Volkswagen Golf: Litrové prekvapenie

Nie som práve zástancom maloobjemových preplňovaných motorov (použil by som aj jeden hanlivý výraz, ale nepatrí sa to). Najmä trojvalcov. Majú čudný zvuk a výrazne nevyvážený chod – až na pár značiek, ktoré použili vyvažovací hriadeľ. Bez neho sa motorček trasie s takou intenzitou, že by sa mnohé ženy na ňom isto potešili. A aby toho nebolo málo, ani slovenská hlava nie je stavaná na príchod motora s objemom okolo litra a troma valcami. Jednoducho túto myšlienku do nej nechceme vtesnať. Do azda najviac absurdného stavu sa prepracoval Ford, keď „liter“ vtesnal pod prednú kapotu Mondea. Nuž, každý vraj máme nejakú úchylku. Sám som bol ale zvedavý, ako sa s litrom popasuje najpopulárnejší z populárnych menom Golf. Už kolega Miloš si ho vcelku pochvaľoval v SEATe Ateca, ale Volkswagen je predsa len trošku niekde „inde“ v hierarchii koncernu.

12/4

Pochopil som to v momente prebudenia štvrtinového dvanásťvalca. Niekde spod prednej kapoty sa ozvalo len tajomné dunenie. Nebol to však rachotivý zvuk, otravný zvuk, ohlušujúci zvuk ani iný nepríjemný zvukový prejav. Pôsobivé. Aj použitie sedemstupňovej prevodovky DSG. Páku posúvam do polohy „D“ a idem na to. Ukáž čo dokážeš „prcek“. Chvíľu ale musím počkať, až sa zohreje na pracovnú teplotu. Úprimne? Chvíľou by som to úplne nenazval, trošku to trvalo. Pri predstave mrznúcej zimy s teplotami pod bodom mrazu sa chvíľa natiahne na „chvíííííííľa“. Nevadí. Nikam sa neponáhľam. Počúvam obľúbenú rockovú muziku. Až som si uvedomil, že tri valce sú tak dôkladne utlmené, že ich prácu vôbec nevnímam. Ono, aj prevodovka tomu pomohla. Žiadne naháňanie ručičky otáčkomera sa nekoná. Len jemné dvihnutie a okamžité padnutie. Silu motora je cítiť hlavne v nízkych a stredných otáčkach. Mimo mesta mi to ale nedalo. Zvuk „off“, volič prevodovky do manuálneho režimu a okamžité podradenie o dva stupne. Otáčky vyleteli a až niekde za 4 000 min-1 bolo jasné, že motor má len tri piesty. Lenže do týchto otáčok sa bežný vodič alebo vodička zrejme dostane málokedy. Aj na diaľnici motor točí pri rýchlosti 130 km/h len nejakých 2 800 min-1.

Je vôbec nejaký problém? V podstate asi len (možno) životnosť a (možno) vyššie servisné náklady z dôvodu použitia kvalitnejšieho oleja (oproti atmosférickému motoru). Inak tri vstrekovače palivo delili vcelku skromným pomerom. Pri normálnej jazde mizlo z nádrže niečo nad 5 l/100 km, pri ozajstnej nakladačke o dva litre viac. Nesmejte sa. S Golfom 1,0 TSI som si bol aj pojazdiť na Pezinskej babe (keď ju už mám neďaleko). Reku vyskúšam podlahu. Skrátim to, na vrchu kopca som sa celkom usmieval. Samozrejme, z výkonu som sa „nepototo“, ale tým, že je motor malý a veľmi nezaťažuje prednú nápravu, tak Golf je v zákrutách slušne obratný. K tomu keď sa pridá už aj tak výborný podvozok, o zábavu je postarané. A navyše, nie je umenie jazdiť rýchlo keď máš rýchle auto.

„Leštenka“

Hladký štýl, žiadne výstupky. Naozaj parádny kúsok ... je nová dotyková obrazovka. Našťastie ju kazia dva otočné ovládače. Vnútorné menu je (až na pár noviniek) defacto totožné s predchádzajúcim systémom. S tým som sa zžil rýchlo. Nič som nehľadal, všetko som presne vedel kde je. Vadila mi však povrchová úprava. Šúchanie po displeji je ako šúchanie prstom po zrkadle. Neviem to presne opísať, ale trošku mi ten pocit vadil, prekážal. Nebolo to skrátka ono.

Inak nemám Golfu veľmi čo vytknúť. Veľmi dobre investované peniaze vo výške 610 € (alebo 340 vo výbave Highline) sú za ergoActive sedadlo vodiča. Okrem predĺženia sedáka a teoreticky zbytočnej masážnej funkcie (ani raz som nemal potrebu ju zapnúť) sa mi páči možnosť nastavenia sklonu celého sedadla. Vzadu sa sedí parádne, batožinový priestor má dvojpolohové dno.

Vzadu vládne pohoda. Veď je to Golf, kráľ triedy. Vzadu vládne pohoda. Veď je to Golf, kráľ triedy.

Vynovený Golf sa vydaril. Aj keď, veľmi nebolo čo vylepšovať. Mne sa ale viac páči predchádzajúci multimediálny systém. Litrový motor mi na veľké prekvapenie nevadil. Práve naopak. Čím viac som s ním nabehal kilometrov, tým viac by som nemal problém ho vlastniť. Na bežné jedno- alebo dvojosobové jazdenie postačuje s prehľadom.

 


GALÉRIA - 37 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Janos Csomos| 26.04.2017 14:11

    Ten prvy obrazok je super

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ