Volkswagen up! GTI: Slovenská strela

S rýchlymi hatchbackmi to už dlhší čas ide relatívne dolu z kopca. Jasné, sú čím ďalej, tým väčšie, zvládajú viacero úloh ako kedykoľvek predtým, a tomu sa prispôsobujú aj ich výkony. Dnes už nie je problém napchať pod kapotu hot-hatchu pokojne 460, alebo aj 500 koní. Otázne je, či takúto poricu výkonu v malom rodinnom približovadle skutočne niekto potrebuje.

Odpoveďou by mohol byť sektor tzv. splašených nákupných tašiek. Sú to mestské autá, ktoré náhodou dostali trocha výkonu navyše. Máme tu Renault Twingo GT alebo smart forfour Brabus, jedno však trpí na svoj motor a druhé trpí pre istotu asi na všetko. V najväčšom európskom koncerne však svitla nádej v podobe Volkswagenu up! GTI, ktorý prináša všetko v jednom: Troj- alebo päťdverovú karosériu, výkon 115 koní a hmotnosť len 1 070 kilogramov.

Podobný balíček síce môžem dostať aj v Suzuki, vo Fiate alebo u Mazdy, lenže bez legendárneho károvaného poťahu sedadiel a miliardy znakov GTI. A navyše, keď ma kvôli up!-u vytiahli na testovaciu jazdu až do francúzskeho Nice, je jasné, že to s ním vo Volkswagene myslia skutočne vážne.

Všetko sa začína v Bratislave

Každý jeden up!, ktorý môžete vidieť na európskych cestách, bol vyrobený vo Volkswagene Slovakia, ibaže by si dal niekto tú námahu a priviezol sem lokálny kus pre juhoamerický trh, ktorý sa vyrába v Brazílii. Až na výnimku u juhoamerických sicarios je up! výhradne slovenský produkt, či už ho stretnete v Nemecku, Francúzsku, Japonsku či v Austrálii. Svoje rodisko kúsok od Devínskej Novej Vsi zdieľa tento špunt ešte s dvojčatami SEAT Mii či Škodou Citigo, väčším Touaregom, Porsche Cayenne a Audi Q7. A ďalšie budú pribúdať.

Áno, je pravda, že jedna továreň občas zvykne vyrábať aj autá viacerých značiek či druhov, 5 značiek pod jednou strechou je ale príliš veľký gangbang aj na pomery automobilového priemyslu. Nečudo, že Volkswagen Slovakia je najväčší zamestnávateľ na Slovensku: viac ako 12 700 ľudí vyrába ročne takmer štyristotisíc automobilov, približne podobné množstvo prevodoviek a viac ako 20 000 nástrojov pre celý koncern. Volkswagen Slovakia je dokonca tak veľký, že keď má celozávodnú dovolenku, Slovensku klesá HDP. A ty si myslíš, že robíš biznis, keď vrátiš pivné fľašky do hypermarketu.

Z Bratislavy do Nice, Monaka a späť

Naspäť však k autu. Už základný Volkswagen up! nejazdí zle, no GTI dostalo niekoľko fičúr, ktoré som si mohol odskúšať v uličkách francúzskeho Nice a v kopcoch nad Monakom.

Už na prvý pohľad je jasne rozpoznateľné, že tento up! je niečím špeciálny. Za bezprostredný efekt môžu v tomto prípade až sedemnásťpalcové kolesá s ambicióznym názvom Brands Hatch, ktoré sú rezervované špeciálne pre GTI. Zvonka sa odlišuje aj povinnými znáčikmi a bodykitom, vkusne zapracovaný je aj červený GTI pás v maske chladiča, ktorý plynulo prechádza do svetlometov. Rovnaký pásik nájdeme aj na tretích/piatych dverách, ktoré sú pre up! tradične presklené. Pri pohľade zozadu vynikne aj strešný spojler alebo chrómovaná koncovka výfuku. Pohľad zozadu je napokon aj ten, ktorý up-u sluší najviac: spojler a vytiahnuté blatníky sú asi najviac badass prvky, aké môže malé auto dnes dostať. 

Teda, ibaže by sa niekto pozrel pod kapotu. Tu nájdeme ďalšiu verziu prepĺňaného motora EA211 s výkonom až 115 koní (85 kW). Pochádza zo slabšej, 89-koňovej verzie, nové sú napríklad piesty, geometria lopatiek turbodúchadla a systém vstrekovania paliva. Ďalšou novou fičurou je aj niečo, čo vás určite strašne poteší: filter pevných častíc. Aby sa up! GTI zmestil do nových limitov, ktoré nastavuje upgradovaná norma Euro 6, dostal aj napriek svojej benzínovej podstate filter pevných častíc. Aj benzínové autá totiž produkujú pevné častice, ako nám však neskôr vysvetlili konštruktéri, deje sa tak len pri štarte studeného motora. 

Odhliadnuc od filtra pre neviditeľný, no škodlivý sajrajt je tu aj oveľa potešiteľnejšia vec: šesťstupňová (!) manuálna prevodovka. Konštruktérom sa podarilo vyvinúť novú prevodovku, ktorá vznikla na základe päťstupňovej, ku ktorej bol pridaný ešte ďalší stupeň. I keď to môže znieť priestorovo nákladne, jej dĺžka je väčšia asi len o štyri centimetre. Spolu s ňou je teda jasné, že pod kratučkou kapotou up!-u je skutočne tesno. Aha:

Jeden by povedal, že pri takejto blízkosti motora k vodičovi bude jazda s up!-om GTI surová, hlučná a puritánska. Tu je pravda niekde na polceste: Nový filter pevných častíc funguje aj ako výborný tlmič zvukov motora. Sedíme však v športovom GTI a práve zvuk horiaceho benzínu v rýchlych taktoch je vec, na ktorú sa všetci tešia. Volkswagen našťastie nesiahol po riešení väčšiny výrobcov a nepúšťa zvuk motora do reproduktorov vozidla, ale pomáha mu legendárny "vibrátor" pripevnený k stene medzi motorom a kabínou. Treba uznať, že takýto prejav je pre ľudské zmysly prirodzenejší a zvukovo kopíruje výbušný trojvalec.

Prvá dobrá správa po otočení kľúčika je to, že malý trojvalec má charakter. Ochotne lezie do otáčok a nevadí mu ani (zbytočné) vytáčanie do siedmich tisíc. Ťah podáva dostatočne lineárne, aj keď je pravda, že v nižších otáčkach mu nepriamo úmerne dochádza dych. Nie je to však nič strašné, a určite nie horšie ako pri motore 0,9 TCe od Renaultu. Oproti nemu pôsobí TSI vyspelejšie, do interiéru navyše prenáša správne percento vibrácií. A viete, čo je na ňom najlepšie? Na to, aby s te z up!-u dostali maximum, nemusíte postláčať kvantá tlačidiel, žiadne Sport, Race, Track mode... Žiadne hovadiny. Skrátka naštartujete, a idete.

 

Privezte to sem, okamžite

Prevodovka a podvozok sú potom kategória sama pre seba. Šesťstupňová skriňa má veľmi podarené, presné a intuitívne dráhy a manipulácia s ňou je absolútne nenútená. Tomu sekunduje podvozok, ktorý je omnoho tvrdší ako pri štandardnom up!-e, čo je na ostrú jazdu síce super, no niekomu to predsa môže po čase vadiť. Aj vďaka tejto tuhosti však auto pôsobí ako dokonalý prenášač informácií do vodičovej zadnice. Riadenie je taktiež veľmi presné a citlivé - keby ste chceli, tak aj viete z akého kameňolomu pochádza štrk na ceste. Asi. Aj keby ale nie, s istotou môžem povedať, že aj napriek mojej veľkej snahe sa mi nepodarilo spravť up! GTI nedotáčavým. A to som sa snažil.

Keď k celku pridáme aj dobre účinkujúce brzdy, dostaneme auto, ktoré dáva prekvapivý zmysel. Vnútri je vďaka inteligentne poskladanému interiéru relatívne veľa miesta, zvonku je celé auto obalené do nestarnúceho kabáta a teraz konečne dostal schopný podvozok up!-u aj motor, ktorý si celý ten čas zaslúžil. Spomína si niekto z vás ešte na Lupo GTI? Duchovný predchodca up!-u patrí doteraz k tomu najzábavnejšiemu na kľukaté cesty a up! GTI je na tom veľmi podobne.

Cenu Volkswagenu up! na Slovensku však ešte nepoznáme, rovnako ako informáciu, či sa u nás vôbec bude predávať. Ja hovorím, aby ste to sem okamžite priviezli. up! GTI je priestranný, chic, zábavný a veľa nezožerie. Taký balíček schopností s dobrou cenovou politikou skrátka nemôže pohorieť.

A keby sa Volkswagen rozhodol up! GTI na Slovensku neponúkať, netreba prepadať zúfalosti. Ešte stále je tu jedna možnosť ako sa k autu dostať: Začať pracovať vo Volkswagene Slovakia. Nesmejte sa, v Devínskej hľadajú nových ľudí do všetkých oblastí výroby, a tých nie je nikdy dosť.


GALÉRIA - 44 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ