Toyota Hybrid: Silné čísla pre silnú technológiu

Stále viac a viac sa vo svete automobilov pretriasa pojem ekológia. K nemu sa tisne ako milenka downsizing, menej a menej valcov, vypínanie a škrtenie kadečoho. Ako by ani nič iné ako ekológia neexistovala. Lenže musí. Po svete jazdí žiaľ aj viac a viac automobilov. Mestá sú preplnené vodičmi sediacich s plechových „škatuliach“ čakajúcich v zápche na zelenú. Ešte šťastie, že pojem ekológia sa dá uchytiť aj inak ako len bezduché škrtenie a optimalizovanie neraz na úkor životnosti motorov.

Jeden smer sa veľmi úspešne ujal a v súčasnosti zažíva celkom boom. Hovoríme o hybridnej technológii. Na úplnom začiatku bola automobilka Toyota.  Znie to totiž takmer neuveriteľne, ale svet pozná vďaka Toyote tento progresívny pohon už dvadsať rokov! Áno, okrúhlych dvadsať počas ktorých sa predalo (opäť) okrúhlych viac ako desať miliónov kusov hybridných modelov. Toyota je totiž jedna z mála, ak nie jediná, ktorá hybridnú technológiu pochopila ako službu ľudstvu a nie ako papierovú prestíž.

            Štyri vývojové generácie odštartoval známy model Prius. Súčasnosť je však ďaleko bohatšia. Hybrid, ako sa ľudovo nazýva, automobilka ponúka naprieč modelovým spektrom. Od malého modelu Yaris, cez kompaktný Auris, štýlové C-HR až po praktické SUV RAV4.

Je to aj (nielen) o peniazoch?

Prius sme vynechali zámerne. K dispozícii je totiž nielen v „klasickej“ hybridnej verzii ale aj ako plug-in, ktorý ponúka dojazd na čistú elektrinu viac ako 50 km (na mestskú cestu do práce plne postačuje) a až do rýchlosti 135 km/h. A ponúka taktiež i výraznú cenovú úsporu v podobe štátnej podpory vo výške 3 000 €. Na  hybridné vozidlá ako také sa však štátna podpora nevťahuje. Toyota ich ale nenechala bokom. Aktuálne ich podporuje zvýhodnením až do výšky 2 000 €.

            Za zmienku však určite stojí fakt, že cenový rozdiel oproti „civilným“ verziám nie je vôbec veľký. Hybridy sú cenovo porovnateľné s konvenčnými pohonmi od Toyoty alebo aj od konkurencie. Príkladom môže byť RAV4, pri ktorom je cenový rozdiel medzi hybridnou a nehybridnou verziou len 1 700 € (podobne je na tom napríklad aj novinka C-HR, kde je cenový rozdiel len 1 800 €). Spomenúť musíme aj to, že v hybridných modeloch je štandardom automatická prevodovka. A to ešte nehovoríme o hodnotách priemernej spotreby, ktorá je v prípadne hybridného pohonu na úrovni 4,9 l/100km. Keď si to tak človek spočíta, kúpu hybridného variantu len ušetrí.

Rokmi overená spoľahlivosť

            Za dvadsať rokov produkcie sa hybridný pohon vyprofiloval ako výrazne spoľahlivý o čom svedčí množstvo medzinárodných ocenení. K najvýznamnejším patrí štrnásť ocenení v prestížnom hodnotení medzinárodný motor roka (International Engine of the Year) v rôznych kategóriách, štyri ocenenia kvality J.D. Power. Na popredných miestach sa umiestňujú aj v rebríčkoch spokojnosti klientov. V roku 2016 bola Toyota Prius podľa správy TÜV už po niekoľkýkrát najspoľahlivejšie auto v kategóriách 6 až 7 ročných aj v skupine 8 až 9 ročných áut segmentu D. Všetky tieto ocenenia potvrdzujú najvyššiu kvalitu hybridného systému.

Ak opäť zoberieme za príklad RAV4, tak pri tomto modeli tvoria až 40 percent predaných vozidiel na Slovensku verzie s hybridným pohonom. U modelu Yaris a Auris je to tretina. Dôvodom môže byť aj fakt, že potrebný hybridný akumulátor je v modeloch implementovaný tak, že je súčasťou vozidla a nepredstavuje (na rozdiel od mnohej konkurencie) žiadne obmedzenie funkčnosti alebo variability. Nemení sa objem batožinového priestoru a jeho využitie, vedenie vozidla nie je ničím obmedzované.

Na začiatku bola Toyota. Preto sa nemôžeme čudovať tvrdeniu, že ak sa povie hybridný pohon, tak sa väčšine ľudí v mysli ukáže práve niektorý model od automobilky Toyota. Je oprávnene lídrom v oblasti hybridnej technológie a aj po našich skúsenostiach môžeme povedať že právom. Má spoľahlivý a prepracovaný systém. Čísla proste nepustia - 20 rokov a viac ako 10 miliónov predaných vozidiel hovorí za všetko.

 

Niekoľko dôležitých medzníkov:

12/1997 – Začiatok predaja modelu Prius

11/2000 – 50 000 predaných Priusov

3/2002 – 100 000 predaných Priusov

4/2003 – predstavenie druhej generácie pohonu Toyota Hybrid System II

9/2003 – druhá generácia modelu Prius

10/2005 – 500 000 predaných Priusov

4/2008 – 1 000 000 predaných Priusov

5/2009 – tretia generácia modelu Prius

8/2009 – predaj všetkých hybridných modelov prekonal počet 2 000 000 kusov

6/2010 – model Auris Hybrid

9/2001 – Prius prekonal hranicu 2 000 000 predaných kusov

2/2011  - 3 000 000 predaných hybridov

11/2011 – Predstavenie Prius plug-in hybrid

4/2012 – 4 000 000 predaných hybridov

3/2013 – 5 000 000 predaných hybridov

6/2013 – Prius prekonal hranicu 3 000 000 kusov

12/2013 – 6 000 000 predaných hybridov

9/2014 – 7 000 000 predaných hybridov

4/2015 – Uvedenie modelu RAV4 Hybrid

12/2015 – štvrtá generácia modelu Prius

3/2016 – Predstavenie modelu CH-R Hybrid

1/2017 – 10 000 000 predaných hybridov


GALÉRIA - 9 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ