Toyota Prius: Vyšší zmysel?

V tretej generácii to Toyota spravila jednoducho, dobíjací Prius ste od bežného rozoznali len klapkou na dobíjacom konektore. Pri tej aktuálnej štvrtej sú optické rozdiely naozaj výrazné. Až také, že by som povedal, že plug-in je krajší ako bežný hybrid. Nezabúdajme však, že krása je naozaj relatívna kategória.

No kým exteriér je najmä v zadnej časti so zvlneným oknom naozaj špecifický, kokpit som už niekde videl. Áno, v obyčajnom Priuse. Akurát je tu akosi menej lesklých bielych plastov a viac lesklých čiernych plastov. Tzv. kúpeľňový efekt je teda menej výrazný. Prius je lahôdkou pre fanúšikov displejov a grafov, na prístrojovom paneli sa totiž vie zobrazovať tak veľa vecí, že som to počas týždňového testu nemal šancu využiť. Vedľa toho pôsobí LED na signalizáciu zapnutia vyhrievania sedadla spolujazdca až trápne.

Mínus priestor

V rámci vnútorného priestoru musím spomenúť ešte dve podstatné modifikácie, ktoré sú z môjho pohľadu veľmi mínusové. Vzadu sú len dve miesta na sedenie, v strede sú držiaky na poháre a odkladacia schránka. No a čo, veď ani v mnohých iných autách sa dozadu nezmestia traja, ale občas by to stredné miesto človek aj využil. Moje podozrenie padá na neveľké užitočné zaťaženie –  necelých 400 kilogramov.

Ďalším mínusom je vyvýšená podlaha kufra, takže na batožinu je tu o 150 litrov menej a ak chcete mať zatiahnutú roletku, odložíte sem akurát tak diplomatku. A že po sklopení operadla dostanete opačný schodík, nuž... Na nábytok sa radšej vyberte s niečím iným.

Plus ekológia

Pri plnom dobití deklaruje Toyota dojazd až 63 km, reálne sú to tak tri štvrtiny z tejto hodnoty. To je však stále celkom slušné číslo. Ako väčšina dobíjacích hybridov aj Prius vie prijať elektrinu len z klasickej 230 V zásuvky. A tak mu dobitie akumulátora s kapacitou 8,8 kWh trvá nejaké tri hodinky. Rekuperáciou mu veľmi nepomôžte, len tak decentne ako v bežnej verzii. Alebo ho nechajte postáť na slnku, za dva dni som získal asi 6 km dojazdu v polotieni, takže úplne beznádejné to so solárnou strechou nie je (stojí 2 800 €).

S prázdnymi li-ion článkami akoby z názvu vypadla skratka PHV. Keďže má táto verzia rovnaké pohonné ústrojenstvo ako štandardný Prius, tak aj rovnako úsporne jazdí. V číselnom vyjadrení sú to nejaké 4 litre benzínu na 100 km. Extra záťaž v podobe akumulátora v aute prakticky necítiť. Toyote sa nová platforma TNGA  z pohľadu jazdných vlastností celkom vydarila. Stále je síce jazdný prejav skôr zdržanlivý ako spontánny, no Prius sa pohybuje s príjemnou ľahkosťou a aj celkom komfortne.

Ako pri všetkých dobíjacích hybridoch, tak aj pri tomto platí, že rozhodujúca je možnosť napojenia do siete. Ak si ho viete nabiť aspoň raz za deň napríklad pri vlastnom dome, môže to byť príjemne úsporné jazdenie. Pre tých, čo každý večer krúžime okolo paneláku, je to však zbytočný príplatok.


GALÉRIA - 58 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ