Zabudnuté porno: Ford GT90

V histórii sveta sa toho udialo skutočne veľa. Najprv dlho, dlho nič, potom mikoorganizmy, tie sa stále zväčšovali a vznikli dinosaury. Už-už, keď to začínala byť trocha sranda, vrazil do Zeme obrovský šuter a Veľký zemský mejdan sa musel na chvíľku zastaviť. Vznikli menšie a odolnejšie živočíchy a party sa presunula z výšin medzi stromy. Potom niektorí dostali protistojné palce, aby sa mohli niekoľkokrát masovo povraždiť. A teraz si tu ty, zhrbený pri obrazovke a čítaš si o aute, na ktoré si stihol zabudnúť len za dvadsať rokov. Svet je miesto paradoxov, však?

No a presne pre takéto situácie si dovoľujem založiť rubriku, v ktorej ti každý týždeň poviem o stroji, ktorý bol skrátka až príliš cool na svoju dobu. A preto o ňom nevieš. Napríklad dnes si povieme o aute, ktoré vychovalo jednu generáciu šoférov, aj keď prevažne len cez obrazovky. Nech sa páči, je tu Ford GT90. A naposledy si ho videl v Need for Speed: 2.

Ford sa v deväťdesiatych rokoch nachádzal v trocha nezávideniahodnej situácii. Mal v ponuke starnúcu Fiestu, a ak Fiesta bola starnúca, tak Escort bol Vondráčková. Nehovoriac o Scorpiu, ktoré veľa krásy nepobralo. Ponuku zachraňovalo Mondeo, ktoré jazdilo a vyzeralo dosť dobre, ale len, keď ste si ho nekúpili s turbodieselom. Potom pre zmenu nejazdilo vôbec.

Pre akútnu potrebu zmeniť imidž však vo Forde vznikol nový dizajnérsky smer, ktorý dostal meno New Edge Design. Priniesol ostré linky, atraktívnejšie proporcie a predovšetkým koncept, ktorý toto všetko kričal do sveta asi najviac. Aj tým, že sa mal stať jedným z najrýchlejších áut na svete. A pritom neuveriteľne ľahkým -  použitím hliníkového monokoku a karbónových dielov karosérie vážilo GT90 len 1451 kilogramov. Časť krytu motora sa dokonca vedela zdvihnúť a vytvoriť tak kačací chvost, ktorý priniesol cenné newtony prítlaku.

Viete, na začiatku deäťdesiatych rokov sa najrýchlejším autom na svete stal McLaren F1, ktorý mal skrátka o dobrých pár rokov náskok. S maximálnou rýchlosťou 386,7 kilometrov za hodinu sa mu dalo vyrovnať len ťažko, ale Ford sa rozhodol, že sa tomu aspoň skúsi priblížiť.

GT90 mala mať maximálnu rýchlosť 378 kilometrov za hodinu. Stačilo jej však to, že sa vďaka motoru, ktorý produkoval vyše 730 koní (niektoré zdroje hovoria o viac ako 900) a 895 newtometrov, stala najsilnejším autom na svete. Reaktor pod kapotou mal dvanásť valcov, objem šesť litrov a vznikol obrezaním a zložením dvoch V8 z Lincolnu. Štyri turbodúchadlá potom zaistili dostatočný tlak v spaľovacích komorách.

Daným parametrom sekundoval aj interiér, ktorý bol... modrý. Nie, vážne, len sa na to pozrite. Vyzerá to ako podmorský bordel, ktorý sa zmiešal s Fordom Ka. Trojuholníky tu boli úplne všade, vpredu, vzadu, vnútri, dokonca aj na kolesách, ktoré boli našťastie okrúhle - a nanešťastie veľmi gýčové.

Nikto však nemal možnosť na auto nasadiť iné, pretože ho napokon nevyrobili ani napriek tomu, že bolo desivo cool. Zostali nám len časopisy, spomienky a Need for Speed...


GALÉRIA - 11 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ