
Akože dosť dobré aj odvážne. Na veľtrhu spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show (CES) v americkom Las Vegas už odhalili model štúdie lietajúceho stroja v plnej veľkosti. No nech sa páči.
Hyundai je prvou automobilkou, ktorá sa pripojila k iniciatíve Uber Elevate. Štúdia vznikla čiastočne pomocou otvoreného konštruktérskeho procesu spoločnosti Uber. Ide o prístup inšpirovaný NASA, ktorý zrýchľuje prvotné inovácie tým, že voľne sprístupní koncepty konštrukcie lietajúcich vozidiel a každá spoločnosť ich môže potom použiť a upraviť si ich pomocou vlastných technológií.
V rámci tohto partnerstva bude Hyundai vyrábať a rozmiestňovať lietajúce stroje a Uber poskytne služby potrebné pre podporu leteckej prepravy, prepojenie na pozemnú dopravu a zákaznícke rozhranie prostredníctvom siete na spoločné využívanie leteckej prepravy. Obe strany zároveň spolupracujú na konceptoch infraštruktúry pre podporu pristávania a vzletu nového druhu vozidiel.
PAV (Personal Air Vehicle – osobný lietajúci stroj) S-A1 je elektricky poháňaný, vertikálne vzlietajúceho a pristávajúci stroj (eVTOL) so základnými charakteristikami:
● Je navrhnutý na cestovnú rýchlosť do 180 míľ/h (290 km/h), letovú výšku 1 000 – 2 000 stôp (300 – 600 m) nad povrchom a na lety do vzdialenosti do 60 míľ (100 km).
● Bude 100 % elektrický, počas špičky bude na nabitie potrebovať päť až sedem minút.
● O pohon sa bude starať viacero rotorov a vrtúľ uložených v ráme po obvode lietadla, čo zvýši bezpečnosť a zníži akékoľvek riziko zlyhania. Použitie viacerých malých rotorov zároveň zníži hluk v porovnaní s veľkými vrtuľníkmi poháňanými spaľovacími motormi, čo je v mestách podstatná vlastnosť.
● Model je navrhnutý tak, aby vertikálne vzlietal a pristával a počas letu sa zmenil na lietadlo s krídlami.
● Spočiatku bude lietať s pilotom, no časom sa prejde na autonómnu obsluhu.
● Kabína je navrhnutá pre štyroch pasažierov, umožňuje jednoduché nastupovanie aj vystupovanie, pričom sa vypustilo prostredné sedadlo, čím vznikol priestor na batožinu.
0 KOMENTÁROV