Toyota AB Phaeton: Nie je Phaeton ako Phaeton

Phaeton sa používal najmä v začiatkoch či počiatkoch automobilizmu. Preto sa nemôžeme čudovať, že model AB Phaeton bol v roku 1936 prvý kabriolet automobilky Toyota. Zvláštna, zo súčasného pohľadu, je na ňom ešte jedna vec. Mnohé súčasné autá sa často delia o platformu s podobnými modelmi toho istého výrobcu alebo v skupine partnerov. Už v tridsiatych rokoch Toyota vyrábala rozličné modely na tom istom podvozku, kde spadá aj AB Phaeton. Jeho podvozkovo príbuznými sú Model AA a Model G1.

Lenže vtedy bol svet iný. Moderne by sme povedali v pamperskách. Podvozok vyrobilo vtedajšie automobilové oddelenie firmy Toyoda Automatic Loom Works zaoberajúce sa primárne výrobou mechanických tkáčskych strojov (kto by to bol povedal, kam sa ten svet posunie). Najprv bol určený pre prototyp Model A1. Tri modely tohto typu vyrobili v máji 1935. Boli to osobné autá s uzavretou karosériou, rovnako ako neskorší sériový model AA.

Prvým sériovo vyrábaným autom s touto platformou však bolo nákladné auto Model G1, ktoré sa objavilo na trhu v auguste 1935. Pre zmenu karosérie sa výrobca rozhodol  preto, lebo japonská vláda ponúkla dotácie na vývoj nákladných áut pre potreby armády. A tiež preto, že menšia  dvojčlenná kabína bola lacnejšia a  výroba jednoduchšia. Predaj mal zabezpečiť prostriedky na  výrobu osobného auta.

Nech žije drevo, oceľ je ale lepšia

V 30. rokoch minulého storočia mali autá v Japonsku drevený rám pripomínajúci predchádzajúce storočie. Model AA s modernou oceľovou konštrukciou teda vzbudil pozornosť. Dva mesiace  po jeho uvedení dodala automobilka na trh druhé sériovo vyrábané osobné vozidlo - Model AB Phaeton. Bol to kabriolet s plátennou strechou, navrhnutý pre potreby armády, čomu zodpovedala aj jeho farba. Iba pár kusov si kúpili civilisti.

Spomínané tri modely mali rovnaké mechanické časti, no Phaeton mal predné sklo vybavené samostatným rámom z lešteného kovu s ručne ovládaným stieračom, zadné dvere konštrukciou viac pripomínali predné. Auto nemalo bočné okná a plátenná strecha zabezpečovala iba základnú ochranu hlavy. Cestujúci mali viac priestoru vďaka odstránenému kufru. V prípade potreby bolo možné umiestniť dodatočný rad sedadiel medzi predné a zadné sedadlá.

Phaeton vyrábali v rokoch 1936 – 1938. Počas tohto obdobia bolo vyrobených len 353 kusov, čo je štvornásobne menej ako Model AA. Auto stálo 3 300 jenov – bol o 50 jenov lacnejší ako jeho starší brat. Dodnes sa zachovali minimálne dva kusy. Jeden z nich je vystavený v Toyota Mega Web v Tokiu. Bol vyrobený v roku 1938.

Toyota AB Phaeton z roku 1938

Dĺžka 4 785 mm
Šírka 1 730 mm
Výška 1 686 mm
Rázvor 2 850 mm
Hmotnosť 1 500 kg
Motor Séria A, 6-valcový, kvapalinou chladený, ventilový rozvod OHV
Objem 3 389 cm3


GALÉRIA - 6 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ