Toyota GT86: Ja sa učím, ty sa učíš

Fínsko, krajina najlepších rely jazdcov (a iných šialených majstrov volantu). Ale aj krajina, ktorá počas zimy ponúka niekoľko impresionistických zážitkov, nielen prírodného charakteru. To, čo sa mne na zimnom Fínsku páčilo je, že cesty nesolia. Je na nich permanentná vrstva ujazdeného snehu. Aby bola jazda predsa len bezpečná (alebo aspoň bezpečnejšia), majú dovolené pneumatiky s hrotmi a patričnú výuku v autoškolách. Takéto šmykovo ideálne podmienky doslova volajú po testovacích jazdách. Ako keby ich páni v Toyote aj započuli. Faceliftovaný model GT86 sme si išli vyskúšať práve do Fínska, až k polárnemu kruhu do mesta Rovaniemi, „bydliska“ Santa Clausa.

Ozajstný pokračovateľ

  Toyota GT86, pomyselný pokračovateľ „hachiroku“ alias modelu AE86 sa na našom trhu ukázala v roku 2012. Prišla nielen s optimistickými víziami, ale s hlavne geniálnou koncepciou zameranou na ovládanie a užívanie si jazdy. Medzi osou prednej nápravy začína dvojlitrový boxer prenášajúci svoje energiu cez šesťstupňovú prevodovku na kolesá zadnej nápravy. Gro hmoty má umiestnené pekne medzi nápravami. A šou mohla začať. Žiaľ, u nás ani veľmi nie. „Rovinkári“ potrebujúci aspoň tristo koní (cena GT86 žiaľ bola vyššia) ju hot-hatchmi zadupali do zeme. A tí, ktorí sa predsa len chceli unášať „powerlidemi“, tým sa zdal výkon 147 kW dosť nízky, aby svoje „umenie“ preniesli na cestu či iný povrch. Lenže ani jedna skupina nepochopila, v čom tkvie podstata GT86 – je to odkaz AE86, čiže relatívne ľahké auto s dostačujúcim výkonom schopným jazdiť ovládateľne na hrane ale aj bokom. Nie je to auto, ktoré je kvôli výkonu nezvládnuteľné. Je to auto, ktoré vodiča naučí základy driftu, ale aj presnosti a citlivosti. Naučí dokonale vnímať auto a užívať si nekonečné zákruty. Takýchto áut je v súčasnosti dosť málo, pokojne by sa dali spočítať na prstoch jednej ruky (a aj to som optimista).     

     

Jemné retuše

Veľmi príjemne sa preto číta, čo dizajnéri a konštruktéri pozmenili či vylepšili. Prví sa zamerali jemne na dizajn. Aerodynamicky optimalizovali predný nárazník, vzadu pribudlo krídlo. Na oboch koncoch aj LED svetlomety. Interiér je vyšpičkovaný kvalitnejšími materiálmi a vylepšeným multimediálnym systémom. Výrazne tvarované sedadlá našťastie zostali, volant má ale menší priemer (362 mm) s multifunkčnými tlačidlami. Vylepšené budíky pred vodičom majú vpravo veľký displej, na ktorom sa dá navoliť zobrazovanie údajov niektorých prevádzkových kvapalín (napr. tlak a teplota motorového oleja), ale aj stopky či výkonová krivka. Celkovo GT86 pôsobí mladíckym dojmom.

Vycibrená technika

A, našťastie, stále sa sedí takmer až na ceste. Akosi tento pocit nutne patrí k danému typu auta. Konštrukčne sa na podvozku nič nezmenilo (vpredu je McPherson, vzadu lichobežník). Pozmenená je ale charakteristika pružiaco-tlmiacich jednotiek. Bežne sa dodáva s tlmičmi Showa, jazdecky puristickejšou voľbou sú tlmiče Sachs. Ako drifter-amatér som privítal nový jazdný režim Track umožňujúci viac bezpečného šmýkania bez zásahu stabilizačného systému.

Jazda učí

Všetky zmeny, úpravy a vylepšenia vo mne zanechali pozitívny dojem, ale ani zďaleka tak silný ako samotná jazda na snehu. Až na ňom som znamenite precítil, čo znamená výraz „ovládateľná zadokolka“. Stále to síce chce precízne a hlavne rýchle reakcie a byť s autom jedno telo a jedna duša, ale všetko s mierou, ktorá sa dá po relatívne krátkom čase zvládnuť. V podstate na to stačili tri cvičenia – jazda do kruhu bokom, „parkúr“ medzi kužeľmi a omamná jazda lesom po širokej ceste. Nehovorím, že po dni si trúfnem na silné auto, ale čo to som do hlavy dostal. A doteraz to z nej neviem dostať. Natočenie do zákruty, poriadne stlačenie plynového pedála, kontra volantom a vnímanie otočenia. Režim Track pri extrémnom pretočení jemne zasiahne, takže sa dá potom aj ľahšie prejsť do protioblúka. Jasne, najväčšia šou bola s úplne vypnutými elektronickými pomocníkmi, ale to som už pekne zahrial svaly oboch rúk. Pomalé ruky s pretáčavým šmykom nie sú „kamaráti“.

Chcem ju!

Aj keď je pre mnohých „slabá“, vo svojej podstate je geniálna. Presne takéto auto by som dal do rúk tým frajerom, čo chcú jazdiť zákruty nekonvenčne s dymiacimi pneumatikami. Azda žiadne iné auto nemá toľko predpokladov na učenie sa. Preto, páni v Toyote. Bravó! Aj keď GT86 nie je predajný trhák, máte moje sympatie a držím vám palce, aby prišiel aj nasledovník a nebola ukončená výroba ako pri slávnych modelov ako je Celica, MR2 či Supra.

A keď už spomínam Supru, jej srdce využil Fredric Aasbø vo svojej drift mašine.


GALÉRIA - 51 obrázkov

3 KOMENTÁRE

  1. Vilo Malina| 07.03.2017 09:40

    zento vylet s inovovamou GT86 velmi zavidim.

    Vilo Malina| 07.03.2017 09:39

    asi to fotili este niekde v garazi

    Janos Csomos| 12.02.2017 14:06

    Ako tam mohlo byt 14C na snehu?

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ