Toyota GR Yaris: Pohon všetkých kolies s najsilnejším produkčným trojvalcom na svete

Veľké a silné reči sú (našťastie) podložené skúsenosťami víťazného tímu Toyota na Majstrovstvách sveta v rely (WRC). Toyota GR Yaris sa nachádza na samom vrchole ponuky úplne nového radu Yaris. Je to jedinečný model, ktorý využíva výhody kvalít pretekárskej značky TOYOTA GAZOO Racing a spoločnosti Tommi Mäkinen Racing, partnerom značky Toyota v súťažiach WRC. Okrem toho, že slúži ako oficiálny homologizačný model pre vývoj budúceho súťažného vozidla Yaris pre WRC, má zároveň všetky atribúty, ktoré požadujú záujemcovia túžiaci po úspešnej účasti na miestnych súťažiach v rely. Uvedenie modelu na trh je naplánované na druhý polrok 2020 a bude nasledovať po modeli GR Supra ako druhý globálny model GR od spoločnosti Toyota.

Žiadne kompromisné riešenia

Tím konštruktérov a technikov spoločnosti Tommi Mäkinen Racing sa pri vývoji zameral na zdokonalenie aerodynamiky, rozloženie hmotnosti a nízku hmotnosť auta - čiže znížená strecha (o 91 mm), umiestnenie motora ďalej dozadu smerom k stredu vozidla (a akumulátora do batožinového priestoru), karoséria vyrobená z ľahkých materiálov (akým je napríklad polymér z uhlíkových vlákien a hliník).

Naj na svete

GR Yaris poháňa úplne nový trojvalcový preplňovaný motor. Z objemu 1 618 cm3 dáva šialených 192 kW a 360 Nm. Aby takúto nálož piestiky zvládali, sú chladené obstrekom oleja. Inak má motor klasickú štvroventilovú techniku s variabilným časovaním ventilov, priamym aj nepriamym vstrekovaním. Turbodúchadlo má hriadeľ osadený v guľôčkovom ložisku.  A pozor! GR Yaris váži len 1 280 kg (!), akcelerácia 0 – 100 km/h preto trvá len 5,5 sekundy.

Nový systém pohonu štyroch kolies

Výkon modelu GR Yaris podporuje nový systém pohonu štyroch kolies GR-FOUR, ktorý optimalizuje hnaciu silu každého kolesa, no zároveň je jednoduchý a hmotnostne ľahký. Rozdelenie energie motora medzi prednú a zadnú nápravu riadi citlivá spojka. To je ale štandard. Ako opcia sa bude ponúkať Súprava pre pretekársky okruh (Circuit Pack), ktorá obsahuje dva samosvorné diferenciály Torsen riadiace rozdelenie energie medzi ľavé a pravé koleso na náprave (a aj pneumatiky Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18).

Dômyselný systém využíva mierne odlišné prevodové pomery pre prednú a zadnú nápravu a umožňuje teoretický rozsah vyváženia krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou od 100:0 (úplný pohon predných kolies) do 0:100 (úplný pohon zadných kolies). Vodič si ale môže mnohé nastaviť. V režime bežnej jazdy („Normal“) je krútiaci moment rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 60:40, kým v režime športovej jazdy („Sport“) je pomer 30:70. Základné nastavenie v pretekárskom režime („Track“) je 50:50.

Čo ti poviem, za mňa jedno veľké Ďakujem! Ty?


GALÉRIA - 12 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Marek Marosi| 13.03.2020 10:37

    krasne auto. Len podla mna je to typicke ženske auto, ako chlap by som taketo auto bral iba ako nudzovku. U mna totiž vedie ina značka auta

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ