
Aj keď skratka VUHL môže v niekom evokovať nejaký výskumný ústav napríklad hospodárstva lakonického (alebo nejaký podobne znejúci nezmysel), ide o veľmi seriózny projekt určený najväčším puristom, nadšencom jazdy legálnej aj pretekárskej. Fakt....
Vehicles Of Ultra-Lightweight And High Performance
Všetko pekne veľkými písmenami, nech to má správnu anglicko-slovenskú vážnosť. Skratka VUHL práve nejako pochádza z tohto vyjadrenia filozofie automobilky pochádzajúcej z Mexika. Nie je totiž veľa automobiliek, dielní, ktoré by sa venovali individuálnej stavbe ľahkých superáut s enormne potentným motorom. Neviem ako tebe, ale mne sa vždy pri podobnom spojení vynoria len rôzne malé anglické značky. A možno aj práve preto VUHL svoj prvý model 05 ladil v Anglicku. To sa ale písal rok 2016, tento rok k nemu pribudli dve magické písmená RR. VUHL 05RR je napriek vzhľadu (opäť to anglicky lepšie znie) „the road-legal lightweight supercar“. Čiže ľahká otvorená dvojmiestna motokára určená nielen na pretekárske okruhy ale aj na jazdu po bežných komunikáciách (chcem vidieť toho optimistu, ktorý by sa s týmto vybral z Bratislavy do Košíc).
Na diéte
Áno, marketingová honba za enormnými výkonmi má svoje predajné opodstatnenie, ktoré sa však nutne nemusí spájať so zážitkovým šoférovaním. Stačí sa pozrieť na pretekárske špeciály a každému musí byť hneď jasné, že (neraz) viac ako výkon motora je dôležitejšia nízka hmotnosť. Paradoxom je ale fakt, že ako veľmi sa platí za vysoké výkony, podobne sa platí aj za znižovanie hmotnosti, 05RR je toho dôkazom. Základným stavebným prvkom „auta“ je hliníkový rám. Výrobca na spájanie jednotlivých dielov použil titánové skrutky, čím oproti konvenčným oceľovým ušetril 4,5 kg. Pre RR toho ale urobil ďaleko viac. Konečná úspora je vyjadrená hodnotou 65 kg, celková zase 660 kg (suchá hmotnosť) – ľahší zotrvačník, ľahšia spojka, karbónové disky kolies. A k tomu poriadna kadencia preplňovaného motora od Fordu. Známu preplňovanú dvatrojku z modelu Focus RS (alebo Mustang) naladili páni Mexičania na šialených 294 kW (rovných 400 koní) a 500 Nm (a tequila tiekla potokom). Aj Bugatti Chiron si práve cvrkol do textilu. Stovku totiž zvládne – aj vďaka šesťstupňovej sekvenčnej prevodovke Sadev a samosvoru - za 2,7 sekundy (ako rýchlo žmurkáš?).
Po čili čajíček
VUHL 05RR chce predsa len veľkého vodiča, žiadne srágora s jazdným štýlom ala Vin Diesel (rozumejte ruka hore na volante s ksichtom supermana). Pre obraznosť zvládne bočné preťaženie 1,8 G. Ak ťa parametre dostali a okamžite si si povedal, že „toto fakt nejde“, zaskoč do Anglicka a objednaj si základnú, skromnejšiu 05ťku. Jej parametre sú síce „horšie“, nie však z tretej ligy. Suchá hmotnosť pri 05 stúpla na 695 kg, výkon motora klesol na 235 resp. 265 kW a 430 resp. 485 Nm. Prevodovka je ale klasická šesťstupňová, takže aj stovka trvá o pár žmurknutí dlhšie – nejakých 3,7 sekundy.
Aj keď má VUHL továreň veľmi ďaleko, v Anglicku má európske zastúpenie. Akurát „čo za to“ ani len netuším. Každý jeden kus je totižto originál postavený (a odladený) na mieru a predstavu klienta. Asi si idem kúpiť aspoň letenky.
0 KOMENTÁROV