Volvo XC40: Zaslúžený titul

Takto pred vyše rokom som patril k tým, ktorí správu o tom, že Peugeot 3008 zvíťazil v ankete o európske Auto roka, prijali so, slušne povedané, rozčarovaním. Z pohľadu automobilového trhu však išlo o pomerne zásadný moment, pretože po prvý raz v histórii zabodovalo SUV. Pri pohľade na plány automobiliek mám pocit, že o takmer nezvratnú zmenu. Ale na druhej strane, ak budú víťazovia na úrovni, tak to vlastne ani nie je rozhodujúce.

Pre Volvo je to prvý zápis do histórie. A je to s modelom, ktorý neprináša nejakú zásadnú inováciu či už z pohľadu značky i automobilového priemyslu celkovo. To však nie je kľúčové kritérium, skôr len poznámka na okraj, ktorá viac poukazuje na výberové kritériá než hodnotí samotné auto.

Moderne nakreslené

Zo stránky dizajnu musím Volvo pochváliť, že si zachovalo svoj štýl a pritom dokázalo XC40 odčleniť od väčších modelov. Uznávam, že na segment kompaktných SUV môže pôsobiť až príliš robustne a prerastene, najmä ak si ho predstavím vedľa Mercedesu GLA či BMW X1. Áno, je to ten istý segment trhu, ak to vôbec niekho trápi okrem manažérov v automobilkách.

To, že Volvo naskočilo na trend kontrastného lakovania strechy (biela ako opcia pre Momentum, čierna štandardne pre R-Design), azda nikoho neprekvapí. Zaujímavým detailom sú však lakované disky kolies. Červená metalíza je najzaujímavejším farebným odtieňom v ponuke, ktorej dominujú zemité farby. Preto som rád, že mohla zažiariť aj na testovanom aute.

Jednoducho šikovné

V kokpite bola zvolená čierno-svetlá kombinácia v kombinácii s hliníkovými ozdobnými lištami. Na prvý pohľad je tu menej lesklých čiernych plôch ako vo väčších modeloch, takže interiér pôsobí strohejšie. No vďaka čistému spracovaniu a detailom ako sú výduchy klimatizácie a mriežky audiosystému HarmanKardon si zachováva tú správnu atmosféru.

Dizajnéri si tu dali záležať na odkladacích priestoroch, kapsy vo dverách sú obrovské, smetiačik v strede skvelý, takmer som sa začal čudovať, prečo vo veku nádrže na palivo nie je škrabka... Elektrické sklápanie zadného operadla a elektrické ovládanie veka kufra by som pokojne aj oželel.

Kabína je priestranná a vzdušná, krajné miesta vzadu sú však posunuté viac k stredu, takže posadiť sem troch je čistá utópia. Dôvodom sú zrejme priehradky na krajoch, ktoré som už videl vo Forde Focus. Zadné dvere sú vo vrchnej časti veľkoryso vykrojené, čím sa trochu snažia kompenzovať menší výrez v spodnej časti.

Veľkosť batožinového priestoru je fajn, dvojitá podlaha sa dá pretvoriť na deliacu priehradku a priestor pod ňou má zmysel. Potešujúcou správou je rezervné koleso, aj keď nie plnohodnotné. Azda jedinú výčitku tak smerujem na trochu nemotorné veľké plató.

Chce to pozornosť

Palubný systém nadväzuje na to, čo poznáme z väčších modelov. Na výšku orientovaný dotykový displej systému Sensus je síce menší, no rovnako prehľadný. Mne sa s ním pracuje dobre, prehľadávanie hudobných súborov či zadávanie adresy do navigácie je rovnako (ne)bezpečné ako pri multifunkčných ovládačoch nemeckej konkurecie. Centrálny dotykový displej je štandardom rovnako ako aj digitálne „budíky“ a ovládanie na volante.

Zvyk si vyžaduje volič automatickej prevodovky, ktorý funguje bez poistky. Na voľbu smeru tak treba dvojitý pohyb a občas aj vizuálnu kontrolu na displeji, či ste pri nedôslednom zaradení neostali na neutráli. Manuálnu voľbu prevodov pohybom doprava a doľava (ako kedysi v Mercedesoch) som nemal potrebu využívať.

Kultivované nad očakávania

XC40 je prvým Volvom na novej kompaktnej platforme CMA, ktorá však vychádza z väčšej SPA. V kombinácii so základnými komfortnými tlmičmi (R-Design má športové, priplatiť sa dajú adaptívne) je jazdný prejav presne tam, kde by to od rodinného SUV očakával. Príjemne pohodlné a pritom stále dostatočne obratné a stabilné. Väčšinu nerovností toto auto pekne odtlmí, azda len na tých veľmi ostrých zaváha. Špeciálne musím vyzdvihnúť odhlučnenie náprav.

Veľmi kultivovaný je tiež prejav motora, dvojlitrový diesel sa drží príjemne v pozadí aj pri akcelerácii. Nie je síce majstrom spontánnosti (reakcie sa dajú nastaviť v rámci jazdných režimov), ale sily má dosť, len mu musíte dať priestor a čas na to, aby ju predviedol. S osemstupňovým automatom sa kamaráti, zmeny prevodov sú väčšinou takmer nebadané. Udržať spotrebu do 7 litrov na 100 km nie je pri bežnej jazde problém.

Už v základnej výbave Volvo ustráži priestor pred sebou, jazdné pruhy a načíta aj dopravné značky. V rámci príplatkov nechýba sledovanie mŕtveho uhla, natáčacie LED svetlá či adaptívny tempomat s čiastočnou autonómiou na diaľnici. Otrasný výhľad pri manévrovaní je so štvoricou kamier ľahko prekonateľný mínus.

Ak som minulý rok o verdikte poroty Auta roka mal dôvod pochybovať, tento rok by som zvolil rovnakého víťaza. XC40 je príjemné auto, v ktorom slová priestor a komfort majú ten správny význam. Uznávam, že s cenou 55 tísic € za testovaný exemplár nie je práve lacné, ale určite nie je ani tak beštiálne predražené ako podaktorí konkurenti.


GALÉRIA - 47 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ