
Priznávam sa, že mám v poslednej dobe takú úchlyku začínať testy vyslovením nejakej pochybnej myšlienky o krajine, v ktorej je auto vyrobené. Teraz už by som sa toho najradšej zdržal, no nedá mi to. Existuje totiž národ, ktorý dokázal svetu dať automobil, elektronickú hudbu, druhú svetovú vojnu a pervitín. A zjavne sa neštíti fakt ničoho, pretože teraz dal svetu ešte jeden ďalší dôvod na nenávisť: Strašne dobré a najmä zbytočne oborvské SUV. Dámy a páni, privítajte nový Volkswagen Touareg!
Ak ste totiž v minulosti uvažovali o aute, ktoré zvládne prekonať vulgárne dlhé trasy s gráciou a efektivitou, asi ste sa pozerali najmä po šikovných, nízkych a efektívnych limuzínach. Svet sa však už pred časom zbláznil z fenoménu SUV a jedno z áut, ktoré v tomto trende jednoznačne pomohli, je Volkswagen Touareg. Neviem, ako ste na tom vy - ja však pomaličky naberám pocit, že v dnešnom svete sa vyrábajú už aj športovo-úžitkové mixéry a práčky. A toto auto je jedným z tých, ktoré za to mohlo.
Teraz prichádza už v tretej generácii, ktorá je opäť o niečo väčšia, no zároveň aj o niečo príťažlivejšia a o 106 kilogramov ľahšia. Opticky by ste to však do Touaregu nepovedali. Monumentálnu prednú časť teraz zdobí až diletantsky prehnané chrómovanie a profil karosérie dotvára takmer vodorovná kapota.
Je to podobná dizajnérska taktika, akú tvorcovia zvolili napríklad pri novom Audi A8. Predná časť totiž takmer vôbec nekorešponduje s naturelom tej zadnej, kde by sme našli relatívne skosený profil a dvojicu úzkych, dynamicky pôsobiacich združených svetlometov. Celkovo patrí Touareg medzi autá, pri ktorom sa nebudete vedieť rozhodnúť, z ktorého uhlu naň pozerať radšej. Ale že naň budete čumieť veľmi radi, to je jasné – ako celok sa vydaril.
Ak sa vydaril minimálne zvonka, tak vnútri sa vydaril maximálne. Testovaný exemplár patrí medzi testovacími autami k skutočným endemitom – do rúk sa mi dostalo vyhotovenie v základnej výbave, ktorej cenníková cena začína na 49 990 € - a to vrátane akciového balíka All Inclusive 5 rokov, ktorý obsahuje servisný balík, predĺženú záruku a hradenie registračného poplatku.
All-Inclusive
No naspäť k vnútornostiam tohto ambiciózneho stvorenia. Vzhľadom k základnej špecifikácii je dominantou perfektne spracovaného interiéru 9,2-palcový multimediálny systém Discover Pro. Ten však dokáže za príplatok elegantne vytlačiť systém Discover Premium s až 15-palcovou obrazovkou v kombinácii s 12“ virtuálnym prístrojovým panelom. Ten poznáme už z iných produktov VW Group a patrí k špičke na trhu. Aj základný systém však funguje výborne, jeho dotyková obrazovka pôsobí tak prémiovo. Pomaly máte dojem, že za výraz „základná“ sa urazí. Ale neurazí – je to Volkswagen, takže bude fungovať plynulo za každých okolností.
Keďže za príplatok dostanete virtuálny kokpit, logickou indukciou sa dostaneme k tomu, že základná výbava ešte vždy spolieha na analóg. Konkrétne kombináciu analógových ukazovateľov a 7“ farebného displeja palubného počítača, ktorý na obsluhu všetkých potrebných funkcií dokonale stačí. Funkciami sa od virtuálneho kokpitu dokonca prakticky neodlišuje, taktiež dokáže zobrazovať údaje jazdy či mapu navigácie. Pozoruhodná je tiež kvalita základného audiosystému, ktorej pomáha veľmi dobrá akustika interiéru.
Okrem multimediálnych srandičiek však nájdete v interiéri Touaregu v prvom rade jednu naozaj podstatnú vec: More miesta. Je ho tu dosť nad hlavami, na kolená pasažierov a sťažovať sa nemôže ani batožinový priestor s objemom... No fakt, 810 litrov. Je jednoducho gigantický. Navyše sa dá variovať pomocou dvojitej podlahy či posunom zadných sedadiel v pozdĺžnom smere alebo zmenou sklonu ich operadiel. V základnej výbave sú, podobne ako predné sedadlá, vypracované látkovými poťahmi a okrem vodičovho sedadla sú nastavovateľné manuálne. Použité materiály však znesú kritiku na kvalitu a napokon aj na jednoduchosť čistenia. Vyskúšal som si v Touaregu bývať počas festivalu - naozaj viem, o čom hovorím!
Vzdušnú atmosféru v interiéri navodzuje okrem veľkej ponuky priestoru aj čistý dizajn kabíny, či široký stredový tunel medzi prednými sedadlami. Na ňom sa okrem voliča osemstupňovej automatickej prevodovky nachádza aj volič jazdného režimu. Vyberať si môžete z režimov Eco, Normal, Sport, Comfort, Snow, Offroad a Individual. V prípade zvolenia paketu Off-road získate ďalšie dva: Schotter (štrk) a Sand (piesok).
S prehľadom
Tým sa elegantne dostávame k tomu, ako sa Touaregu darí na ceste, či mimo nej. Hneď po usadnutí do kabíny na vás zapôsobí ticho, ktoré v nej zavládne. Pokúsite sa ho prehlušiť prebudením trojlitrového naftového šesťvalca k životu, no nepochodíte – kabína je perfektne odhlučnená aj voči motoru. Jedna z mála vecí, ktoré nasvedčujú, že sa pod kapotou nachádza niečo väčšie, je priečne šklbnutie celým autom pri štarte, typické pre pozdĺžne uloženie motora. Neviem, čo to robí s bežnými ľuďmi, mňa to ale celkom potešilo.
Sčasti preto, že už v základe sa pod kapotou nachádza celkom silná pohonná jednotka. Z trojlitrového šesťvalca s dvomi turbami generuje Touareg 170 kilowattov, alebo 231 koní v ľudskej reči. Okrem nich je tu 500 newtonmetrov krútiaceho momentu, ktoré putujú cez systém 4MOTION na všetky štyri kolesá. Niekde v tomto procese sa ešte nachádza skvelý osemstupňový automat od spoločnosti ZF, pre ktorý si však Volkswagen prichystal vlastný software a obchodný názov Tiptronic.
Tu sa na chvíľku zastavíme. Ak na mňa niečo v Touaregu urobilo bezprostredný dojem, je to určite prevodovka. Nedisponuje nekompromisnou rýchlosťou radenia, ako jej menejstupňoví, ale viacspojkoví kolegovia s prídomkom DSG. Mal som však pocit, akoby mi jej softvér čítal myšlienky už v režime Normal. V Sporte bol o poznanie agresívnejší, no nie vtieravo. Mal som možnosť vyskúšať si túto prevodovku vo viacerých autách, no v Touaregu funguje zatiaľ najlepšie. To pri automatických prevodovkách zistíte jednoducho – ak sa počas jazdy nad ňou ani raz nezamyslíte, funguje výborne.
Motor drží vždy v efektívnych otáčkach, čo už pri novej generácii TDI motorov nie je taký problém – svojou charakteristikou stále viac a viac pripomínajú benzínové motory, nebyť dlhšej odozvy na plynový pedál. Príťažlivý je dokonca aj zvukový prejav motora a dynamický apel dobre vyváženého podvozka po zapnutí športového režimu. V SUV. Kam sme sa to dostali?
Všehoschopný
Ak zoberieme všetky ingrediencie a zlejeme ich do jedného koktejlu, dostaneme auto, ktoré funguje prekvapivo dobre v každom prostredí, do ktorého ho hodíte. Paradoxne však najviac na diaľnici, kde vynikne dlhonohý charakter takto konštruovaného auta. Jazda je pohodlná, no nie vyslovene plavná, výkonu máte vždy dostatok. Asistenčné systémy sa starajú o udržanie vozidla v pruhu a v bezpečnej vzdialenosti od auta pred vami. Jediné, o čo sa musíte postarať vy, je dodržiavanie maximálnej dovolenej rýchlosti, pretože z toho trónu, ktorý veľkodušne nazývajú „Sedadlo vodiča“ sa rýchlosť odhaduje veľmi ťažko.
Spotreba sa pri vyšších diaľničných rýchlostiach ustáli niekde pri ôsmich litroch na sto kilometrov, čo síce na turbodiesel nie je málo, no na automobil tejto kategórie je to veľmi slušný výsledok. Najväčšie prekvapenie však prichádza po vysadnutí z auta – sedadlá, aj keď látkové a v základnej výbave, spolupracujú veľmi citlivo s vašimi stavcami a vy sa aj po dlhej ceste cítite sviežo. Čo viac chcieť? Možno tie príplatkové, ktoré môžu byť masážne, s ventiláciou - a samozrejme kožené. Máme sa vlastne ešte baviť o vyhrievaní a pamäti nastavenia?
Za cenu začínajúcu ľahko pod päťdesiatimi tisícami asi ani nie. Dostanete totiž veľmi komplexný automobil, ktorý sa nestratí ani na diaľnici, ani na ceste inej triedy. Alebo na neceste. Alebo dokonca aj v meste – vďaka kamerovému systému v základnej výbave na manévrovanie nepotrebujete remorkér.
Inak povedané: Za svoje peniaze môžete siahnuť po niečom športovom, luxusnom, dlhonohom alebo úžitkovom. Alebo po Touaregu, ktorý to, ako jedno z mála SUV, všetko zvláda naraz.
A teraz, keď som prvýkrát uznal, že SUV môže byť fakt dobré, tak dostanem medailu?
0 KOMENTÁROV