Wankel: Stále žije!

Keď sa tak pozriem do histórie, piestové motory slúžiace na pohon automobilov jednoznačne vyhrávajú. Išlo len o to, či boli dvojtaktné alebo štvortaktné. História ukázala, že bolo aj niekoľko rôznych „pokusov“, ktoré v úvode zapadli do zabudnutia a až súčasnosť im začala kvôli sprísňujúcim sa emisným normám priať. Hovorím o elektromobiloch. Boli však aj „pokusy“, ktoré emisie doslova pochovali. Jedným z nich je práve wankel alebo wankelov motor. A žiaľ, nielen emisie aj aj rôzne technické problémy. Napriek týmto všetkým zlým vlastnostiam a neduhom má aj niekoľko výhod, ako je napríklad slušný výkon z relatívne malého objemu, z čoho zase pramení nízka hmotnosť samotného motora a aj technická jednoduchosť. Preslávila ho najmä automobilka Mazda modelmi RX-7 a RX-8.  Až do roku 2012, kedy skončila s produkciou RX-8.

Našťastie, sú krajiny a blázni v nich, ktorí kult „rotačného trojuholníka“ živia spokojne ďalej. Samozrejme, nie v úradníckej a úzkoprsej Európe. Ale napríklad v najväčšej krajine neobmedzených možností, kde ale (napríklad) paradoxne neobmedzené moderné a technicky dokonalé TDI (akože ten dym ignoruj) pohorelo. Ak aj teba wankel fascinuje a máš doma zrejme skôr RX-8, ako raritnejšiu vzácnejšiu ľavostrannú RX-7 (FD), môžeš si ju relatívne jednoducho upraviť. Blbé na tom je, že treba pripraviť viac peňazí, ako pri úpravách piestových motorov. Isté však je, že pri správnej starostlivosti vie motor aj (celkom) dosť vydržať. V prvom rade treba poriadne mazanie, to znamená olej aj do benzínu (napríklad známe M2T) a nenakladať pokiaľ nie je olej zohriaty na pracovnú teplotu. Pamätaj, že wankel nie je vhodný na krátke vzdialenosti.

Renesis ako 13B-MSP zvládne aj preplňovanie, dokonca (ale to už je väčšia námaha) sa dá prerobiť na karburátor. Prvým krokom je však, minimálne, lepší výfuk s priepustnejším katalyzátorom. Taktiež sa oplatí investovať do chladiča chladiacej kvapaliny motora a väčších chladičov oleja. Ostatné je už len na fantázii (dokonca sa dajú aj rotory odľahčiť).

Motor 13B-REW z RX-7 (FD) ale ponúka viac možností úprav. Bežne sa robí prerobenie na jedno turbodúchadlo, ale tiež zvládne karburátor. Taktiež sa dá „swapnúť“ do RX-8. Pre mňa je absolútnym šialenstvom viacrotorový wankel. Relatívne najrozumnejším je 20B s tromi rotormi (20B-REW z Mazdy Eunos Cosmo). Možnosti jeho úprav sú len otázkou finančných možností. Oproti dvojrotorovému 13B ponúka hlavne viac sily v nižších otáčkach a nominálne aj vyššie výkonové „rozmery“.

Nakoniec, ak človek má naozaj veľa peňazí, tak si za cenu poriadneho auta môže kúpiť aj štvorrotorový motor, ale to už je „mega“ (aj výkonová) šialenosť.

 


  • mazda,wankel,

GALÉRIA - 6 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ