Volkswagen Arteon: Ľudové umenie

Pretvoriť manažérsky sedan na elegantnejšie vyzerajúce štvordverové kupé nie je v nemeckom koncerne novinkou, tento postup využíva nielen Audi pri transformácii A4 na A5, ale aj Volkswagen navaril podľa podobného receptu Passat CC. V najnovšej generácii sa VW viac snaží odsadiť ho od Passatu a zabezpečiť mu samostatnejšie postavenie v portfóliu značky, kde aktuálne stojí na vrchole. Od východzieho modelu ho chceli oddeliť až natoľko, že dostal aj nové meno – Arteon. A hoci vo filme jazdil Ironman práve na Audi, celkom sa k nemu hodí aj ľudovejší Volkswagen.

Odvaha mu nechýba

Volkswagen si jednoznačne zaslúži uznanie za to, aký odvážny dizajn si dovolil a aké elegantné a atraktívne auto na koncernovej platforme MQB zdieľanej s mnohými inými modelmi postavil. V porovnaní s príbuzným Passatom je Arteon o pár milimetrov nižší, širší a dlhší. Dynamické línie s bezrámovými oknami na dverách pôsobia podstatne reprezentatívnejšie a súčasne športovejšie, ich atraktivitu potvrdzuje aj to, koľko ľudí sa za autom otočí. Obrovská predná maska chladiča so šiestimi vodorovnými lamelami prechádzajúcimi do svetiel a tiahnucimi sa pozdĺž celého auta vzbudzuje na ceste rešpekt. Zaujímavo pôsobí aj zadná časť s piatymi dverami profilovanými do tvaru pripomínajúceho zadné krídlo.

Dizajn je jednoznačne veľkou prednosťou Arteonu, vzhľadom na základ v Passate však autu nechýba ani vnútorný priestor. O mieste pre predných pasažierov oddelených širokým tunelom netreba ani debatovať, vzhľadom na tvar karosérie so zvažujúcou sa strechou je celkom veľkým prekvapením voľnosť pre cestujúcich vzadu. Sťažovať sa nebudú ani dve osoby vysoké 185 cm sediace za sebou, pričom aj ten vzadu má rezervu ako pred kolenami, tak aj nad hlavou. Uskromňovať sa netreba ani pri balení, batožinový priestor má objem 563 litrov, a vďaka tomu, že sa piate dvere otvárajú spolu s sklom, je aj výborne prístupný. Navyše je veľkoryso široký a taký dlhý, že pri vyberaní predmetov zatúlaných k operadlám zadných sedadiel delených v pomere 60/40 si treba dať pozor, aby si človek neušpinil nohavice na nárazníku.

Známa technika

Pri tvorbe interiéru už inžinieri prejavili podstatne menej invencie ako pri tvarovaní karosérie a vo vnútri tak v podstate vôbec nepoznať, že sedíme v Arteone a nie v Passate. Síce sa neodlišuje, ale na druhej strane je presne taký, ako má byť: funkčný, prehľadný, jednoduchý a pôsobí veľmi hodnotne a v prípade zvolenia vyššej výbavy a príplatkových prvkov pomerne luxusne. Na vysokej úrovni je aj jazdný komfort, auto má účinnú zvukovú izoláciu a posádku neruší rázmi od nerovností. S výnimkou väčších dier – keď do jednej ťažké koleso zapadne, nedokáže ráz utlmiť ani inak komfortne naladený podvozok.

Žiadny veľký progres nebadať ani pod kapotou, kde dostať motory používané aj v iných modeloch VW, od nového 1.5 TSI (110 kW) cez 2.0 TSI až po naftové dvojlitre, ktorých vrcholom je 240-koňové biturbo. Testovaný základný turbodiesel s výkonom 110 kW je hviezdou vozidlových parkov a aj v Arteone sa ukázal ako plne dostačujúci pohon so slušnou výkonovou rezervou zabezpečenou vysokým krútiacim momentom v nízkych otáčkach. Výborne s ním spolupracuje 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG, ktorá bežne drží motor v nízkych otáčkach, kedy je tichý a vystačí si so šiestimi litrami nafty na 100 km, počítať treba aj s občasným dolievaním AdBlue kvôli kroteniu emisií.

Cena za prestíž

Do príchodu nástupcu limuzíny Phaeton je Arteon výkladnou skriňou a vlajkovou loďou značky Volkswagen. Reflektujú to aj použité najmodernejšie technológie z ponuky koncernu, predovšetkým zástup bezpečnostných asistentov, ktoré by zvládli jazdu po diaľnici aj bez pričinenia vodiča. Určené sú však iba na to, aby naň dohliadali a podporovali ho, ak sa ale riadeniu nevenuje, auto to berie ako krízovú situáciu a vodiča núti k prebraniu riadenia pípaním, brzdením až nakoniec pre istotu zastaví pri krajnici. Bezpečne však vedia zabrániť alebo pomôcť v mnohých iných riskantných situáciách.

Pokročilosť auta dáva vodičovi Arteon najavo aj prvkami, ktoré má stále na očiach. Priamo v zornom poli môže mať hneď dve: digitálny prístrojový štít s rôznymi možnosťami zobrazenia a prvotriedny infotainment s online konektivitou. Za verziu so základným naftovým 2.0 TDI a prevodovkou DSG si treba pripraviť asi o 8 tisíc eur viac ako za podobne motorizovaný Passat, ktorý však má o ničo chudobnejšiu štandardnú výbavu. Je to predovšetkým cena za prestížne postavenie aj atraktívny dizajn a najmodernejšie technológie, ktoré dostane Passat až pri modernizácii. V samotnej využiteľnosti, praktickosti a jazdných vlastnostiach neprináša nič nové, avšak v ničom podstatnom ani nestráca.


GALÉRIA - 19 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ