Zaujímavé V8: Č3. Audi BNS

Po motoroch BMW S62B50 a Mercedes-Benz M113K prichádza na rad tretí z prestížnych – Audi. Spomedzi niekoľkých som si vybral jeden, ktorý síce na prvý pohľad konštrukčne nie je veľmi čím zaujímavý, ale ponúka niečo, čo predchádzajúce dva ešte nemali. A ani mnoho súčasných motorov V8 alebo iných V alebo R ani nemajú (česť výnimkám). Sú nimi vysoké otáčky. Práve pre hlad po otáčkach som si motor 4,2 FSI s kódom BNS vybral. Najčastejšie sa ocitol pod prednou kapotou Audi RS4 generácie B7, ale aj B8 (už s kódom BYH).

FSI ako vrchol

Vidlicový osemvalec so zdvihovým objemom 4 162 cm3 je v rôznych konfiguráciách veľmi populárny. Poháňa dokonca aj zverský Gumpert Apollo. Ale jemu sa venovať nebudem. Mňa zaujal najvýkonnejší „atmo“ variant BNS s priamym vstrekovaním paliva a najvyššími (limitnými) otáčkami 8 250 min-1. Aj keď v RS4 B8 dáva 331 kW, detailnejšie sa ale pozriem na pôvodný v B7 s výkonom „len“ 309 kW dosahovaným pri otáčkach 7 800 min-1. Maximum krútiaceho momentu 430 Nm je dosahované pri športových 5 500 min-1, avšak v pásme od 2 250 po 7 600 min-1 je k dispozícii 90 percent maxima.

Deväťdesiat, ale stupňov, zvierajú jednotlivé rady valcov medzi sebou, vŕtanie x zdvih má 84,5 x 92,8 mm, kompresný pomer 12,5:1, štyri ventily na valec aj štyri vačkové hriadele poháňané reťazou (s variabilným časovaním). Primárne je navrhnutý na spaľovanie benzínu s oktánovým číslom 98 (a vyššie), no zvládne aj 95 (ale len krátkodobo na dojazd). Výfukové potrubie má konfiguráciu 4-2-1 a štyri katalyzátory. Celý motor riadia dve riadiace jednotky Bosch MED 9.1 a váži cca 212 kg.

Dá sa

V podstate by sa dalo povedať, že ide o spoľahlivý a trvácny motor. Má to však niekoľko ale. Keďže má masívnejšie odvetranie kľukovej skrine do sania, „ľúbi“ sa poriadne zakarbonizovať – okolo sacích ventilov aj v sacích parohoch (ako takmer každé FSI). „Kašľanie na to“ znamená citeľnú stratu výkonu. Aspoň každých 50 000 km preto treba vykonať celkom jednoduchú chemickú očistu. Olej je všeobecne pre BNS veľmi dôležitý. Má dokonca aj prídavný chladič oleja riadený termostatom. Preto to chce špičkovú kvalitu aj častejšie výmeny.

Hore?

A na čo? Samozrejme, ako každý motor má aj tento isté výkonové medze. Keďže ale ide už v sérii o špičkový motor, naháňanie koníkov naviac je takmer nekonečná diera. Minimálne v „atmo“ stave. Dá sa do „Véčka“ buchnúť kompresor, ale ako píšem, motor je dosť vyšpičkovaný. Za mňa možno len lepšie výfukové potrubie aj so zvodmi a športovými katalyzátormi, trošku priepustnejší filter do sania + soft a hotovo. Teoreticky sa dá z neho "vytlačiť" cca 350 kW. 

Podľa mňa je aj najlepší čas na kúpu RS4 B7. Predáva sa ako sedan, kombi aj kabriolet (zbytočnosť). Ide síce o generáciu, ktorá nebola ešte úplne optimálne „navážená“ – motor je pred prednou nápravou, avšak quattro (Torsen) už bolo nastavené na 40 : 60 v prospech zadnej nápravy. V odvážnych rukách ale na „zahodenie“ nie je. Existujú kúsky so športovými sedadlami (takmer ako škrupiny) aj keramickými brzdami (sú drahé, ale pekelné).

Toľko o 4,2 FSI BNS. Nabudúce ešte zostanem v Nemecku, konkrétne trošku popíšem o motore BDP.  


GALÉRIA - 17 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ