Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi: Ležatý panelák

Pomaly každý dvadsiatnik, ktorý vyrastal v paneláku, pozná veľmi dôverne niekoľko vecí. Napríklad také búchanie susedov cez stenu, keď ste ste chceli vyskúšať, koľko dá fotrove stereo. Alebo všetky tie smrady, ktoré sa zliezli v stupačke a vyprodukovali nezameniteľnú atmosféru, ktorá si našla svoje miesto práve vo vašej chodbe na siedmom poschodí. Všetky spoločné priestory, poštové schránky a najmä výťah, ktorý bol spoľahlivý asi ako skladací dáždnik. 

Toto všetko boli veci, ktoré sa netýkali deciek, ktoré viezli na gymnázium rodičia v Tiguanoch. Jasné, nechávalo vás to chladným celé detstvo, veď vy ste si aspoň mohli zopakovať chémiu a kúpiť hot-dog po ceste do školy. Ale musím sa priznať, že teraz, držiac kľúčiky od najnovšieho Tiguanu Allspace Highline v krikľavo oranžovej farbe a s dvojlitrovým turbodieselom zažívam fakt slušnú krízu identity.

Prečo?

Toto auto nevyjadruje môj postoj k životu. Celý život som sa delil o spoločné priestory s celým vchodom ďalších ľudí, prečo by som mal dôvod kúpiť si auto dlhé takmer 5 metrov? V krikľavej oranžovej? To akože chcem ukázať, že na to mám? "Nie František, máš to otestovať", ozve sa môj vnútorný hlas. A keďže som zodpovedný žurnalista, poslúchnem ho, vcítim sa do role miestneho zubára s košatou rodinou a idem na to. Idem zistiť, čo dostanem za svojich 33 450 € vytrhnutých osmičiek.

Prvou vecou je vzhľad inteligentného alfasamca. Veď keď robíte lóve, musí to byť vidieť - ale nie až tak veľmi. Tiguan Allspace sa tomuto sofistikovanému trendu celkom podraďuje - zoberme si napríklad celkom decentné chrómovanie, ktoré tu síce je, ale neprevyšuje dojem z drsného bodyktiu, ktorý je pre alfasamca predsa dôležitejší. Aj napriek monštróznemu rázvoru (takmer 2,8 metra) pôsobí Tiguan tak, že by vedel zhltnúť akúkoľvek lyžovačku; od Aspenu až po slovenské cesty III. triedy počas druého januára, keď cestári ešte nedospali.

V pohodičke

Všeobecne naberám dojem, že Volkswageny sú autá akoby stvorené pre nervákov. V ich interiéroch totiž nič neškrípe ani nevrže; spoza palubovky sa neozývajú žiadne nežiadúce zvuky. Všetko, čoho sa dotknete budí dojem, akoby bolo upevnené do žuly sofistikovaným systémom z mäkčených plastov a nemeckej precíznosti. 

Ak trpíte obsedantno-kompulzívnou poruchou, toto je auto pre vás. Teda, ako sa to vezme; sú tu perfektne spracované materiály, ktoré do seba zapadajú ako kocky Lega, no na druhej strane je tu aj niekoľko materiálov, ktoré budete chcieť neustále leštiť. Najmä preto, lebo budete chcieť, aby sa vyrovnali tomu 9,2-palcovému displeju infotainmentu, ktorý sa nedá nazvať inak, ako najlepší v triede. Nuž, nejaký líder tu musí byť - to isté platí pre nerozlučnú dvojku ozvučenie & odhlučnenie.

Áno, technické aj praktické vychytávky tu byť musia. Napríklad vyklápateľné stolčeky pre posuvný druhý rad sedadiel. Tiguan však má aj tretí rad sedadiel. A aké je to na ňom? So všetkou úctou, núzdové. Dospelý človek sa tu vyvalí maximálne na šírku. Ak však máte vo vašej košatej rodine dve nemluvňatá  a dvoch ašpirujúcich vysokškolákov, je možné, že sa do druhého radu sedadiel dostanú skôr, ako ich nohy budú požadovať priestor na chodidlá. To by totiž v tretej rade Tiguanu spôsobilo menší problém.

Štartujem motor?

Pýtam sa, keď stláčam tlačidlo zapaľovania. Je všeobecne známym faktom, že dvojlitrové TDI motory od Volkswagenu nie sú skonštruované podľa učebnice kultivovanosti, no v Tiguane musím pookriať nad izoláciou interiéru od okolných vnemov. Mechanické záležitosti nie sú vaša starosť, čo sa naučila aj sedemstupňová DSG prevodovka. Tá sa trocha stiahla do úzadia a je nutné podotknúť, že hmotnosť okolo 1,7 tony vyhovuje jej ostrejšiemu naturelu. 

Možno aj vďaka nej je prekvapivé, aký mrštný dokáže byť Tiguan Allspace len so 110 kilowattmi výkonu. Jasné, krútiaci moment 340 newtonmetrov je taktiež veličina, ktorú nemožno zanedbať, no reakcie na plynový pedál stále prekvapia. Rovnako je na tom aj kulitvovaný jazdný prejav Tiguanu, ktorý nie je nič dlžný svojej wolfsburskej povesti: V oblasti jazdných vlastností je to benchmark ako vždy, menšie nerovnosti tlmí tak, že o nich viete, ale to je tak všetko; na skutočne tvrdých sa prejaví reakciou, nie vzlykaním. Je výborný, no úprimne má šťastie, že Mazda CX-5 nemá sedem miest - v jazdnom prejave Tiguanu mi chýba jej ľahkosť bytia. Ale ktovie, či by si ju zachovala aj s aditívnym kilečkom na zadnej náprave. 

Horšie ako najlepšie nečakajte

Dobre, priznávam, svet strednej buržoázie je nákazlivý. Všetko je tu dobre spracované, odhlučnené a primerane výkonné. Je tu dosť miesta, vyzerá to hodnotne a na fakt, že jazdíte v cestnom remorkéri zabudnete vďaka perfektnému (no nie veľmi citlivému) riadeniu veľmi rýchlo. A teraz sa podržte; tabuľková spotreba nie je skutočne ďaleko od reality. Toto je jednoducho dobrý produkt, no faktom zostáva, že si zaň musíte nechať zaplatiť. 

Už vás ale z ničoho neviním, keď vedľa mňa zastavíte na svetelnej križovatke. Nepotrebujete si nič dokázať, len máte radi dobré veci.


GALÉRIA - 53 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ