Volvo: Už iba s elektromotorom

Bod zlomu nastane v roku 2019, po tomto dátume bude každý nový model od Volva disponovať elektrickým pohonom. Buď pôjde o čistý elektromobil, alebo o nejakú formu hybridu."Toto je o zákazníkoch," povedal šéf Volva Håkan Samuelsson. "Ľudia si čoraz viac žiadajú elektrifikované autá a my chceme odpovedať na súčasné aj budúce potreby našich zákazníkov."

V rámci tejto stratégie bolo oznámených 5 nových elektromobilov od roku 2019 do roku 2021, tri budú klasické Volvá a dva budú vysokovýkonné modely od sesterskej značky Polestar. Pri hybridoch plánuje Volvo nasadenie 48-voltovej palubnej architektúry, s ktorou už pracuje napríklad Audi. Nep§jde pritom len o módne dobíjacie (plug-in) hybridy, ale aj o klasické mild hybrid, ktoré využívajú elektrický motor najmä na podporu spaľovacieho.

Håkan Samuelsson, VolvoHåkan Samuelsson, Volvo

Toto rozhodnutie sa nedá označiť za prekvapujúce, pretože Volvo sa týmto smerom uberá už pár rokov. Začalo sa to v podstate predstavením XC 90 v roku 2014, kedy prišla architektúra SPA a tiež rodina motorov VEA. Tá je postavená na štyroch valcoch a maximálnom objeme 2 litre, Volvo vtedy odpísalo všetky väčšie motory a na otázku výkonných modelov od Polestaru naznačilo, že extra potenciál sa skrýva v elektrifikácii. Je to smer, ktorým sa zrejme onedlho vyberú aj ďalšie značky.

Je to správne?

Na druhej strane pri tlaku Európskej únie na znižovanie emisií nie je iný scenár. Horná hranica CO2 95 g/km od roku 2021 je nereálna pre čokoľvek väčšie ako podmotorizovaný kompakt, pokuty za jej prekročenie budú drakonické. Jediným riešením sú práve dobíjacie hybridy, ktoré prvých 100 km podľa normy zvládnu s emisieami do 50 g/km. EÚ pritom netrápi, čo sa deje potom. Táto prvoplánová ekologickosť navyše nemá oporu napríklad vo výrobe a recyklácii akumulátorov alebo aj samotnej elektrickej energie.

Zvláštny mi príde tiež argument o zákazníkoch, pretože aj na najväčšom európskom trhu je podľa auto.sme.sk záujem o elektrifikované autá vlažný. Na Slovensku o podporu aktuálne požiadalo 251 zákazníkov, systém uviedli do praxe ešte v novembri 2016. Z pohľadu bežného človeka je život s elektrifikovaným autom stále pomerne nepohodlný, pretože infraštruktúra vážne zaostáva za nárokmi politikov. Na druhej strane je však isté, že ich tlaky sa budú stupňovať a je len otázkou najbližšieho času, kedy sa od nezmyselného dotovania nákupu prejde na omnoho nepríjemnejšiu formu pretláčania elektromobilov - reštrikcie pohybu vozidiel so spaľovacím motorom. Volvo bude pripravené. A čo my?


GALÉRIA - 2 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 05.07.2017 17:29

    cele je to nejake nedomyslene...

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ