Filtrovať podľa:

Elektromobily a autonómne vozidlá, bez nich sa vraj v blízkej budúcnosti nepohneme. Preto sa nemôžeme čudovať, že automobilky v oboch smeroch výrazne zbroja a technologicky napredujú. Biely Lexus s kamerami patrí do druhej skupiny. Na trati sa testovala dokonalejšia verziu autonómneho automobilu s názvom Platform 2.1. Slúži na testovanie pokročilých asistenčných funkcií vodiča v dvoch rôznych režimoch - Chauffeur (šofér) a Guardian (strážca). Chauffeur je systém plne automatizovaného riadenia vozidla, zodpovedajúci úrovni 4/5 podľa SAE (riadenie schopné viesť vozidlo bez človeka), zatiaľ čo Guardian má za úlohu pomáhať vodičovi v nebezpečných situáciách tak, aby predišiel nehode.  Bez vodiča Prvou časťou testovania bola jazda zákrutou s nečakanou prekážkou. Keď sa za zákrutou neočakávane objavil balík sena, auto ho plynulo obišlo a vrátilo sa do jazdného pruhu. Druhou bola autonómna jazda v pravom pruhu, pričom v ľavom sa paralelne pohybovalo iné vozidlo. Počas jazdy ale vznikla nebezpečná situácia - pruh bol zablokovaný stojacim automobilom. Lexus...

Firma GKN je zatiaľ pomerne málo známa, dodáva však špičkový pohon všetkých kolies pre Ford Focus RS či nový Opel Insignia. Jej novinka, ktorá sa predstavila vo Frankfurte, využíva skúsenosti aj z tohto systému či z riešení pre Porsche 918, BMW i8 či Volvo XC90. Náprava eTwinsterX s integrovaným kompaktným elektromotorom sa dá nasadiť do širokého spektra vozidiel od malých mestských po veľké SUV, podľa výrobcu je použiteľná aj v serióznych off-roadoch. Môže slúžiť ako hlavný pohon, alebo ako pomocný pohon v hybride. Všetky komponenty sú uložené mimoriadne kompaktne v jednom spoločnom puzdre, čo uľahčuje montáž. Zvlášť zaujímavým prvkom je nasadenie dvojstupňovej prevodovky, bežným štandardom v elektromobiloch je použitie len jedného redukčného prevodu. Tým sa zvyšuje efektivita elektromotora a tiež potenciálna najvyššia rýchlosť. Tú totiž obmedzuje práve fakt, že elektromotor je najefektívnejší v nízkych otáčkach a smerom hore jeho efektivita citeľne klesá. Ďalej je tu tiež použitý diferenciál s dvoma uzávierkami na smerovanie...

Audi AI Audi AI traffic jam pilot je prvým systémom, ktorý dosahuje tretiu úroveň autonómnej jazdy. Ako už názov napovedá, systém je určený do pomalej premávky v špičke, funguje do rýchlosti 60 km/h. Na tejto úrovni zvláda štandardné situácie, takže vodič sa nemusí stopercentne venovať riadeniu. Musí však byť pripravený prevziať kontrolu, keď ho systém vyzve. Autonómia zatiaľ nefunguje v mestskej premávke, pracuje len na diaľniciach a viacpruhových rýchlostných cestách, ktoré majú fyzicky oddelený protismer. Audi sa vie pohnúť, zastaviť aj zatáčať, všetko vo svojom pruhu. Je pripravený aj na kritické situácie, napríklad keď sa vozidlo vpredu nečakane rozhodne pre zmenu jazdného pruhu. Vodič nemusí mať počas takejto jazdy nohy na pedáloch ani ruky na volante. Kamera pritom sleduje pohyb očí a hlavy, čím vyhodnocuje bdelosť vodiča. Ak zaspí, nastupujú tri fázy varovania: vizuálne, akustické a núdzové brzdenie. Ak sa premávka uvoľní a auto zrýchli nad 60 km/h, vodič musí prevziať riadenie....

Pod označením FW-EVX sa skrýva nový koncept, ktorý má elektromobily odľahčiť a zároveň má zvýšiť ich výkonnosť a bezpečnosť. Nové riešenia prináša v oblasti uloženia akumulátora, jeho chladenia i podporných štruktúr. Platforma je navyše variabilná, takže sa dá použiť pre rôzne veľkosti vozidiel. Zaujímavé sú napríklad komponenty zavesenia z kompozitu, ktoré sú oproti hliníkovým ľahšie až o 40 percent. Ekologickým bonusom je takmer nulový odpad pri ich výrobe. Exoskelet akumulátora je vyrobený formovaním 3D štruktúr z plochých materiálov, čím sa zvyšuje aj pevnosť konštrukcie. Pohon všetkých kolies využíva ultraľaké prevodovky Xtrac. Vpredu je úplne nová P1166 s integrovaným motor-generátorom YASA P400, vzadu je P1227, ktorá zvládne jeden alebo dva motory a dokáže smerovať ich krútiaci moment na jednotlivé kolesá. Obe prevodovky sú dimenzované na 1 000 Nm a pri použití troch motorov YASA P400 je k dispozícii celkový výkon 480 kW. Williams Advanced Engineering vznikol na to, aby preniesol skúsenosti z F1...

Po motoroch BMW S62B50 a Mercedes-Benz M113K prichádza na rad tretí z prestížnych – Audi. Spomedzi niekoľkých som si vybral jeden, ktorý síce na prvý pohľad konštrukčne nie je veľmi čím zaujímavý, ale ponúka niečo, čo predchádzajúce dva ešte nemali. A ani mnoho súčasných motorov V8 alebo iných V alebo R ani nemajú (česť výnimkám). Sú nimi vysoké otáčky. Práve pre hlad po otáčkach som si motor 4,2 FSI s kódom BNS vybral. Najčastejšie sa ocitol pod prednou kapotou Audi RS4 generácie B7, ale aj B8 (už s kódom BYH). FSI ako vrchol Vidlicový osemvalec so zdvihovým objemom 4 162 cm3 je v rôznych konfiguráciách veľmi populárny. Poháňa dokonca aj zverský Gumpert Apollo. Ale jemu sa venovať nebudem. Mňa zaujal najvýkonnejší „atmo“ variant BNS s priamym vstrekovaním paliva a najvyššími (limitnými) otáčkami 8 250 min-1. Aj keď v RS4 B8 dáva 331 kW, detailnejšie sa ale pozriem na pôvodný v B7 s...

3D zvuk Audi uviedlo v modeli Q7 v roku 2015. V novej A8 ho rozširuje o zadnú časť vozidla. Dva širokopásmové reproduktory v A-stĺpikoch a dva nad zadnými sedadlami pokrývajú priestor po výške a rozvíjajú priestorový zvuk do dokonalého stereofónneho zážitku. Zosilňovač Bang & Olufsen s výkonom 1 920 W s technológiou ICEpower vytvára 3D zvuk s digitálnym signálovým procesorom. Štvrtá generácia modelu Audi A8 s Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System má 23 reproduktorov s mimoriadne ľahkými neodymovými magnetmi s nízkym skreslením, ktoré produkujú vzdušný zvuk s vysokým rozlíšením. Efekt je pôsobivý najmä pri reprodukcii klasického koncertu s vysokou kvalitou záznamu: Interiér sa premení na pódium, kde sa hudba odvíja presne tak, ako bola zaznamenaná v koncertnej sále - bez akýchkoľvek umelých efektov. Po zapnutí systému sa dva výškové reproduktory vysunú elektricky z prístrojovej dosky. Vďaka technológii akustických šošoviek od spoločnosti Bang & Olufsen zabezpečujú, aby bol zvuk rozdelený do...

Nový motor 1.5 TSI (EA211) dostal Golf na vybraných trhoch už na jar 2017 ako náhradu za 1.4 TSI. Prvá ponúkaná verzia má výkon 110 kW, krútiaci moment 250 Nm a disponuje tiež funkciou odpájania dvoch valcov pri čiastočnej záťaži ACT. Kombinovaná spotreba je 4,9 l/100 km, čo zodpovedá emisiám CO2 na úrovni 112 g/km. Druhá je naladená na 96 kW a 200 Nm (dostupné v širokom pásme 1 400 - 4 000 ot./min.) a prináša viacero zaujímavých technických riešení. Tým prvým je Millerov cyklus, čo je vlastne Atkinsonov cyklus známy z niektorých hybridov optimalizovaný pre preplňované motory. Čiže pri kompresii zostávajú nasávacie ventily otvorené a do valca stále prúdi vzduch z turbodúchadla. Približne v jednej štvrtine  dráhy piestu sa nasávanie uzavrie a motor pokračuje klasickou kompresiou a zážihom. Kompresný pomer tohto motora je 12,5 : 1. Motor má priame vstrekovanie paliva (common rail, 350 barov) a turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek...

Mnohí považujú automobilku so „zameriavacím krížom“ v znaku za usadlú, nezaujímavú, pre postarších pánov. Pre mnohých doslova nudnú. Medrcedes-Benz je, pre mňa, skôr automobilka, ktorá svoj progres a techniku nedáva okázalo vedieť, skôr mnohé ukrýva v decentnom kabáte. Zároveň patrí medzi nosičov početných významných technologických aj bezpečnostných systémov. A keď už treba pridať nejaké emócie a zážitky či pôžitky, stačí, ak sa k označeniu modelov pridá AMG resp. po novom názov Mercedes-AMG. Podobne to bolo aj pri motore M113. K ako kompresor Rad motorov M113 je konštrukčne celkom netradičný. Vidlicový osemvalec má totižto jeden vačkový hriadeľ v každej hlave, tri ventily (dva nasávacie a jeden výfukový) a dve sviečky na valec. Konštrukcia naozaj výrazne ojedinelá. V tomto typovom rade sú známe dva motory – E43 a E50. Prvý má vŕtanie 89,9 a zdvih 84 mm, čiže zdvihový objem 4 266 cm3. Montoval sa napríklad do triedy C, CL, E (všetko s označením...

Spoločnosť Singer založená v roku 2009 sa za svoje krátke pôsobenie stihla presláviť svojimi renovovanými Porsche, ktoré majú pôvodný základ, ale modernú techniku a nové kvalitné materiály. Všetko s retro dizajnom a prvotriednym spracovaním, vychádza pritom maximálne v ústrety požiadavkám zákazníkov. Jedným z nich je Scott Blattner, ktorý má od Singeru už tri kúsky. VIP klienta si chce výrobca uctiť niečím špeciálnym pre aktuálny projekt. Singer Vehicle Design sa preto spojil s oddelením Williams Advanced Engineering, známym z pôsobenia pre tím F1 a na pomoc si privolali aj otca plochého šesťvalca, ktorým je Hans Mezger. Agregát pre nové dielo Singeru (911 z roku 1990) je založený práve na jeho výtvore: 3,6 litrovom plochom šesťvalci. Zdvihový objem pôvodného motora je zväčšený na 4,0 litra, okrem toho dostal veľké spektrum technických vylepšení. Už na prvý pohľad to vyzerá dosť fajnovo a teraz pozor. Výbornou správou pre nadšencov „luftgekühlt“ kultúry je, že motor bude vzduchom chladený,...

Podľa Nissanu bude vodič schopný takto ovládať pohyb vozidla až 90 percent času, čo by sme mali oceniť najmä v mestskej premávke. Okrem zrýchlenia sa bude dať auto plynovým pedálom aj úplne zastaviť. Brzdový pedál tak zostane už len na krízové situácie. Systém sa bude dať vypnúť prepínačom na stredovej konzole. Novinka bude predstavená v druhej generácii Leafu začiatkom septembra. Aj keď Nissan technické podrobnosti nezverejnil, predpokladám, že je postavená na silnej rekuperácii, ako to predvádza BMW i3. Spomaľovanie má teda na starosti elektrický motor a nový systém preto nebude mať miesto v konvenčných modeloch značky, ale len v čisto elektrickom modeli Leaf.

Aktuálne príspevky

Dallara Stradale: Pretekársky sen na bežnú cestu

Volvo V90 Cross Country: Šotolina do bezvedomia

Vedel si o tom, že...: Začiatky ekologickej posadnutosti

Porsche 911 Carrera T: A v pohybe si ju už videl?