Volkswagen W12 Nardo: Monument Piëch

Celý projekt superšportového „ľudového" automobilu začal svoju životnú púť už v roku 1997 na podnety jednej z najrozporuplnejších osobností motorizmu - Ferdinanda Piëcha. Ako to už býva, starý pán si dal svoje presné požiadavky, tri hlavné z nich tu pre vás mám - auto malo mať inovátorský dvanásťvalec do W, v strede uložený a kompatibilný so systémom pohonu všetkých kolies Volkswagen Syncro. Úlohu vpasovať to celé do estetického celku nedostal do rúk nikto menší ako Giorgetto Giugiaro.

Prvé plody spolupráce boli hotové a uverejnené s veľkou slávou v roku 1997 a 1998. Sprvu išlo o krikľavo žltý koncept Volkswagen W12 Syncro, o úplne prvý predobraz toho, ako by mohla wolfsburská strela vyzerať. Na Tokijskom autosalóne vzbudila veľmi pozitívne reakcie. A že auto malo niečo do seba, a aj v sebe. Dostatočnú silu zabezpečoval vtedy ešte vývojový variant agregátu W12 s objemom 5,6 litra, ktorý produkoval 309 kW. O necelý rok, na autosalóne v Ženeve, svetlo sveta uzrela verzia roadster. Červená. Ako inak, tiež veľmi výrazná...

Písal sa rok 2001 a história sa opakovala. Japonsko malo opäť česť hostiť na Tokijskom autosalóne ďalšiu, už najvýkonnejšiu a poslednú verziu konceptu, jasne oranžový Volkswagen W12 „Nardo". Disponoval, okrem krásneho redizajnu karosérie pod vedením Charlieho Adaira, už finálnym vyladením atmosférického dvanásťvalca na 441 kiloWattov, čiže rovných 600 koní a 621 Nm. Z nuly na sto kilometrov za hodinu sa za mocného rachotu dostal za asi 3,5 sekundy a pokračoval v razantnom zrýchľovaní až do 357 km/h. Svojho času išlo o jedno z najrýchlejších áut na planéte.

Podľa mne dostupných informácií sa vyrobili tri kusy tohto modelu. Prvý, (oranžový) na obrázku, je vo vlastníctve Volkswagenu. Druhý, čierny, je v súkromnom vlastníctve, tak isto aj posledný, žltý.

Ale čo v jeho mene robilo to slovko Nardo? V dňoch 23. a 24. februára roku 2001 Volkswagen priviezol svoj prototyp W12 s karosériou z uhlíkových kompozitov - už druhý krát po sebe počas jedného mesiaca - aby prekonal sériu rekordov a zaistil tak stabilný marketing všetkým W8 a V6. A podarilo sa takmer dokonalo - Volkswagen obdržal z dvanástich rekordov času a prejdenej vzdialenosti za dvadsaťštyri hodín práve sedem, keď sa im nepodarilo prelomiť ôsmy pre neuznanie zo strany FIA.

Škoda, že sa nedostal do výroby? Ale kdeže, dostal. Len trocha pribral a hovorí si Veyron.


  • nardo,vw,w12,

GALÉRIA - 53 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ