Volkswagen e-Golf: Ohm, Sweet Ohm

Ako som už dávnejšie písal, elektromobilita ma tak trocha štve. V drvivej väčšine totiž elektromobily kombinujú presne to všetko, čo na modernom automobilovom priemysle nemám rád: Zavádzanie, zvláštny dizajn, obrovské obrazovky a Elona Muska. A nudu. Predovšetkým nudu.

Keď však pri rozkrádaní testovačiek padla jediná "električka" z výberu na mňa, nespravilo to zo mňa nepríčetného. Možno preto, lebo tým elektromobilom nebolo nič iné, než nový Volkswagen e-Golf. Naskytla sa mi tak príležitosť priamo si porovnať elektrické auto, ktoré však dôverne poznám s tradičným, spaľovacím motorom. Navyše je to Volkswagen, takže všetko bude precízne vyrobené a ani jeho vzhľad nebude vyvolávať dávivý reflex. A ani nepritiahne Muskofilov. Krása.

Nenápadko

Aj keď sa svojím vzhľadom priveľmi nelíši od tradičného brášku, viacero rozdielov sa tu predsa nachádza, teda samozrejme, okrem prenádherného polepu, ktorý všetci motoristickí novinári tak milujú. Napríklad tam, kde by GTI malo červené pásiky a dekorácie, e-Golf dostal označenie modré. Nové sú tiež kolesá, ktoré síce vizuálne neoslnia profilom pneumatiky, ale dizajn nahovára, že sa pod kapotou tohto Golfu nachádza niečo špeciálne.

Upozorní na to aj jeden maličký detail - výfuk. e-Golf ho prirodzene nemá. Poteší tiež osvetlenie, ktoré na celom aute obstarávajú LED-diódy. e-Golf si tak v noci pravdepodobne s iným Golfom nezameníte, pretože typické "céčka" z denného svietenia majú len 'wageny jazdiace na elektrinu.

Starý známy

Vnútri sa zmenilo prakticky len to, čo prišlo s faceliftom súčasnej generácie Golfu. Inak je tu všetko po starom: Dobrá pozícia za volantom, perfektné dielenske spracovanie a ponuka priestoru vpredu a vzadu, ktorá by sa na pomery svojej triedy dala nazvať ako kalibračná.

e-Golf je v rámci ponuky Volkswagenu dostatočne hierarchicky vysoko, aby jeho interiéru štandardne dominovala obrovská, 9,2-palcová obrazovka s TFT displejom a vstavanou navigáciou. Znie to veľmi veľkoryso, ale keď si človek uvedomí reálne čísla dojazdu tohto elektromobilu a hustotu siete nabíjacích staníc, docvakne mu, že inak by to asi ani nešlo. Nabíjacie stanice totiž nie sú na každom rohu a navyše často vyzerajú veľmi nenápadne. 

Displeju infotainmentu v tomto prípade sekunduje aj displej nahrádzajúci kalsický prístrojový panel. Digitálny cluster od Volkswagenu funguje skutočne výborne. Kedysi som si - podľa toho, čo som odpozeral pri starých telefónoch - myslel, že akonáhle príde zima, digitálne prístrojové panely jednoducho budú zamŕzať a ich vykresľovanie bude trpieť. Nemohol som sa mýliť viac: Ani mínus desať nestačí digitálnemu panelu na to, aby devalvoval. 

Elektrošoky (na vaše hlavy)

S faceliftom pribudlo Golfu aj niekoľko vychytávok, ktorým som sa venoval aj pri starších testoch áut z koncernu. Multimediálny systém sa napríklad dá ovládať aj gestami, no keď má človek poruke aj tlačidlá na volante, ide skôr o frajerinu, než skutočne praktickú fičuru. Čo sa však týka kvality ozvučenia, nemám najmenšie námietky. Okrem precízneho spracovania a dobre zvládnutej interiérovej akustiky mu pomáha aj fakt, že elektromotor narozdiel od toho spaľovacieho nevydáva takmer žiaden zvuk. Dobre, aby som bol úprimný, nevydáva fakt ani decibel, čo môže spôsobiť problémy nie ani tak vodičovi, ale skôr chodcom, ktorí takto o aute za svojim chrbátom väčšinou ani netušia. Fakt. True story.

Našťastie však Volkswagen myslel aj na tento aspekt elektromobility a v elektrickom Golfe vynašiel niečo, čo nazval e-zvuk. Teda, vo Volkswagene vynašli skôr len tento jemne infantilný názov, nie samotný zvuk. O ten sa pravdepodobne postarali rovnakí zvukoví inžinieri, ktorí majú na starosti béčkové sci-fi, pretože e-Golf po jeho aktivácii znie skutočne tak trochu ako medziplanetárne vznášadlo. Výsledok je však pozitívny: Baví vás to. Pre vašu informáciu, e-zvuk (bože, ako to pomenovanie milujem) sa aktivuje pomocou tlačidla vedľa voliča prevodovky. Teda, prevodovky...

Ako nás to totiž učili na strednej škole, elektromotor poskytuje svoj maximálny krútiaci moment už od prvej otáčky, prevodovku teda nepotrebuje. Namiesto klasického voliča prevodovky tak stredovému tunelu dominuje niečo, čo sa tvári ako DSG prevodovka, no namiesto režimu S/M je tu B. Pravdepodobne existuje nejaký dôvod, prečo použili inžinieri z Wolfsburgu práve toto písmeno, pre vodiča je ale podstatné, že symbolizuje intenzitu rekuperácie energie. Tá má štyri úrovne: Vypnutá, slabá, stredná a maximálna rekuperácia. Medzi jednotlivými režimami je možné prepínať pohybom páky "prevodovky" do strán, nárazové zadelenie maximálneho rekupreačného režimu sa aktivuje pritiahnutím páky úplne k sebe.

Nuda? Nehrozí

Už len tento fakt, že s pákou prevodovky možno kmásať v podstate akokoľvek počas jazdy a ovplyvňovať tým stupeň rekuperácie energie naznačuje, že jazdiť s elektromobilom nemusí byť úplne bezpohlavná činnosť. Samozrejme, ak chcete, môže byť aj blbuvzdorný. My, autofans, však máme autá radi a tak som sa niekoľkokrát neustrážil pri hre na maximálnu efektivitu.

Oveľa lepšia prepojenosť medzi jednotlivými systémami vozidla naopak nahráva do karát novým vymoženostiam. Tých, ktorí si napríklad myslia, že nastúpiť v zime do elektromobilu musí byť niečo ako ľadové peklo, hneď zmrazím. Je to príjemnejšie ako pri e-Golfovom fosílnom bráškovi, pretože narozdiel od neho si svoj e-Golf viete vyhriať ešte pred nastúpením do vozidla pomocou aplikácie v smartfóne. Tá tiež zbiera údaje o jazde a okrem iného vám pomáha stať sa ešte efektívnejším vodičom. A verte mi, že to príde v zime skutočne vhod.

Pri nízkych teplotách totiž nie je problémom to, že motor e-Golfu neprodukuje toľko odpadového tepla ako spaľovací motor, ale straší najmä kapacita batérie. Z udávaných 300 kilometrov dojazdu sa tak o ďalších 50 prejazdených kilometrov vie stať aj 150, a po ďalšej prejazdenej päťdesiatke už sa tak trocha bojíte, či bude najbližšia nabíjačka voľná, alebo musíte v práci povedať, že sa na obedovej prestávke zdržíte trocha dlhšie. Jouly, volty a ampéry totiž v mrazoch miznú z batérie rýchlejšie, ako by bolo milé a príliš nepomáha ani ukazateľ aktuálneho dojazdu, ktorý svoje predpoklady bohužiaľ mení až príliš dynamicky.

To je jednoznačná škoda, pretože elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní) a krútiacim momentom 290 Nm dokáže e-Golf rozpohybovať viac, ako dostatočne. Jazda s elektromobilom je pre neskúseného človeka skrátka neporovnateľný zážitok. Neexistuje tu žiadny proces stlačenia pedálu, počkania si na silu, podradenia prevodového stupňa a následného kopanca do chrbáta. Je to oveľa jednoduchšie: Skrátka sa pozriete na istý bod na ceste, kde by ste si želali byť, stlačíte pedál akcelerátora... a ste tam. No drama, no stressjednoducho si zaumienite zmenu smeru a rýchlosti a riadiace jednotky v spojení s ľahkým, nepočuteľným nakopnutím elektromotora sa postarajú o všetko ostatné. A vy už len zberáte sánku zo zeme.

Naspäť do budúcnosti

Sú teda autá ako elektrický Golf hudbou budúcnosti, či len módnym výstrelkom? Netuším. Sieť dobíjacích staníc je stále nedostatočná, rovnako ako napríklad kapacita batérií za poveternostných podmienok, ktoré nie sú zrovna 23,5 stupňov celzia v tieni a sucho

Čo však viem povedať s istotou je to, že e-Golf je najlepším elektromobilom, aký vo svojej kategórii nájdete. A prečo by to aj malo byť inak? Je výborne vybavený, perfektne spracovaný, navrhnutý nanajvýš logicky a našťastie, vyzerá celkom normálne. Jazda s ním je taktiež úplne iný zážitok a nebojím sa aj povedať, že je to naozaj zábava. Je to jednoducho rovnaký benchmark ako jeho súrodenec so spaľovacím motorom, len jazdí na elektrinu. A ako vieme, to má svoje pozitíva, ale aj negatíva. Napríklad, že si za to pri kúpe auta aj odpovedajúco zaplatíte.

To klimatizovanie auta cez appku by sa mi ale páčilo naozaj všade...


GALÉRIA - 39 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ