Večná otázka: Manuál či automat?

Samozrejme, aj v tomto prípade sa dá na vec pozrieť v rôznych uhloch. Dôležitá je aj špecifikácia „problému“. Pri manuálnych napríklad počet prevodových stupňov a ich sprevodovanie. Pri automatických vnútorná konštrukcia – sem totiž mnohí radia aj jedno- alebo dvojspojkové robotizované prevodovky (aj keď ich vnútorná konštrukcia vychádza z manuálnych), CVT , pri „meničových“ automatoch zase či má blokovanie meniča a ak áno, pri ktorých prevodových stupňoch atď. Jedno je však vždy ist: Bude pri jazde pravá ruka a ľavá noha oddychovať alebo nie?

Plusy a mínusy

Prívrženci konvenčnej manuálnej prevodovky dávajú do pozornosti najmä nižšiu nákupnú cenu vozidla a nižšiu spotrebu paliva. Vodiči zároveň oceňili bezprostredné spojenie motora s kolesami, ktoré umožňuje lepšie „precítiť“ vozidlo. Taktiež aj „hru“ s prevodmi a lepší pocit zábavy. Kritici manuálu považujú za hlavný nedostatok neustále vyšliapávanie spojky a radenie počas jazdy v zápchach. Poukazujú aj na riziko zaradenia nesprávneho (nie optimálneho) stupňa pri danej rýchlosti. 

Jednoznačnou prednosťou automatickej prevodovky je pohodlná jazda. Osobitne v meste, kde časté zastavovanie a rozbiehanie si vyžaduje iba pohybovanie pravého členka po pedáloch brzdy a plynu. Automat je zároveň veľmi tolerantný voči menej zručným vodičom – nepripustí napríklad zhasnutie motora pri rozjazde. Kritici automatických prevodoviek považujú za negatívum zvýšenú spotrebu paliva, ktorá vyplýva z energetických strát v prevodovke a takisto nemožnosť využívať naplno dynamiku motora – spôsobenú príliš rýchlymi zmenami stupňov automatom optimalizovaným na šetrnú jazdu, ako aj pomalé zmeny prevodových stupňov. Taktiež aj isté „kecanie“ do manuálneho radenia.

Mnohé všeobecne zaužívané názory však v prípade moderných automatických prevodoviek nemusia nutne platiť. Elektronické riadenie dokonca dostalo automatické prevodovky do niekoľkých pretekových áut. Príkladom je legendárna Toyota AE86. Vtedajšia štvorstupňová automatická prevodovka už mala blokovanie hydrodynamického meniča – eliminoval sa nežiadúci preklz. Štvorstupňová prevodovka Aisin A340E, vyvinutá pre Lexus LS 400, sa dostala do športového modelu šialenej Toyoty Supra.

Čoraz spoľahlivejšie a prístupnejšie

Vďaka technologickému rozvoju sú automatické prevodovky čoraz lepšie, spoľahlivejšie a dostupné takmer v každej triede – od mestských áut až po limuzíny a SUV prémiovej triedy. V prípade posledných zašli výrobcovia ešte o krok ďalej a stále zriedkavejšie ponúkajú možnosť výberu manuálnej prevodovky.

Na Slovensku sa najviac predávajú vozidlá v segmente C, teda vozidlá nižšej strednej triedy. Cenový rozdiel v tomto segmente sa u jednotlivých automobiliek líši, v priemere je to okolo 1 500 €. Napríklad v prípade modelu Toyota Auris, ktorého cena s manuálnou prevodovkou je 15 990 €, si zákazník priplatí za automat 1 400 €, čo  v tejto kategórii vozidiel naozaj nie je veľa a na aktuálne prehustených cestách je to „vec“ na nezaplatenie. V prípade hybridných áut, ktoré sa aj u slovenských zákazníkov tešia čoraz väčšej obľube, je automatická prevodovka štandardom a nevyžaduje žiadne náklady navyše.

Tak či onak, ja mám jasno. Rodinné auto si bez automatickej prevodovky ani predstaviť neviem. Avšak v športovom som vyznávačom manuálnej, aj keď si aj tu viem predstaviť extra rýchlu dvojspojku.    


GALÉRIA - 9 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ