Zaujímavé V8: Č2. Mercedes-Benz M113K

Mnohí považujú automobilku so „zameriavacím krížom“ v znaku za usadlú, nezaujímavú, pre postarších pánov. Pre mnohých doslova nudnú. Medrcedes-Benz je, pre mňa, skôr automobilka, ktorá svoj progres a techniku nedáva okázalo vedieť, skôr mnohé ukrýva v decentnom kabáte. Zároveň patrí medzi nosičov početných významných technologických aj bezpečnostných systémov. A keď už treba pridať nejaké emócie a zážitky či pôžitky, stačí, ak sa k označeniu modelov pridá AMG resp. po novom názov Mercedes-AMG. Podobne to bolo aj pri motore M113.

K ako kompresor

Rad motorov M113 je konštrukčne celkom netradičný. Vidlicový osemvalec má totižto jeden vačkový hriadeľ v každej hlave, tri ventily (dva nasávacie a jeden výfukový) a dve sviečky na valec. Konštrukcia naozaj výrazne ojedinelá. V tomto typovom rade sú známe dva motory – E43 a E50. Prvý má vŕtanie 89,9 a zdvih 84 mm, čiže zdvihový objem 4 266 cm3. Montoval sa napríklad do triedy C, CL, E (všetko s označením 430). Známejší je väčší súrodenec s vŕtaním 97 mm, takže objem stúpol na 4 966 cm3. Bol naozaj hojne rozšírený – označenie 500. Ponúkal prijateľných 228 kW a 460 Nm. Ale keď sa dostal do dielní divízie AMG, pribudol dlhší zdvih (92 mm), čiže objem narástol na 5 439 cm3.  Bežne mal označenie AMG 55. To však všetko bolo v úvode. Cca od roku 2002/3 medzi valce pribudol mechanicky poháňaný kompresor typu Lysholm (dodala ho spoločnosť IHI) aj s medzichladičom stlačovaného vzduchu kvapalina-vzduch. Vďaka týmto úpravám výrazne stúpla aj jeho potentnosť. V známom E55 AMG to bol maximálny výkon 350 kW a maximum krútiaceho momentu 700 Nm – neoficiálne sa však hovorilo, že skutočný výkon motora bol až 370 kW.

Vrcholom M113K je motor M155 určený pre SLR McLaren. Rôznymi úpravami stúpol výkon na 460 kW a 780 Nm resp. záverečných 480 kW a 820 Nm v edícii 722. Pozoruhodné je, že všetky varianty boli spriahnuté s päťstupňovou automatickou prevodovkou Speedshift (722.6). Dôvod je jednoduchý – v tom čase (vraj) automobilka nemala inú, ktorá by zvládla extrémnu porciu newtonmetrov. Päťstupňový automat totiž vedel „zožuť“ až 1 080 Nm.

Veľa, veľa

Ručene skladaný M113K je „spotrebiteľ“. Všeobecne by sa dalo povedať, že patrí medzi spoľahlivejšie motory zvládajúce aj väčší kilometrový nájazd. Samozrejme, vždy sa niečo nájde, čo „odíde“. Preto sa oň treba aj patrične starať. Odvrátenou stranou je ale apetít neraz (podľa modelu) presahujúci aj 15 l/100 km.

Chuť viac?

Pozitívnou stranou mince je zase mohutnosť konštrukcie motora. Stačí sa pohrať s remenicou kompresora (alebo rovno celý vymeniť za iný), trošku dať ostrejšie vačky a väčšiu škrtiacu klapku a M113K zrazu vie ponúknuť aj 455 kW a 900 Nm, všetko pri zachovaní sériových vnútorností.

Ceny zachovalých E55 AMG sa pohybujú na úrovni M5 e39, avšak nie s výrazným predpokladom, že ich ceny budú extrémne stúpať. Ide skôr diaľničný rýchlik ako „drviča“ zákrut. Keď investícia, tak v tom prípade napríklad CLK DTM AMG (428 kW). Ale chce to naozaj slušný balík. Ceny sa už teraz hýbu na hranici 300 000 €. O cenách SLR už nemá význam hovoriť ...

V prvej časti som sa detailnejšie pozrel na motor S62B50, v tretej sa pozriem na motor s kódovým označením BNS.


GALÉRIA - 9 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 12.08.2017 08:30

    ano suhlas, skvostny charakterny motor. Cca v 2007 som mal prilezitost kratko soferovat E55 AMG. Utkveli mo dve veci, zrdcujuci zatah a zvuk motora a mizerne pomala a vahava automaticka prevodovka

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ