Toyota Corolla: Prifúknutá šedá myš

Verzia TS (141 kW) ako taká je síce známa, no povedal by som, že je výrazne v tieni vtedajšej Hondy Civic Type R. Pre mňa ale Corolla TS ponúka(la) viac. Viac bezpečia (8airbagov), plnú elektronickú výstroj, 5 dverovú karosériu, navigáciu,pre mamičky... ok, pre športovejších oteckov aj uchytenie detských sedačiek (Isofix), multifunkčný volant... proste dospelé silné auto.

A práve preto asi nie je toľko žiadaná či obľúbená. Navyše má ešte jeden neduh – vyššiu hmotnosť a nie toľko zábavnosti v sebe ako CTR. Našťastie, továrenský tuning neskončil len pri TS. Nemecka firma TTE (Toyota Team Europe) si zobrala par kúskov a dodala Corolle TS práve to, čo jej chýbalo. Nebolo ich naozaj veľa, konkrétne 600, z toho 250 ľavostranných.

Čo dostala Corolla naviac? Najskôr som si myslel, že len výkon dopovaný mechanickým kompresorom poháňaný klinovým remeňom,  no nie je tomu úplne tak. Výkon stúpol zo 141kW na 165 kW, krútiaci moment zo 180 Nm na 230 Nm. Oveľa vyššie čísla ako má Type R, no hmotnosť je sviňa. Preto je aj po úprave Toyota stále pomalšia v priamej akcelerácii 0 – 100 km/h. Fúknutá Corolla to zvládne za 6,8 s, CTR za 6,6 s. TS Compressor má aj dve koncovky výfuku (po jednej na každej strane), tuhší podvozok, 17-palcové disky miesto 16-tok, väčšie predné brzdy (z 279 mm na 325mm), chladič oleja, druhú ECU, zadný difúzor, spevnenú prednú aj zadnú nápravu…

Dlhé hľadanie

Moje auto je z roku 2005. Pôvodne dovoz z DE, kde stálo v showroome. Následne ho doviezli ešte v záruke dvaja bratia na SVK. Ja som už 3tí majiteľ, čo našťastie autu nijak neublížilo. Dokonca som prvý majiteľ, ktorý nepracuje v Toyote (😊). Pred cca tromi rokmi som totiž začal špekulovať o výmene auta. Pol roka som trávil večery hľadaním auta. V podstate som ani nevedel aké auto presne chcem. Veď to chlapi asi  poznáte. Hľadal som aj vo vodách Type R, keďže zvuku VTECu som podľahol už dávno. Ale nepáčila sa mi myšlienka každodenného bežného, predpisovo správneho jazdenia v ňom. Honda je vtedy Honda, keď má otáčky niekde nad 7000.

Toyotu som náhodou zazrel na nete, pozrel si ju asi dva krát narýchlo, bez zisťovania dodatočných informácií. Jedného dňa mi dobrá kamoška (v tom čase majiteľka Yaris-u TS) poslala link aby som si ju poriadne pozrel. Tak som si aj začal zháňať informácie, čo to vlastne TS Compressor je. Čísla vyzerali dobre, tak som si ju išiel pozrieť. Dojmy boli dobré a po pár mesiacoch uvažovania a čakania na predaj môjho vtedajšieho auta (BMW E46 330D), som si bol po ňu. Nebola to ale láska na prvý pohľad, ani na druhý... to bude asi aj vekom (😊). No postupne jej dochádzam na chuť, ako aj na myšlienkové pochody Japoncov.

Totiž, predošlé nemecké bolo nabombované výbavou, Japonec je hlavne o zvyku a hľadania si detailov v drobnostiach. Ako napríklad zatváranie dverí, s akou ľahkosťou, potichu. Toto ako keby Nemci nevedeli. O zvyku je aj interiér. Mne v ňom stále niečo chýba, aj keď mám v ňom všetko potrebné (😊). No kto Japoncov pozná a sleduje autá vie, že na interiéri (na vzhľade minimálne), dosť šetrili, čo je škoda. Je veľa výborných japonských áut, ktoré sú špičkovo urobené. Zvonku vyzerajú krásne, až drsne, len introš je podľa mňa hrozný.

Predať? Nepredať?

Akosi sa v poslednej dobe vyrojilo niekoľko záujemcov o kúpu môjho auta. Síce špekulujem o jeho predaji, ale... Ktoré auto v tej sume, by malo takéto parametre alebo kombináciu? Čoho? Pre mňa hlavne motora. Kvalitný motor od Yamahy, vysokootáčkový a ešte k tomu prepĺňaný, sprevádzaný upískaným kompresorom, ktorý zavíja až mám pocit, že ma chce zjesť. Pocit, že vlastním auto, ktorých už veľa nie je. Na SVK som zatiaľ iné nestretol a ani sa nik iný nehlási. Servis auta tiež nie je tak zlý. Je to predsa Toyota, ktorá má v pomere predaných áut a poruchovosti najlepšie výsledky. Ak opomeniem, že už nemá sériový podvozok, čiže všetko viac trpí (stav ciest je aký je), tak sa interval na jeho výmenu skracuje. Jazdím ním pomerne často, aj do práce(už s nim mam 40tis. km), preto ak nad takým autom niekto uvažuje, neboj sa (😊). Len si treba priplatiť za pekný zachovalý kúsok a doviezť ho.

Avšak, motor si pýta 98 oktánový benzín, ktorý je na našich pumpách zriedkavejší. Na druhú stranu, výhodou kompresora je, že ho netreba dochladzovať ako u turba. Ďalším mínusom je, že TTE skončilo a náhradné diely, ktoré sú v aute oproti sérii navyše, sa už nedajú kúpiť. Najdôležitejší je kompresor, ktorý sa ale našťastie dá repasovať. Ale aj predné kotúče. Skoro nikto podobný rozmer s rozstupom neponúka.

Corolla je dobré, spoľahlivé auto. Bohužiaľ, pre mnohých nie je zaujímavé na potenciálnu prerábku, tuning. Je málo firiem, ktoré ponúkajú úpravy, či samotné diely. Ako mi raz povedal kamoš, vyslovene anti-tunerské auto (😊). Takže ostáva si len niektoré diely dať vyrobiť. Preto je o niečo viac nákladnejšie na servis. Slabinou auta je aj spojka, ktorá trpí pri parkovaní, rozbiehaní. A chcelo by sto aj samosvor. Výkonovo je na bežných cestách, v premávke a pri predbiehaní viac než dostačujúce a na limite sa chová predvídavo. Dá sa so zadkom pekne hrať, dávkovanie bŕzd je plynulé.Aj tu je koncepcia Japoncov iná,ako u EU áut. Mám rad dobré brzdy, no zväčša EU autá (športové modely) majú podľa mňa rýchly nábeh brzdného účinku,kde si nevedomý človek vie „ublížiť „ o volant, čo je nepríjemné v bežnej premávke.

Ale ako som písal, na Japonca si treba zvyknúť a žiť s ním. Potom iné autá už nebudete chcieť (😊). 


GALÉRIA - 25 obrázkov

2 KOMENTÁRE

  1. Miroslav Roth| 14.11.2017 12:01

    Čau.Vďaka...treba to trocha dať do povedomia ľudí :) Recara su z ATR-ka....bola to náhoda,no zháňal som ich dlho.

    Jirka| 14.11.2017 08:13

    Ahoj,super povoz i recenze :-) Mám to samé auto, chci se zeptat, z kterého auta jsou ty Recara? Mají i hodně podobné čalounění, moc se mi to líbí, tohle bych snesl i v mém autě. :-)

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ