Trabant 601: Východonemecké BMW

Pridám ešte jeden. Na jednej križovatke sa zrazí západonemecký pánko sediaci v BMW s východonemeckým pánkom sediacom v Trabante. Pánko z BMW: „Toľko škody, dva mesiace som naň šetril“. Pánko z Trabantu: „Toľko škody, dvadsať rokov som naň šetril“. Pánko z BMW dodá: „Dvadsať rokov? To prečo si si kúpil tak drahé auto?“ 😊. Možno zlý vtip, ale realita bola presne taká. Voľakedy sa na Trabant robil poradovník a dosť dlho sa naň čakalo.

Keď nemáš z čoho

               Trabant v rokoch 1957 až 1991 vyrábala VEB Sachsenring Automobilwerke v Zwickau. Dovedna sa ho vraj vyrobilo 3 096 999 kusov. Aj keď je skôr na smiech, konštrukčne nebol až takým paškvilom, ako by sa mohol zdať. Motor bol uložený vpredu naprieč s pohonom predných kolies, všetky kolesá boli nezávisle zavesené pričom pruženie mali na starosti priečne uložené listové pružiny. Na základnú oceľovú konštrukciu bola nasadená karoséria z recyklovateľného Duraplastu (kombinácia recyklovaného bavlneného odpadu zo ZSSR s fenolovou živicou). Vraj išlo o dosť trvanlivý materiál (neviem posúdiť). V podstate išlo o núdzové riešenie, lebo nebolo z čoho. Správnych surovín bolo málo. A zrejme aj preto sa pod prednou kapotou usadil malý dvojvalcový vzduchom chladený dvojtaktný motorček, pričom každá séria mala označenie podľa zdvihového objemu motora.

 

Legendárna 601tka

               Generačne by sa dalo povedať, že Trabant mal štyri hlavné varianty. Prvý P50 alebo Trabant 500 sa vyrábal v rokoch 1957 – 1962 (výroba sa spustila 7.11. 1957), Trabant 600 (1962 – 1964), Trabant 601 (išlo o faceliftovaný 600, 1963 – 1991) a Trabant 1,1 s novodobej éry (1990 – 1991). Spomedzi nich ma nový štvortakt z VW motorom (Polo) nezaujíma, najviac ale najznámejší model 601. Vyrábal sa ako dvojdverový sedan, trojdverové kombi a v roku 1979 aj ako Tramp s otvorenou karosériou. Motor mal zdvihový objem 594,5 cm3 (72 x 73 mm) a kompresný pomer 7,6:1. Pre typ 60/61 dával 16,9 kW pri otáčkach 3 800 – 4 000 min-1 a 51 Nm pri 2 800 min-1. Pre P63/64 P65/66 5B/6B výkon stúpol na 19,12 kW pri 4 200 min-1 a 54 Nm pri 3 000 min-1. Keďže išlo o dvojtakt, olej sa pridával rovno k benzínu do nádrže v pomere 33:1 (do roku výroby 1974) resp. 50:1. Zaujímavosťou je absencia palivového čerpadla. Benzín sa do karburátora dostával samospádom priamo z nádrže (pod prístrojovou doskou bol ventil otvárajúci/zatvárajúci prívod paliva). Prvé modely dokonca nemali ani palivomer, len mierku v nádrži, a dynamo s 6V akumulátorom. Práve 601tka už mala 12V sieť a neskoršie modely dostali vinuté pružiny na zadnú nápravu.  

          

Prevodovka bola štvorstupňová pričom radiaca páka bola pod volantom. Brzdy boli bubnové. Trabant vážil cca 615 resp. 650 kg, uviezol 385 resp. 390 kg (interiér bol štvormiestny). Napriek malej dĺžke (3 555 resp. 3 560 mm) ponúkal batožinový priestor s objemom 415 resp. 450 l.

Kult

               Trabant je lacný, podobne lacné sú aj náhradné dielce. Motor je technicky jednoduchý. Nie je síce žiadny expres (akcelerácia na maximálnu stovku trvala cca 21 sekúnd). Mnohí fanúšikovia sa ale vedia s motorčekom pohrať prípadne ho rovno vymeniť za trojvalec z Wartburgu.

Nech je akokoľvek, východonemecké BMW nás možno aj prežije 😊. Inak, Trabant v nemčine znamená satelit, a ten predsa vie okolo Zemegule krúžiť veľmi dlho.

 

 

 


GALÉRIA - 13 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ