Vedel si o tom, že...: Kýble namiesto valcov

Špeciálne „autá“, alebo ako by som čudá na štyroch galuskách s veľkým volantom a rámom, na ktorom sedí motor (zväčša z lietadla), nazval, sa na začiatku storočia s číslom 19 na začiatku rodili celkom bohato. Chuť byť rýchlejší bola veľká, podobne ako odvaha šialencov sediacich za volantom. Veľmi známy je (aj Jeremy Clarkson by vedel rozprávať) BMW Brutus. Aj keď ale vyzerá archaicky, poskladaný bol v roku 2006 z dobových dielov. Pôvodný motor BMW VI sa vyrábal v roku 1920. Išlo o vidlicový dvanásťvalec s objemom 46 930 cm3 (hovorí sa, že objem valcov na pravej strane bol 4 litre, na ľavej len 3,82 l). Objem jedného valca je dosť slušný, ale nie je to takmer nič oproti Fiatu S76 z roku 1911.

               Pod dlhou kapotou bol motor s objemom 28 353, avšak len so štyrmi valcami (vŕtanie x zdvih 190 x 250 mm), takže na jeden valec pripadá čosi viac ako 7 l (!). Výkon obrovského motora ale nebol nijak oslnivý. Udáva sa 213 kW pri otáčkach 1 900 min-1, pričom v každom valci boli tri sviečky. Motor cez štvorstupňovú prevodovku a reťazový prevod poháňal kolesá zadnej tuhej nápravy.

Automobilka ho postavila s jediným cieľom – prekonať rýchlostný rekord Blitzen Benz-a (tiež štvorvalec, ale „len“ 21 504 cm3) z roku 1911, ktorý mal hodnotu (priemerná v oboch smeroch) 228,1 km/h. Fiatu sa to podarilo o rok neskôr rýchlosťou 290 km/h.  

               Ak ťa podobne veľkoobjemové šialenosti zaujímajú, čekuj video (😊):

 

 


  • fiat,

GALÉRIA - 6 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ