Trošku iný dovolenkový zážitok, alias dovolenka na kolesách

Zážitok je fantastická vec, ktorú ti nikto nikdy nezoberie. A čím viac zážitkov (a pôžitkov) máš, tým si (isto) viac šťastnejší na duchu. Nie je (takmer) nič krajšie ako si večer sadnúť s rodinou a rozprávať si o tom, ako bolo (jasne, večerné horizontálne pohyby nerátam 😊)... A aby veru aj o čom bolo, treba mať zážitky silného či netradičného charakteru. Jedným z takých je jednoznačne mobilná dovolenka v karavane alebo obytnom prívese ponúkajúca absolútny pocit neviazanosti. Tak otvor doširoka peňaženku, mapu a odvahu, idem to naplno rozbehnúť. Už sa balíš? Nie? Tak aspoň zatvor ústa a neslintaj 😉.

Luxus menom Concorde

Ak chceš a požaduješ niečo v zmysle výrazu „top“, tak potom máš len jednu možnosť – nemeckú spoločnosť Concorde tvoriacu pojazdné domy s neuveriteľnou vášňou a exkluzivitou. Kúpiť si Concorde znamená kúpu absolútneho 5 hviezdičkového komfortu s zrealizovaním mnohých snov – materiálových aj estetických. Preto je prirovnanie „dom na kolesách“ viac ako len trefné, žiaľ aj cenou. Základný model Credo (alebo aj Cruiser) štartuje na nemalých cca 150 000 ťažko zarobených euro peňazí. Ale to je tak, keď sa len trošku rozmaznávaš.

 

 

Základným prvkom všetkých obytných Concorde domov sú len jedny dvere (ak sa jedná o tzv. plne integrované kabíny) a koncepcia len pre dvoch pasažierov. Riešenie spálne, obývačky aj kuchyne – od farieb až po materiál – je len na objednávateľovi. Ak však nepatríš medzi tých, ktorí majú hlboko do peňaženky, pokojne siahni napríklad po modeli Liner Plus od nejakých 260 000 € – váži viac ako 7,5 tony, na dĺžku má 11,5 metra a zhltne aj smart. Absolútnym vrcholom je Centurion častovaný aj slovným spojeným „suchozemská jachta“. Váži až 25 ton, na dĺžku má 12 metrov, na výšku 3,85 metra. Tu asi s vodičským oprávnením skupiny B isto nevystačíš a rovno si priprav od 490 000 €. Ale ani to nie je finančný strop. Centurion 1205 GST postavený na podvozku modelu Mercedes-Benz Actros začína na 628 500 €. Až som sa spotil.

Veľkorysá Grand California

Svetu je zatiaľ viac známy Volkswagen Multivan California, len priestorovo nemusí niekomu stačiť. Preto Volkswagen postavil na podvozku modelu Crafter priestrannejšiu Grand Californiu.

Väčšia a priestrannejšia karoséria umožnila integrovanie kuchynskej linky aj hygienickej bunky s WC, umývadlom a sprchou, napájanú nádržami na čistú vodu s objemom 110 litrov. Vyrába sa v dvoch veľkostiach rázvoru 3,64 a 4,49 m, čomu zodpovedá dĺžka 6,00 a 6,80 m – zase ide o trošku väčší kus „nábytku“. V obidvoch prípadoch je karoséria doplnená zvýšenou strechou s bočnou markízou. Predĺžená verzia má v zadnej časti posteľ s rozmermi cca 200 x 170 cm, základná verzia s menšou posteľou môže byť na želanie doplnená dvojlôžkom pre deti vo zvýšenej streche.

Vnútorné vybavenie obsahuje okrem tradičného jedálenského stola so sedacími lavicami, variča, chladničky s mrazničkou a kuchynského drezu aj elektricky vysúvaný schodík na nastupovanie v bočných dverách, plynové kúrenie, vnútorné osvetlenie z LED a nezávislý ozvučovací systém v obytnej časti. Na pohon turbodiesel 2,0 TDI s výkonom až do 130 kW s  komfortnou 8-stupňovou automatickou prevodovkou, na želanie aj s pohonom všetkých kolies 4MOTION. No nech sa páči, hneď som nohami na zemi.

Civilizovanejší Marco Polo

Aj Mercedes-Benz vie, že dovolenka na kolesách sa dá tráviť rozmanito, pričom nemusí ísť nutne o celoročne nepoužiteľné auto. Modelový rad Marco Polo totižto ponúka hneď tri riešenia. Ak potrebujete (v rámci možností) všetko, tak jednoznačne verziu Marco Polo s kuchyňou a skrinkami, výsuvnú strechu so stropnou posteľou a dvojmiestnou lavicou ako komfortným ležadlom, takže sa pohodlne vyspia 4 osoby. Na opačnom konci ponuky „sedí“ verzia Activity, ktorá by sa prehnane dala nazvať pojazdným stanom – čiže sparťanskejším riešením s otočnými sedadlami, sklápacím stolíkom s posteľami.  Žiadne kožené čalúnenie, len dobrodružnejšie látkové. Medzi nimi je ešte Horizon. Výhodou všetkých je, že majú výšku pod dva metre, čiže sa bezproblémovo vojdú aj do podzemných garáží. A keďže interiér – podľa koncepcie – vie ponúknuť 4 až 7 sedadiel, dá sa pokojne rodinne využívať celoročne. V ponuke nechýbajú silné motory aj automatické prevodovky či pohon všetkých kolies. Už cítim vôňu prímorskej dovolenky.

Dobrodružný Bruder

Čo cesty a kempingy? To je „nuda“. Stratenie sa v prírode, kde ani poriadne cesty nevedú, to je to správne „orechové“ (alebo jahodové, pomarančové alebo inak chutné). Austrálsky Bruder pre odvážnych „adventuristov“ ponúka dve riešenia nezávislosti – terénne obytné prívesy s jednou alebo dvoma nápravami. Dobre čítaš, tvorí prívesy s podvozkami schopnými filtrácie mnohých veľkých nerovností, ale aj s možnosťou zmeny svetlej výšky podľa aktuálnych potrieb alebo podľa výšky ťažného auta.

 

 

Napriek tomu off-road-ovému prívesu nechýba bohato dimenzovaný spací priestor, kuchynka, špajza (riešený zásuvkovým spôsobom zvonku), zásoba vody so sprchovacím kútom – samozrejme všetko zvonku. Na strechu sa zmestí napríklad bicykel, ale aj slnečné kolektory. Do väčšieho EXP-6 sa dá dokonca zakomponovať aj pračka a výsuvné markízy na obe strany. Všetko je dokonale premyslené a v mnohých prípadoch prístupné nielen zvonku ale aj zvnútra. Bruder kládol veľký dôraz aj na bezpečnosť posádky (však Austrália a veľa čudesnej a agresívnej zvery) ale aj na termoizolačné vlastnosti (aby napríklad pri extrémne nízkych teplotách nezamŕzala voda).

Silný ťažný kôň

Bruder je síce preparádny príves, ale bez poriadneho ťažného auta citeľne nepoužiteľný. Dal by sa zapojiť napríklad za Ford Ranger Raptor, kus odolného a výkonného pick-up-u. Poháňa ho dvoma turbodúchadlami preplňovaný naftový dvojliter s maximálnym výkonom 157 kW a 500 Nm. Pozoruhodné je použitie až 10 stupňovej automatickej prevodovky. Ale to by nebolo nič, keby nemal Raptor poriadny podvozok – koncipovaný na extrémny životný štýl. Oproti civilnejšej verzii má o 150 mm širší rozchod kolies a hlavne o 51 mm vyššiu (na 283 mm) svetlú výšku. Pružiaco-tlmiace jednotky s externými nádržkami na olej dodala spoločnosť Fox. V ponuke mu nechýba dokonca ani masívna ochrana podvozkových častí.

 

A čo ďalej?

               Keď sa nad tým tak zamyslím, je príjemné, keď si človek zaparkuje kde chce a strávi tam nejaký čas. Ale s veľkým obytným autom sa nie vždy dá všade zmestiť a na nákup rožkov sa nie veľmi hodí – kto by už každé ráno kvôli tomu všetko zložil a išiel si ich kúpiť a následne rozložiť. Preto treba ešte jednu vec – vyriešenie individuálnej mobility na krátke vzdialenosti. Práve na to je vhodný obyčajný bicykel. Výber ich je viac ako dostatočný. Uvedomila si to aj automobilka Škoda, ktorá (aj vzhľadom na ich podporovanie známych pretekov Tour de France) si vytvorila samostatnú divíziu tvoriace podmanivé bicykle. Dotiahla to až do takého stavu, že si vyberie hádam každý. Nechýbajú detské bicykle, cestné štýlové, horské a dokonca ani stále viac populárne elektrobicykle.

A čo ďalej č.2

               Bicykel je síce parádna „komodita“, ale treba zväčša na ňom vykonávať únavný telesný pohyb, čo nemusí byť vždy príjemné. Preto existuje ešte jedno modernejšie a hlavne skladnejšie riešenie – elektrická kolobežka. Neboj sa, len ako kolobežka vyzerá. V podstate ide o elektrický skúter, na ktorom sa nesedí ale stojí. Jeden taký ponúka aj automobilka SEAT a volá sa tajomne eXS. Navrhla ho v spolupráci so známou spoločnosťou Segway. Nenápadná kolobežke vie ísť až 25 km/h s maximálnym dojazdom 45 km. To sa dá s ňou poľahky urobiť aj prehliadka nejedného mesta.

 


GALÉRIA - 55 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ