Citroën C3: Kaktusík

Slovenská továreň PSA je jedinou fabrikou, kde nová C3 vzniká a už cez leto som na obchvate Trnavy stretával prvé kusy zahalené v maskovacej fólii. Teraz sa mi konečne dostal do rúk vo finálnej podobe a na prvý pohľad je jasné, že sa C3 posunula o naozaj veľký kus vpred. Napríklad dizajnom, ktorý v novej generácii nie je taký dievčenský ako predtým, a napríklad v červeno-čiernej farebnej kombinácii sa kľudne môže zapáčiť aj fanúšikom Ultras Spartak Trnava. Alebo aj niektorého iného klubu, veď na výber je 9 farieb karosérie, ku ktorým sa dajú zvoliť 3 farby strechy.

Drsným povahám takisto môžu zaimponovať aj ochranné prvky na karosérii, podobne ako majú SUV. Tie však ocenia aj jemné dámy, ak im občas pri parkovaní nevyjde nejaký manéver. Nelakované plasty chránia okolie blatníkov, predný a zadný nárazník, aj dvere, kde si C3 prepožičala od C4 Cactus, polyuretánové pásy so vzduchovými vankúšmi Airbump. Kým v Cactuse prekrývajú veľkú časť dverí a vyberať sa dá ich farba, v C3 to vymysleli trochu elegantnejšie. Airbump zaberá na dverách menej plochy a jeho predná kapsula je farebne lemovaná podľa odtieňa strechy, spolu s krytmi spätných zrkadiel, zadným krídlom a okolím hmloviek.

Predná časť sleduje aktuálny dizajnový smer značky svetlami, rozloženými do troch častí, umiestnených pod sebou. Horné LED denné svetlá sú spojené emblémom výrobcu v strede masky, pod nimi je svetlomet s diaľkovými a stretávacími svetlami, hmlové sú umiestnené najnižšie. Keď už spomíname všetky tieto dizajnové vychytávky, treba spomenúť, že nie sú na aute od základnej výbavy Live. V tej nedostanete plastovú ochranu karosérie, ani jej dvojfarebné prevedenie. Rádio, klimatizáciu, denné LED svetlá tu dostať iba za príplatok. Oplatí sa preto hneď pozerať po strednom stupni Feel, ktorého slušný štandard ide vylepšiť množstvom opcií, ktoré sú v základe nedostupné.

Možnosti dobre demonštruje naša testovaná verzia s cenou viac ako 16 000 eur. Na malé auto pomerne veľa, 2 500 eur je však iba cena za prechod od základného benzínového k naftovému motoru, ktorého návratnosť si treba dobre prepočítať. Rozmery predsa len predurčujú cé-trojku do mesta. Dĺžka je stále pod hranicou štyroch metrov, medzigeneračne sa zväčšila šírka o 2 cm, výška klesla o 5 cm. Podstatné je natiahnutie rázvoru na 2,54 m posunutím kolies viac k rohom karosérie, získaných 8 cm citeľne prispieva vnútornému priestoru.

Netreba o ňom mať prehnané predstavy, štyroch dospelých pasažierov však odvezie bez reptania. Kabína je tiež inšpirovaná modelom C4 Cactus, tá naša pôsobí ešte luxusnejšie vďaka štýlu interiéru Hype Colorado (400 €), ktorý prináša hnedé kožené prvky nielen na palubnú dosku a sedadlá, ale aj na volant. Ako celok vyzerá celkom slušne, hoci sú vnútorné panely z tvrdých plastov. Vôbec to však nevadí, nevydávajú totiž žiadne pazvuky a veľké plochy, napríklad na dverách, sú opticky oživené obdĺžnikovými vzormi, ktoré sú v kabíne dominantným motívom.

Tento tvar majú tlačidlá na volante, výduchy klimatizácie aj malý odkladací priestor na stredovej konzole. Tá bola zbavená väčšiny tlačidiel. Obsluha palubných systémov sa tak presunula do dotykovej obrazovky. Za nutnosť častého prepínania, kvôli vyvolaniu elementárnych funkcií, každý podobný systém kritizujem a inak to nebude ani teraz. Obsluha až príliš odpútava od sledovania cesty, rozhranie je však teraz lepšie prispôsobené na ovládanie dotykom, má väčšie tlačidlá aj pomerne rýchle reakcie.

Baštrngovanie s virtuálnymi tlačidlami, ktoré nejde nijako nahmatať, je najkratšou cestou za krajnicu. Asi preto je už v základnej výbave systém, upozorňujúci zaneprázdneného vodiča na opustenie jazdného pruhu. Dianie pred autom sledujú kamery, ktoré dokážu podporiť aj pri núdzovom brzdení pri hroziacej kolízii. Okrem toho im však robí spoločnosť aj tretia FullHDkamera ConnectedCAM, snímajúca svet vpredu v 120°uhle. Stlačením tlačidla na jej tele pod spätným zrkadlom, vytvorí videozáznam s uvedenou aktuálnou polohou a rýchlosťou jazdy, alebo fotografie. Na ukladanie súborov má integrovanú pamäť s kapacitou 16 GB, jedno dvojminútové video má veľkosť 160 MB, fotografia 1 MB. K záznamom sa dá dostať cez aplikáciu v smartfóne, spojenom s vozidlom cez WiFi, odkiaľ sa dá rýchlo zdieľať, alebo uložiť do telefónu. Záznam videa sa automaticky uloží aj pri náraze, kamera tak sčasti slúži ako čierna skrinka.

Naftový motor považujem do mestského auta za vyslovene nevhodný. Krátke jazdy bez poriadneho zohriatia agregátu mu určite vyhovovať nebudú a môžu sa prejaviť v skoršej potrebe servisu, napríklad kvôli nedostatočnej regenerácii filtra pevných častíc. V testovanom aute sme mali slabší diesel z ponuky, ktorý neoslní ani svojou dynamikou. V pomalej mestskej premávke deficit sily vďaka maximu krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach až tak necítiť, za jeho hranicami mu však už rozhýbanie trvá, výstižne o tom napovedá akcelerácia z miesta na 100 km/h za 15,5 sekundy.

Motor je háklivý na zaradený správny prevod, nad voľnobehom je veľmi slabý a vytáčať ho tiež nemá zmysel. V správnom spektre otáčok ho treba držať manuálnou prevodovkou s piatimi stupňami s ťažkými prevodmi. Radenie má navyše nepresnú kulisu a dlhé dráhy, spolu s motorom tak tvoria zohraný pár, ktorý sa nikdy nikam neponáhľa. Priemerná spotreba v palubnom počítači po týždni skončila na čísle 5,5 l/100 km, len ťažko všakospravedlní investíciu do naftového motora. Do C3 sa oveľa viac hodí benzín.

Nezávisle od motora nám novinka z Trnavy ukázala, v čom exceluje. Presne v tom, v čom Francúzi vynikali vždy, hoci v poslednej dobe od toho trochu upustili – v komfortnom naladení podvozku. Na zapadnutých krytoch kanálov, výtlkoch, koľajniciach a iných nerovnostiach sa Citroën C3 vyprofiloval ako, podľa mňa, v súčasnosti najlepšie pružiace auto v tomto segmente. Presne to sa často ráta oveľa viac ako citlivosť riadenia, v tomto prípade nebola prioritou. Kolesá blízko pri rohoch karosérie zaručujú celkom dobrú stabilitu, poddajný podvozok však dovolí autu aj výraznejšie náklony.

Citroën priniesol medzi malé autá naozaj svieži vietor. Naznačuje to už exteriérom, ktorý pozýva do vzdušného a nápaditého interiéru. Priestorom pre posádku a batožinu zapadá do priemeru segmentu. Ostatných rivalov však významne prekonáva komfortom jazdy. Treba si k nemu radšej vybrať niektorý z benzínových motorov.


GALÉRIA - 62 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ