WTCR očami pilotov, alebo prečo je to špičkový motoršport

Jean-Karl Vernay - Audi Sport Leopard Lukoil Team (Audi RS 3 LMS)

Úradujúci majster TCR International z Francúzska, ktorý vie, ako sa vyhráva.

Myslím, že je to najlepšia príležitosť v histórii cestovných automobilov. Berie si to najlepšie z TCR a z WTCC, takže tu budú skvelé tímy a jazdci, k tomu výborné televízne pokrytie. Štartová listina je najlepšia za ostatných 10, možno aj 15 rokov. Nemám až takú výhodu, tento rok som zmenil auto z VW Golf na Audi A3, čo je síce rovnaký základ, ale sú tam rozdiely. Nepoznáme tiež pneumatiky a to je pre nás najväčší problém, musíme nájsť správne nastavenie auta. Nepoznám ani mnoho okruhov ako Argentínu či Maroko. Takže výhodu veľmi nemám. Pneumatiky Yokohama sú mäkšie a rýchlejšie sa opotrebujú. Na to si musíme zvyknúť, najmä preto, lebo charakteristika Audi je výrazne nedotáčavá a to nie je dobrá kombinácia. Vždy je to risk, pretože viete, čo máte, ale neviete čo dostanete. Ale prišiel čas pohnúť sa ďalej. Najväčším problémom Volkswagenu je maximálna rýchlosť, to pri Audi neplatí. Audi má väčší potenciál. Takto dokážete reálne predbiehať a nie len čakať na chyby súperov.

Bude veľa rôznych víťazov. Nielen preto, že pole jazdcov je silné, ale aj preto, lebo rozostupy medzi jednotlivými značkami by mali byť veľmi malé. Aspoň medzi značkami koncernu. Honda a Hyundai sú podľa mňa rýchlejšie. Hyundai je asi najsilejšie auto v poli. Tak dúfam, že páni z FIA a TCR urobia dobrú prácu a vyrovnajú pole, aby sa bojovalo na úrovni pilotov a tímov, nie značiek. BoP bude najväčšou témou. Vyrovnanosť mi minulý rok vyhrala šampionát. Zďaleka sme neboli najrýchlejší, preto som musel na to ísť premyslene. Ale minulý rok bolo tak do päť jazdcov, ktorí mohli bojovať o titul. A tu je ich je najmenej desať. Nikto si nemôže dovoliť robiť chyby, ako robili minulý rok moji súperi.

Koľko rôznych víťazov bude v sezóne 2018?

Takých 12.

Thed Björk - YMR (Hyundai i30 N TCR)

Švéd získal zatiaľ posledný titul majstra sveta cestovných automobilov a nemieni sa ho vzdať.

Základom dobrých pretekov je plný štartový rošt. Ľudia sa vždy budú mať na čo pozerať. Pozrite sa, koľko pilotov vyhralo preteky vo WTCC minulý rok. Tento rok s týmto štartovým roštom a s troma pretekmi za víkend ich bude ešte viac. Bude to zaujímavé a dobré. Veľkou neznámou sú pre mňa pravidlá o hmotnosti a BoP. Vo WTCC sme vedeli, na čom sme. Ale tu netušíme, čo sa počas roka bude diať. Podľa mňa to nie je správne, že len najrýchlejší jazdec dostane kilá navyše, nemôžete takto potrestať len jedného pilota danej značky. V majstrovstvách sveta by to bolo neakceptovateľné, ale na druhej strane toto nie sú celkom majstrovstvá sveta, iba svetový pohár.

Je to zmena, pretože to nie je naše auto. Vo Volve som si vyvýjal auto podľa seba, tu sme kúpili hotový produkt. Trochu sa toho bojím, pretože som si zvykol, že s autom môžem robiť, čo sa mi chce. Takže toto je návrat k základom. Mám dlhodobú zmluvu s Volvom a po zmene pravidiel sme nemali ako pokračovať, no nemusel som nič riešiť, prosto som povedal, že budem čakať, čo mi ponúknu. Takže som rád, že môžem pretekať a uvídme, čo sa stane. Bude v poriadku, keď budem rýchlejšía ako môj šéf, ale bude OK aj keď on bude rýchlejší. Yvan je predsa legendou vo svete cestovných áut a má obrovské skúsenosti, mám pred ním obrovský rešpekt. Pritom minulý rok bol mojim trénerom, podával mi vodu cez dvere. A v roku 2016 prestal pretekať. A teraz je mojim tímovým kolegom. Veci sa menia rýchlo.

Beriem to tak, že tieto dve sezóny sú akési prechodné obdobie. Cestovné autá sú skvelé a zaslúžia si majstrovstvá sveta. Musíme však vytvoriť správne predpisy, aby sme prilákali dostatok automobiliek a aby sme opäť mali šamionát, o ktorom sa bude hovoriť. Myslím si, že ľudia veľmi rýchlo prešli na čisto elektrické pohony. Formula E robí v tomto smere veľa, preto si myslím, že cestovné autá by mali začať najprv s hybridmi. Ak by to bol čisto elektrický šampionát, asi sa budeme musieť zamyslieť nad formátom pretekov, pretože súčasná technika nestačí na náš štandard. Mnoho ľudí nad tým premýšľa, myslím, že majú dostatok času na to, aby to vymysleli dobre.

Koľko rôznych víťazov bude v sezóne 2018?

Tipnem takých 12 až 14.

Yvan Muller - YMR (Hyundai i30 N TCR)

Majster nad majstrov, pilot, ktorý má v poli azda najväčší rešpekt. Francúz je teraz aj šéfom tímu.

Rozhodol som sa takto pomôcť môjmu tímu. Dostal som možnosť rozbehnúť tretí program a jednou z podmienok bolo, že sa vrátim za volant. Nemal som čas nad tým premýšľat. Posledné štyri mesiace boli pre mňa veľmi hektické, pripravoval som veľa vecí. Preto ani netuším, koľko áut vlastne bude na štarte a kto v nich bude sedieť. Pozriem sa na to neskôr. Samozrejme, je to veľmi ťažké. Neviete si ani predstaviť, aké komplikované je starať sa len o jeden program, a ja ich mám tri. Je to výzva. Zatiaľ poviem, že pôjdem len tento rok.

Stále sa musíme o aute veľa učiť. Nemám to veľmi s čím porovnávať, pretože je to jediné prvé auto tejto špecifikácie, s ktorým som jazdil. Ale základ je dobrý. S WTCC sa to nedá porovnávať, to je úplne iná špecifikácia. Je to určite pomalšie, ale to nie je rozhodujúce.

Koľko rôznych víťazov bude v sezóne 2018?

Ako vám na to mám odpovedať? Dúfam, že len jeden, vlastne dvaja (ukáže na tímového kolegu za sebou). Je naozaj nemožné na to odpovedať.

Gabriele Tarquini - BRC Racing Team (Hyundai i30 N TCR)

Najstarší jazdec v poli, sympatický taliansky gentleman, ktorý je však stále poriadne rýchly.

Som nadšený. Nová sezóna bude veľmi odlišná od minulej. Poznám tu však veľa ľudí, polovica je z TCR a druhá z WTCC. Ale vyzerá to veľmi dobre, úroveň je naozaj vysoká. Preteky budú ťažké, úroveň je teraz ešte lepšia. Bude to dobrá šou pre divákov. Sezóna je dlhá, takže zrejme vyhrá ten, kto bude najviac vyrovnaný, a nie ten, kto bude najrýchlejší. Zo svojho veku necítim žiaden hendikep, stále dokážem byť rýchly a budem sa snažiť. Mladí sú veľmi rýchli, veľa sa učia na simulátoroch a skoro začínajú na motokárach. Ich progres je omnoho rýchlejší ako bol napríklad môj, bez telemetrie a simulátora to bolo metódou pokus-omyl. Niektorí sú veľmi drzí, premotivovaní a strácajú zbytočne. Niektorí sú však veľmi šikovní.

Minulý rok sme boli veľmi silní, možno až príliš. Začali sme v Číne zostra a tak sme hneď dostali záťaž a zníženie výkonu od organizátorov. Tento rok sme preto trochu zvoľnili a zamerali sme sa na výkon motora v súlade s pravidlami TCR. Pneumatiky Yokohama poznám z minulosti vo WTCC. Ale s Michelinom som bol veľmi spokojný, boli to dobré pneumatiky. Naše nastavenie bolo dobre vyladené na Micheliny, strávili sme s nimi väčšinu času počas testov. Tak uvidíme, ako sa prispôsobíme na Yokohamy, ale toto je rovnaká vývza pre všetkých.

Koľko rôznych víťazov bude v sezóne 2018?

Veľa. Čisto podľa papiera môže takých 20 jazdcov vyhrať nejaké preteky. Bude to veľmi otvorený šampionát.

Tom Coronel - Boutsen Ginion Racing (Honda Civic Type R TCR)

Holandská legenda pretekov cestovných automobilov a neuveriteľný “týpek”, ktorý si vie užívať život.

Konečne mám auto, s ktorým dokážem vyhrávať preteky. Posledné roky som totiž bol len do počtu a ušla sa mi maximálne cena od fanúšikov, nemal som reálnu šancu bojovať o dobré pozície. Preto bude 2018 úplne iný prípad, bude to lepšie ako posledných 10 rokov, pretože by som mal mať rovnaké podmienky ako všetci ostatní a malo by to stačiť aj na víťazstvo. Šampionát je tesnejší než kedykoľvek predtým, máme tu 25 majstrov volantu. je to neuveriteľne silné pole, možno najsilnejšie v histórii. Je tu pár nových zaujímavých mien, takže to bude tesné. Ľahko tam môžete byť druhý a pätnásty. Stačia dve tri desatinky. Je tu veľká konkurencia a to mám rád.

Už sme potrebovali zmenu, pretože WTCC už bolo nudné. WTCC bolo umelo udržiavané poslednýc niekoľko sezón a keby sa všetci nesnažili, tak zomrie už dávno, pretože to bolo príliš drahé. A keď ste nemali Citroën, tak ste nemali šancu. Zmena je dobrá pre všetkých. Ja som chcel TCR už pred dvoma rokmi. Na týchto autách je skvelé, že sú pripravené na tesné súboje. Nie sú urobené na jazdu jeden za druhým ako WTCC, ktoré mali viac aerodynamického prítlaku. Jemné kontakty sú v poriadku, také je pretekanie a fanúšikovia to tak chcú. Poznáte môj štýl, som agresívny pilot koľko sa dá. V ostatných rokoch som nemohol byť veľmi agresívny, ale teraz je to iné. Bude to zábava, najmä so žltým autom. Viackrát sme nad tým premýšľali, že farbu zmeníme, ale vždy som nakoniec povedal nie. Toto sú moje farby, toto som ja. Najrýchlejší kuriér na svete. A chcem taký zostať. Ja som chcel ešte viac žltej vpredu, ale nové auto aj tak vyzerá výborne. Keď ho vidíte, hneď si poviete, že to je Coronel. Tak to má byť. Mal som ponuky z GT-čiek, dokonca aj od automobiliek. Ale môj život sú cestovné autá, som tu najdlhšie zo všetkých, a z vlastnej vôle. Ale stále to tu milujem. Je to môj štýl.

Koľko rôznych víťazov bude v sezóne 2018?

Takých 15.

Gordon Shedden - Audi Sport Leopard Lukoil Team (Audi RS 3 LMS)

Škót je na svetovej úrovni nováčikom, je to však ostrieľaný šampión z britských ostrovov.

Bola to otázka správnej ponuky. Mal som nejaké ponuky už počas predchádzajúcej éry, ale možnosti boli veľmi obmedzené. Vlastne som ani neplánoval opustiť BTCC ani tento rok, ale nakoniec to prišlo. Načasovanie je perfektné, pretože pre pilotov z WTCC sa menia autá a pre pilotov z TCR sa menia okruhy. To vyrovnáva šance. Musím sa naučiť veľa nových okruhov. Ale simulátory sú teraz omnoho lepšie. Ale každý okruh je len séria pravých a ľavých zákrut, profesionálny pilot by to mal zvládnuť bez zaváhania. Teším aj neteším sa na Nordschleife. Príde mi to však ako mix klasických britských okruhov so zákrutami, do ktorých vchádzate na slepo. Bude to výzva. Teším sa aj na Suzuku, to je ikonický okruh.

Každému autu bude sedieť iný okruh, sú tu dve kvalifikácie a obrátený štartový rošt. Bude to teda poriadna mela, správne preteky cestovných automobilov. Dúfam, že komisári tomu nechajú primerane voľný priebeh. Môžte sa spýtať ktoréhokoľvek pilota v padoku, každý z nás si rád nechá odraziť zrkadlo v súboji, oprieť sa o druhé auto. Ale nikto nechce byť zostrelený z desiatich metrov. Viete, kedysi boli preteky cestovných automobilov veľmi akčné, kľučka na kľučke, nárazník na nárazníku. A preto som sa tomu začal venovať. To ma úplne nadchlo. Takže dúfam, že nás nechajú pretekať. Sme veľkí chlapci. Ale v takomto kvalitnom poli sa to bude regulovať samé. Keď niekoho zostrelíte a nebudete potrestaní, tak vám to vráti. Na dobré preteky vám stačia dve autá. Takže pokiaľ to bude tesné, tak mi je to v podstate jedno. Organizátor si stanovil limit a tak tu máme to najlepšie. BTCC je síce skvelé a vie to byť poriadne náročné prebiť sa cez to pole, no chcem pretekať proti najlepším a to sa tu stretlo.

Ľudia často podceňujú BTCC, ale je to veľmi kvalitný šampionát. A to, ako som sa uviedol minulý rok v TCR, kam som naskočil na poslednú chvíľu, otvorilo mnohým oči. A mne dvere. Do Audi mi trochu pomohol aj krajan Allan McNish. Sú to veľmi podobné autá, ale rozdiely sú citeľné. V BTCC je lepší motor, s autom sa dá viac pracovať. Ale bol som celkom prekvapený, aké dobré TCR auto je. TCR je, samozrejme, pomalšie pretože pri rovnakej hmotnosti má o 40 koní menej. Keby malo mäkšie pneumatiky a trošku vyšší plniaci tlak, tak by sme jazdili rovnaké časy. Britský seriál je veľmi populárny, na štarte je 32 áut, divácke návštevy sú obrovské. Každý víkend až 40 000 ľudí. Takže teraz to funguje, ale uvidíme, aké to bude o päť rokov. Preto nehovorím nikdy nehovor nikdy. Z pohľadu tímov sú však tie autá pomerne drahé, viac ako dvojnásobne v porovnaní s TCR. Ale nedá sa to zmeniť len tak zo dňa na deň, pretože tímy do toho investovali veľa peňazí. Elektrické TCR vyzerá zaujímavo. Najmä výkonom a zrýchlením. Je to však smer, ktorým sa svet uberá. Z emocionálneho pohľadu je to trochu smutné. Zvuk a smrad je pre mňa súčasť motoršportu. A za pár rokov to vymizne.


  • tcr,wtcr,

GALÉRIA - 16 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ