Vedel si o tom, že...: Keď lietajúci kôň nakopal vzpínajúceho

Nehovorím, že aktuálny SEAT je málo, práve naopak (Ibiza, Arona, Leon... všetko sú to parádne kúsky), ale na honor modelov Hispano-Suiza (napríklad legendárny H6, ktorý v licencii vyrábal aj Laurin & Klement) alebo Pegaso nemá ani zďaleka. A práve na Pegaso sa trošku pozriem.

               Trošku stačí preto, že automobilka v podstate fungovala len 6 rokov (1951 – 1957) a len s 1 a pol modelom. Pegaso (so znakom lietajúceho koňa) vzniklo trošku netradične. Po prevzatí zbytku španielskej časti fabriky Hispano-Suiza štátnym podnikom Enasa (vyrábal nákladné vozidlá) sa vtedajšie vedenie rozhodlo, že bude vyrábať luxusné športové autá.

Pod prvý model Z-102 sa podpísal hlavne technický riaditeľ Wifredo Ricart, ktorý pracoval aj pre Alfu Romeo a bol veľkým rivalom Enza Ferrariho. Pegaso Z-102 sa prvý krát predstavil v roku 1951 na parížskom autosalóne. Tvorcovia o ňom hovorili ako o najrýchlejšom automobile na svete. V roku 1953 to aj dokázali na kilometri s letmým štartom aj míli - 243 a 245 km/h, čo bolo vtedy viac, ako dokázali ísť modely Ferrari.

               Zásluhu na geniálnej dynamike mala pokroková konštrukcia. Vidlicový osemvalec so štyrmi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov mal objem 2,5 alebo 2,8 alebo 3,2 litra. Blok motora bol hliníkový so suchou kľukovou skriňou. Navyše, podľa predstáv majiteľa, mohol mať až štyri karburátory a dve Rootsove dúchadlá. Podvozok mal vpredu nezávislé zavesenie (odpruženie torznými tyčami),  vzadu nápravu typu De Dion. Motor bol v jednom celku so spojkou, prevodovka (5 st.) bola vzadu pri rozvodovke (systém transaxle), samosvorný diferenciál. A toto všetko bolo poskladané do odľahčenej karosérie s pohotovostnou hmotnosťou 990 kg.

               Žiaľ, precízna a inovatívna technika si aj vyžadovala vyššie náklady a predajnú cenu. Kríza však urobila svoje a nepomohol ani technicky jednoduchší model Z-103. Celkovo sa (podľa zdrojov) z modelu Z-102 vyrobilo 125 kusov (niektoré zdroje udávajú ešte menej a z toho len 28 kabrioletov), zo Z-103 len tri.

 

 

 


  • pegaso,v8,

GALÉRIA - 12 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ