Zaujímavé V8: Č4. VW BDN

Hmm, neviem prečo, ale aj predchádzajúce tri zaujímavé V8 boli z nemeckej produkcie (Audi, BMW a Mercedes-Benz). Štvrtý je síce tiež nemecký, ale v mojom malom seriáli aj posledný (nabudúce už mimo DE).

Takže tu máme motor z čias najväčších a šialených vízií, a úletov samotného Mr. Ferdinanda Piëcha. Niektoré však neboli až tak márne, ako generácia vidlicových motorov s malým uhlom rozovretia radov valcov. Veď, takmer všetci si pamätáme známu „vevericu“ VR6 či megalomanský motor v Bugatti Veyron z generácie W. Podobne exkluzívny, aj keď nebol umiestnený v exkluzívnom modeli, je 4,0 W8 poháňajúci výhradne VW Passat (B 5,5 od 09/2001 do 09/2004). Zároveň ide o posledný veľký motor v Passate umiestnený pozdĺžne (podobne veľké 3,6 FSI je už v ďalšej generácii umiestnené naprieč). Vraj sa bežne vyrábalo len okolo 10 000 kusov ročne (pre celý svet).  

Kompaktná chuťovka

               Tak ako naznačuje písmeno W, W8 má štyri rady valcov. Vznikol spojením dvoch motorov VR4 s uhlom rozovretia radov valcov 15°, pričom samotné bloky sú spojené pod uhlom 72°. Zdvihový objem má 3 999 cm3, vŕtanie x zdvih 84 x 90,2 mm, kompresný pomer 10,75:1. Výrobca preň udával maximálny výkon 202 kW pri otáčkach 6 000 min-1 a maximálny krútiaci moment 370 Nm pri otáčkach 2 750 min-1 (priebeh má však pomerne plochú krivku až jemne za 5 000 min-1). Primárne bol odporúčaný benzín s oktánovým číslom 98, ale zvládol aj 95. Pri kompaktných rozmeroch - 420 x 710 x 683 mm – vážil 193 kg.

Kombinoval sa so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou (kódové označenie 01E) alebo päťstupňovou automatickou (01V), pričom cez medzinápravový diferenciál Torsen poháňa kolesá oboch náprav.

Jednoduchý servis

               Nie som úplne mechanik, ale (vraj) ide o pomerne spoľahlivý motor, ak sa o neho majiteľ dobre stará. Okrem pravidelnej výmeny oleja sú dôležitým prvkom rozvody a správne napínanie dvoch rozvodových reťazí (žiadne hrkotanie). Istou nevýhodou je zároveň i exkluzivita. Neexistuje naň veľa „náhrad“, zväčša treba len originálne dielce (niektoré však zdieľal s motorom VR6). Odporúča sa aj poctivé dodržiavanie tankovania kvalitného benzínu. Ale ak je všetko dodržané, majiteľ nebude smutný. Ide o pružný motor s fantastickým zvukom.

Rezervy?

               Nuž, hľadal som, ale veľa setupov na zvýšenie výkonu som nenašiel. Načo by to však niekto robil? Lepšie je motor nechať v pôvodnom stave a užívať si ho. Vzhľadom na bojazlivosť klientov sa dajú aj celkom zachované kúsky kúpiť takmer za babku.

               A čo bude nabudúce? Ako som avizoval, opustím Nemecko ale aj Európu. Trošku sa pozriem na motor s označením LS resp. LT.


GALÉRIA - 8 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ