúčastní aj vedecký pracovník Dr. Shane McGuinness a dokumentarista Temujin Doran, ktorý plánuje týždenné online vysielanie začínajúcich geografov na svojej webovej stránke http://www.thewaterdiaries.com/.                Discovery je vybavené aj markízou (pod ktorou bude vysielacie štúdio), potrebná výbava je umiestnená na strešnom nosiči, prídavné off-road osvetlenie...

Kúpa auta by mala byť racionálnou záležitosťou. Ale nebol by to človek, aby svoj rozum nenahradil emóciami. „Popularita alebo naopak odmietanie niektorých modelov často nemá opodstatnenie a niektoré automobily sú tak opomínané neoprávnene. A to aj napriek tomu, že svojimi vlastnosťami a nižšou cenou často predstihnú svojich známejších súrodencov,“ potvrdzuje generálna riaditeľka AAA Auto Karolína Topolová. Citroën C-Crosser/Peugeot 4007 (2007-2013) Do sveta SUV vstúpil koncern PSA s automobilkou Mitsubishi. Na Outlander predchádzajúcej generácie si v Peugeote a v Citroëne navrhli vlastný predok, pridali k tomu motor 2.2 HDi a bol vybavené. Názor AAA Auto: Peugeot a Citroën boli vždy 4x4 a okrem málo žiadaného benzínového motora 2.4 boli k dispozícii iba s motorom 2.2 HDi (115 kW). Zoženiete ich lacnejšie ako rovnako vybavené a ojazdené Mitsubishi Outlander, od ktorého sú odvodené. Názor Autofans.sk: Je to vec vkusu, no žiadne z týchto áut nebolo vyslovene pekné a Mitsubishi mi z toho vychádza najmenej zle. Fiat Croma...

Volajú sa Rebelle Rally. Týždňové preteky sú skúškou jazdných a navigačných zručností na 2 000 km dlhej trase, ktorá vedie cez úžasné púšte v Kalifornii a Nevade v USA. Určené sú skôr pre bežné sériové vozidlá ako pre špeciály. Posádka je dvojčlenná, výhradne ženská. Súčasťou podujatia je diaľková terénna jazda a tradičná navigácia. Na vyhľadávanie skrytých kontrolných bodov sa môžu používať len topografické mapy a kompas. Používanie zariadení GPS a smartfónov je prísne zakázané a súťažiaci sa musia v dôsledku časových obmedzení rýchlo rozhodovať. V bežnom pick-up-e Nissan Navara Double Cab budú pretekať dve zamestnankyne spoločnosti Nissan France: Karen Rayrolles a Florence Pham. Karen k tomu povedala: "Navara vďaka svojej odolnej a šikovnej povahe predstavuje perfektnú voľbu na Rebelle Rally. Sme nadšené, že sa na takomto skvelom podujatí môžeme zúčastniť. Náš pokrok môže každý sledovať prostredníctvom živého prepojenia na www.rebellerally.com alebo na www.nissan.fr." Karen a Florence súťažia o cenu Bone Stock Award....

Homologizačné špeciály kategórie GT1. Podľa pôvodných pravidiel bolo potrebných 25 kusov, no nie všetci sa to unúval dodržať. Vtedy stáli celý majetok, o súčasných cenách radšej ani nebudem hovoriť. Lotus Elise GT1 (1997) Každá éra má aj svoje nepodarky a tak začnem touto milou katastrofou. Na prvý pohľad je jasné, že s malým roadsterom Elise má táto zverina spoločné len základné črty. Lotus sa najprv rozhodol použiť vlastný preplňovaný osemvalec z Espritu, 3,5-litrový motor však nebol dostatočne silný ani spoľahlivý. Na preteky tak od GM vydrankali niekoľko kusov LT5 – 5,7-litrového osemvalca z Corvette ZR-1 (C4). Používal ich nakoniec iba továrenský tím, ale je to vlastne jedno, pretože Elise bol ďaleko za konkurenciou a po roku majiteľ Lotusu Proton celú „šaškárnu“ radšej ukončil. Auto bolo homologizované na sezónu 1997, kedy už platili menej prísne pravidlá a Lotusu stačilo vyrobiť jedno jediné auto (3.5 V8). A nikdy ho oficiálne nepredať. Nissan R390 GT1 (1997) Podobne na...

Na oslavu uvedenia hry Gran Turismo Sport 18.októbra a pripomenutie svojho 20 ročného pôsobenia v sérii Gran Turismo pripravil Nissan jedinečnú verziu svojho modelu GT-R. Kupé s názvom GT-R/C (R/C je skratkou Radio Control=diaľkové ovládanie) dostalo do kabíny štyroch robotov, ktorí ovládajú volant, radenie, brzdový a plynový pedál...a hor sa na okruh Silverstone. Za volantom síce nikto nesedel, vodiča však auto malo. Bol ním Jann Mardenborough, na pretekára pretvorený hráč -víťaz Nissan GT Academy z roku 2011. Jann nesledoval auto cez žiadnu kameru, počas jazdy sa musel spoľahnúť iba na svoje vlastné oči, ktoré sa aj so zvyškom jeho tela viezli za veľkou hračkou na vrtuľníku Robinson R44 Raven II. Ten vraj mal miestami problém udržať s 542-koňovým autom tempo, jedinou pomôckou pre jazdca bol údaj o rýchlosti auta z telemetrie, aby dokázal odhadnúť nájazdy do zákrut. Najrýchlejšie kolo na Silverstone dlhé 2,6 km zvládol Mardenborough s GT-R/C za 1:17:47, pričom...

Aktuálne príspevky

Dallara Stradale: Pretekársky sen na bežnú cestu

Volvo V90 Cross Country: Šotolina do bezvedomia

Vedel si o tom, že...: Začiatky ekologickej posadnutosti

Porsche 911 Carrera T: A v pohybe si ju už videl?