Filtrovať podľa:

Ale pokoj, nezaľúbil som sa alebo niečo podobné. Len som si tak zhodnotil pocity, ktoré mi jazda v C3 Aircross-e s vydareným trojvalcom s objemom 1,2 litra poskytla. Mám totiž doma podobný (päťročný) produkt nemenovanej českej automobilky poháňaný motorom s rovnakým objemom, a akosi rozdiel v dynamike a chuti bol citeľný. Aj keď trojvalec, ale do otáčok išiel poľahky. Ako keby ho ani zotrvačník nebrzdil. Dokonca som sem-tam aj iné autá ponaháňal. Veľmi som sa zabával. Škoda len, že benzínový motor pracoval takmer ako naftový. Už dlho som sa nestretol s motorom, ktorému červené otáčkové pole začínalo jemne za číslicou 5. I toto je obraz nových časov. Nevadí, pri konečnom rátaní spotrebných požiadaviek troch piestov som nemusel siahať hlboko do peňaženky. Potešujúci fakt. Obdobne ako manévrujúce schopnosti. Cítiť, že auto veľa neváži, takže zmena smeru v mestskej džungli nebola problematická. Schopnosť utlmenia väčších nerovností však už áno. Alebo by to (možno)...

Je odvekou pravdou, že niektoré veci v živote človeka skrátka podliehajú vplyvom času a neurobíme s tým asbolútne, vôbec nič. Jednoducho sa to stane. Zoberme si napríklad fajčenie. Alebo olivy. Alebo malé kombíky. Pamätáte si ešte na malé kombíky?  Rozmohl se nám tu takový nešvár. Malé kombíky to mali naklonené už dávnejšie, to je pravda. Mali sme tu Škodu Fabia Combi, Peugeot 207 kombi, Kiu Rio alebo Renault Clio Grandtour. Malé, no praktické autá jednoduché na výrobu a vývoj. Sympaticky jazdiace, pokrývajúce všetky potreby, ktoré človek len môže potrebovať.  Lenže potom sa niečo stalo. Ľudia si zmysleli, že odrazu potrebujú ďaleko väčšie množstvo nepotrebného vzduchu nad hlavami. Tak vznikli malé MPV, ktoré zasadili malým kombíkom prvú ranu pod pás. Rozlúčili sme sa s mnohými, no napríklad taká Fabia Combi či Seat Ibiza v predĺženej variante tu s nami boli stále. Lenže akoby to nestačilo, prišla ďalšia Božia rana. Malé SUV.  Už asi tušíte, kam s tým...

Aj som ho manželke na chvíľu požičal, reku nech mi povie svoj pohľad na NXko, no nechce sa jej veľmi písať. Tak som si jej pocity vypočul a spísal... Akurát                Jedinou nevýhodou počúvania ženských slov je, že občas sú zamerané viac na emócie ako fakty. A emócie sa veľmi zle opisujú (😊). Nevadí. V konečnom dôsledku sa manželke NXko páčilo. Už aj psychológovia zistili, že ženy majú horší odhad a pri autách preferujú vyšší posed a masívnejšie autá kvôli bezpečnosti. V tomto sa tvorcovia trafili úplne na 100 percent. Ešte aj do priestoru za voličom prevodovky a lakťovou opierkou vtesnali malé kozmetické zrkadielko. Oni to v ďalekom Japonsku tuším predvídali (alebo rovno nasmerovali?). Tak či onak, aj ja som o tom presvedčený.                Za mňa len mohli urobiť trošku prehľadnejšiu prístrojovú dosku. Trošku čudesnejší tvar a spleť malých tlačidiel. Zorientovanie sa medzi nimi s podrobným čítaním manuálu je pred prvou jazdou nutnosť....

Dosť bolo filozofovania. Rôzne myšlienky sa mi honili hlavou počas vozenia sa s nenápadným hatchbackom menom Opel Astra. Avšak, preplňovaná jednašestka s výkonom 147 kW (pred pár rokmi by som ju veru počastoval výrazom hot hatch) mala trošku iný názor na pokojnú jazdu. Úsmev, ba až rehot                Nič som nečakal. Zase ďalší rýchlejší rodinný hatchback, akých po ceste jazdí kvantum s trošku potentným motorom. Naozaj, súčasných 200 koní má podobný fun faktor ako 150 v roku 2000. Elektronika a eko škrtenie akosi uberá na... (asi aj pre motory by mali robiť modrú pilulku). Lenže v Astre som sa akosi vrátil pomyslene do roku 2000 s chuťou sa zväčšujúcou každým odjazdeným kilometrom. Na prvý pohľad nevýrazný motor v opticky peknom aute začal pomaly ale isto vyťahovať rožky. Hlavne aj preto lebo mu výborne sekundoval podvozok. Jazda nebolo vyslovene tvrdá, skôr mäkká a poddajná, no v tom bolo jeho čaro. Vždy som cítil, čo...

Neviem, či má cenu sa ešte po tisíci raz zamýšľať nad popularitou SUV. Pre automobilky je podstatné, že si ich ľudia kupujú a tak je najjednoduchšie dať im, to čo chcú. Čo však, keď patríte práve k tej menšine, ktorá si so zdivhnutým podvozkom spája aj nejaké tie terénne schopnosti a robustnosť. Vtedy sa výber začína dramaticky zužovať na pár modelov ako je práve aj Land Cruiser. Medzi off-roadmi patrí k legendám, no na rozidel od Wrangleru či Defenderu je Toyota autom kdesi na polceste. Robustnou konštrukciou s podvozkovým rámom a s tuhou nápravou vzadu patrí k vozidlám, ktoré blato či sneh len tak nevystraší, na druhej strane sa na asfalte necítie ako na rebriňáku a celkom príjemne zvládate aj diaľničné tempo. Len tak sa nezastaví Zo stránky pohonu je novinkou ostatného faceliftu medzinápravový diferenciál Torsen s uzávierkou, uzávierka môže byť aj vzadu. Okrem toho je tu ešte kopa elektroniky s funkciou crawl...

Pohodlne sa usaďte a zalejte si kávu alebo čaj, poviem vám jeden dojemný príbeh o slávnych francúzoch z čias minulých.  Písali sa osemdesiate roky a okrem toho, že ľudia nosili trvalú a azbest nikomu nevadil, bola táto doba v niečom razantne iná. Tak napríklad, Peugeot vyrábal dobré autá. Na vrchole jeho modelovej palety stál neodolateľný sedan 505 Turbo, svet medzičasom dobývala priestranná mršina s označením 205 a ľuďom padali sánky na zem z jej športovej verzie GTi. Po nej prišla legendárna 106 GTi a medzičasom ešte stihli odstrániť dekle pomaly každému človeku na západnej pologuli s konceptom Oxia. V neksorších deväťdesiatych rokoch zasa ságu rodu potiahla 306 GTi, dodnes považovaná za jednu z najlepšie jazdiacich prednokoliek. Lenže potom sa niečo stalo.  Prišiel Peugeot 206 a koncu zlatých časov sa nedalo zabrániť. Ľudia si uvedomili, že im vlastne lepšie poslúži ňuňavý vzhľad a nízka spotreba, než vytriebené podvozky. Škandál. Peugeot vycítil obrovskú šancu. Už nešlo o to, kto bude mať...

Takto pred vyše rokom som patril k tým, ktorí správu o tom, že Peugeot 3008 zvíťazil v ankete o európske Auto roka, prijali so, slušne povedané, rozčarovaním. Z pohľadu automobilového trhu však išlo o pomerne zásadný moment, pretože po prvý raz v histórii zabodovalo SUV. Pri pohľade na plány automobiliek mám pocit, že o takmer nezvratnú zmenu. Ale na druhej strane, ak budú víťazovia na úrovni, tak to vlastne ani nie je rozhodujúce. Pre Volvo je to prvý zápis do histórie. A je to s modelom, ktorý neprináša nejakú zásadnú inováciu či už z pohľadu značky i automobilového priemyslu celkovo. To však nie je kľúčové kritérium, skôr len poznámka na okraj, ktorá viac poukazuje na výberové kritériá než hodnotí samotné auto. Moderne nakreslené Zo stránky dizajnu musím Volvo pochváliť, že si zachovalo svoj štýl a pritom dokázalo XC40 odčleniť od väčších modelov. Uznávam, že na segment kompaktných SUV môže pôsobiť až príliš robustne...

Súčasný dizajn Mercedesov má jeden podstatný problém. Na prvý pohľad sa triedy C, E a S podobajú ako vajce vajcu. Rozmery sa však oklamať nedajú. Na test mám predĺžený rázvor, čo by som pri triede S bral ako štandardnú voľbu. Mercedes to navrhol umne a ani s 3,165 metrami medzi prednou a zadnou nápravou nepôsobí trieda S ako jazvečík. Samozrejme spoza volantu a najmä pri parkovaní cítim, že je to naozaj veľký kus auta. Natáčanie zadných kolies u konkurentov veru má svoj zmysel aspoň pocitovo. Oceniť musím skvelý 360-stupňový kamerový systém. Akurát senzory pípajú až keď je naozaj neskoro, ale takýto prístup mali v Mercedese vždy. Luxus v kabíne Spracovanie interiéru nemá jedinú chybičku. Kožu, kovy a plasty dotvára viacfarebné náladové osvetlenie. Sedadlá by ste sa nehanbili mať doma v obývačke. V prvom momente možno zapochybujete o ich podpore v zákrutách, no tie predné majú adaptívne bočnice, takže správna opora funguje podľa potreby....

Neviem prečo, ale neviem sa ubrániť pocitu, že drahé SUV sú aj napriek veľkosti skôr záležitosťou individualít. Dôvody mi napadli hneď dva – mladá rodina nemá dostatok finančných prostriedkov a deti sú predsa len deti (aj so všetkým nespratným príslušenstvom schopným behom pár sekúnd vyrobiť dokonalý neporiadok 😊). Jasne, ak sa mýlim, pokojne ma oprav.                Ja som ale pokušeniu rodinného výletu neodolal, nabalil Lexus RX a vyrazili sme. Nakoniec, všetci sme sa tešili a Lexus spokojne prežil. Po vzore Lexus                Ako sa na takúto triedu patrí, nemôže (alebo nemalo by sa) nikde šetriť. Lexus je automobilka, ktorá mi prípade, že keď už niečo robí, tak vždy poriadne. Zatiaľ som sa ešte nestretol s tým, žeby niečo vyslovene odflákali alebo požili lacnú napodobeninu. V RXku som mal pocit, že si človek naozaj zaplatil za luxus – od kvalitnej kože aj po chod tlačidiel. Len to chce (mám taký dojem, že opäť po...

V kategórii malých áut teraz panuje celkom rôznorodá nálada. Skúsme si to rozhodiť po kúskoch: Je tu populárna Fabia, ktorá je niekde v druhej polovici svojho životného cyklu, je tu Opel Corsa, ktorý už žije tak ôsmy z deviatich životov, absolútne fantastické nové Polo alebo Ibiza a nachádzajú sa tu napríklad aj sprostosti, ako Fiat Punto, ktorý z nejakých dôvodov ešte vždy držia vo výrobe. ford si tu asi desať rokov bačoval s progresívne tvarovanou a dobre jazdiacou Fiestou, no a teraz nastal čas generačnej obmeny. Treba uznať, že už na prvý pohľad ide o niečo medzi revolúciou a evolúciou. Zostala napríkald základná koncepcia hatchbacku, ktorý vyzerá ako mydlo (krátka predná kapota v prakticky rovnakom uhle ako okno, vajcovitý profil), no vyšperkovali sa rôzne detaily. Fiesta tak prišla o niekoľko zbytočne dravých a preumelkovaných línií na bokoch a horizontálach auta; celok je teraz zladenejší, disponuje väčším množstvom plôch a dizajnéri veľmi...

Aktuálne príspevky

WTCR na Slovakia Ringu: Z 9 sa stalo 11

Škoda:: 6 krokov k správnemu fungovaniu klimatizácie v aute

Čo týždeň dal...

Citroën C3 Aircross: Letom svetom s...