Volkswagen Amarok V6: Radikálny povstalec

Keď Amarok vstúpil medzi zavedené pick-upy s väčšími motormi, pôsobil s dvojlitrovými TDI ako stavebný inžinier medzi skutočnými robotníkmi. Na kolegov pri práci sa síce vedel prísť pozrieť, no prikladaniu ruky k dielu by sa radšej vyhol a schopnejší bol pri presunoch medzi pracoviskami v teréne a kanceláriami. Preložené do jazyka automobilov mal medzi pracovitými off-road pick-upmi najbližšie k SUV. Teraz je však všetko inak. Volkswagen jemne zmenil exteriér, o to odvážnejší však bol pri zmene pohonu.

S výhodami SUV

Keď som spomenul, že Amarok má blízko k SUV, vôbec som mu to nemal za zlé. Hlavne v oblasti výbavy a spracovania interiéru, ktoré sú na úrovni osobných automobilov. Pick-upy už dávno nie sú poskakujúce hrkálky s hlučnými motormi, určenými pre farmárov na vozenie sena pre kone a dobytok. Hneď po nasadnutí je to nad slnko jasné. Alebo skôr vyskočení či vytiahnutí sa, pre menších nie je nastúpenie do auta také ľahké, v testovanej verzii Aventura im ho uľahčujú vonkajšie nášľapy, dokonca aj s podsvietením, aby trafili aj v noci.

Interiér v mnohom pripomína iné vozidlá značky Volkswagen, s ktorými Amarok zdieľa viacero prvkov. To znamená výbornú ergonómiu, jednoduchú obsluhu všetkých systémov a naozaj dostatok odkladacích priestorov. Skrátka typický VW so slušnými materiálmi aj spracovaním a k tomu výbava obsahujúca tempomat, dvojzónovú klimatizáciu či dotykový centrálny displej s navigáciou a cúvacou kamerou alebo bi-xenónové svetlomety. Na dnešnú dobu už síce nič extra špeciálne, ich prítomnosť však vždy poteší. K dokonalej spokojnosti chýbala iba možnosť vyhrievania predného skla, veľká čelná tabuľa na vysokom aute dá v zime pri škrabaní zabrať.

Kabína Amaroku je pre pasažierov komfortná ako v bežnom osobnom aute. Sedadlá ErgoActive s vyhrievaním a širokými možnosťami nastavenia polohy za volantom sú v tejto triede bezkonkurenčné. Cestujúci vpredu majú k dispozícii štedrý priestor v každom smere, oddeľuje ich od seba široká lakťová opierka. Vzadu je to už trochu tesnejšie, predovšetkým v pozdĺžnom smere pre dlhonohých pasažierov. Sedí sa tu navyše dosť vzpriamene, na dlhšie cestovanie vzadu sa pre veľkých chlapov síce Amarok úplne nehodí, iné pick-upy však na tom rozhodne nie sú lepšie.

V6 dáva väčší zmysel

Najprelomovejšou novinkou Amaroku po facelifte je však jeho motor. Kým v predchádzajúcom boli k dispozícii štvorvalcové dvojlitre s jedným (120 kW) a dvoma turbami (132 kW), od modernizácie poháňajú pick-up trojlitrové šesťvalce s pôvodom v Audi. Napriek trendu zmenšovania objemu je to dobrý krok, predovšetkým v pracovnom off-road vozidle. V reálnom pracovnom nasadení sa totiž dvojliter zadýchaval a pri silnom preplňovaní vzniká ešte viac emisií oxidov dusíka ako pri nižších tlakoch a vyššom objeme, o reálnej spotrebe, spoľahlivosti a výdrži ani nehovorím.

V ponuke bude viacero výkonových úrovní, testované auto malo tú najvyššiu, teda 165 kW (224 koní) a 550 Nm. Svoju silu ukazuje pri akcelerácii, pri ťahaní, jazde do kopca...vlastne je to jedno, má jej vždy dostatok. Vďaka stálemu pohonu všetkých kolies s medzinápravovým diferenciálom Torsen nemá problém ani s jej prenosom na podklad. Manuálna prevodovka bude iba pre základný pohon, testovaný vrchol ponuky má štandardne 8-stupňový automat ZF. Celé pohonné ústrojenstvo môžem iba chváliť. Motor má kultivovaný chod, auto má výbornú trakciu, prevodovka radí hladko a logicky, ani raz som nesiahol na manuálne radenie pod volantom. Spotreba sa držala pod 9 l/100 km, vzhľadom na výkon a hmotnosť auta nie je dôvod na kritiku.

Pod spotrebu sa síce podpísal fakt, že počas testu bol jedinou záťažou pre auto vodič, sčasti to zase kompenzovali nízke teploty, ktoré dali autu poriadne zabrať. S nezaťaženým autom sa však ukázala aj vyspelosť podvozku, ktorý je verný klasickej off-roadovej konštrukcii, teda rám, vpredu zavesenie McPherson a vzadu tuhá náprava s listovými pružinami. Aj bez zaťaženej zadnej nápravy je auto pokojné, podvozok svojimi pohybmi jemne kopíruje tvar povrchu a dobre tlmí nerovnosti, ktoré ho ani v zákrute nerozhodia. Komfortom a jazdnými vlastnosťami je opäť Amarok blízko k správaniu SUV a opäť mu to nemožno zazlievať. Mimo cesty sa však prejavia jeho terénne schopnosti, limitom tu budú najskôr pneumatuiky. Pohon všetkých kolies a konštrukcia s veľkou svetlou výškou len tak ľahko prekážku nenájdu.

Pick-upy sú v kurze a za dobu svojej existencie vyzreli na autá, ktoré nie sú určené výhradne na pracovné nasadenie. Veď do tohto segmentu sa chystá už aj Mercedes-Benz s triedou X. Kým však reálne príde, bude vďaka svojmu motoru, výbave a komfortnej jazde najluxusnejším pick-upom práve Volkswagen Amarok.


GALÉRIA - 32 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ