Filtrovať podľa:

S uvedením novej triedy A hodil na trh Mercedes-Benz aj nové dieselové motory, ktoré majú v podmienkach postupu merania emisií pri skutočnej jazde (RDE) pri jazdnom výkone niekoľko tisíc kilometrov priemernú hodnotu emisií dusíka (NOx) v rozsahu od 40 do 60 miligramov na kilometer. Tieto hodnoty sa nachádzajú výrazne pod aktuálnou hraničnou hodnotou RDE 168 miligramov na kilometer. Umožňuje to inovatívny balík zložený z motora a dodatočnej úpravy spalín. Po uvedení novej generácie dieselových motorov v rámci triedy E (štvorvalcový motor OM 654) a triedy S (šesťvalcový motor OM 656) štartuje od mája v novom modeli A 180 d štvorvalcový motor OM 608 (kombinovaná spotreba paliva 4,5 – 4,1 l/100 km, kombinované emisie CO2 118 – 108 g/km). Rovnako ako v prípade motorov OM 654 a OM 656 sa aj pri tomto agregáte o emisie dusíka, ktoré sa v rámci nového postupu merania RDE v priemere nachádzajú výrazne pod aktuálnymi hraničnými...

Väčšina automobilov je v dnešnej dobe vybavená motorom s preplňovaním pomocou turbodúchadla. Bohužiaľ niektorí vodiči princíp fungovania „turba“ nepoznajú a ostatní na preplňovaný motor, či už vznetový alebo zážihový, nemyslia vôbec. Turbodúchadlo je poháňané výfukovými plynmi a má za úlohu natlačiť viac vzduchu do spaľovacieho priestoru. Čím vyššie je namáhanie motora, tým vyššia je teplota výfukových plynov a takisto teplota turbodúchadla. Na ochladenie, resp. dochladenie turbodúchadla po rýchlej jazde, je potrebné nechať motor bežať na voľnobeh, a to minimálne 30 sekúnd. Alebo ho dochladzovať pozvoľnejšou jazdou pred zastavením.   „V období downsizingu sa výrobcovia automobilov navyše nijako zvlášť nechvália tým, že ich „malé“ motory sú na dopingu. Vodiči proste využívajú zo svojich vozidiel toľko, koľko im továreň umožňuje,“ povedal nám Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Česko a Slovensko. Pri bežnej jazde by sa negatívne dôsledky náhleho vypnutia motora prejaviť nemali. Pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici, sa turbodúchadlo viac zahrieva a...

Japonci sú špecifický národ. V podstate výrazne konzervatívny, ale keď už s niečím prídu, tak to zväčša stojí za to. Aj nové, najmenšie SUV automobilky Lexus je na tom podobne. Volá sa UX, čo v podstate nikomu nič nepovie a takmer je problém si netradičný názov si aj zapamätať. Ale, prináša niekoľko noviniek a technických inovácií.                UX je  postavené na novej platforme GA-C (Global Architecture - Compact). Časti karosérie sú zvárané laserom, niektoré sú z hliníka (napríklad časť dverí, predných blatníkov a kapoty motora), dvere batožinového priestoru sú z kompozitných materiálov. Nový hybrid Pohon základnej verzie UX 250h rieši hybridná elektrická jednotka štvrtej generácie zložená z dvojlitrového benzínového motora s rekordnou tepelnou účinnosťou 41%, a elektromotora. Celkový systémový výkon je 131 kW. Ak ide o variant s pohonom všetkých kolies, tak ten je už tradične riešený pohonom zadných kolies ďalším elektromotorom bez mechanickej väzby medzi oboma nápravami. Dodatočný prevod Verziu s konvenčným pohonom UX...

CUPRA e-Racer je prvý plne elektrický pretekársky automobil značky, ktorý akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, dosahuje maximálnu rýchlosť vyše 270 km/h, pričom motor pri tomto švungu točí viac ako 12 000 otáčok za minútu. A takto sa skladá: Automobil s 6 072 článkami batérie: akumulátorová batéria rovnakú kapacitu ako 9 000 navzájom prepojených batérií mobilného telefónu. Zdroj energie tvorí celkovo 23 panelov, z ktorých každý sa skladá z 264 článkov a nabitie na plnú kapacitu trvá 40 minút. Batéria váži skoro pol tony: s hmotnosťou 450 kilogramov batéria predstavuje tretinu celkovej hmotnosti automobilu. Preto „jej umiestnenie bolo jednou z najväčších úloh, ktorú sme museli zvládnuť,“ povedal Xavier Serra, technický riaditeľ projektu. Je taká veľká a ťažká, že bolo potrebné jej hmotnosť rozložiť v najnižšej časti vozidla pre zachovanie rovnováhy a funkčnosti. Štyri motory: „Jedným z najprekvapujúcejších aspektov je výkon,“ potvrdil  Xavier Serra. CUPRA e-Racer má vzadu štyri motory. „Dosahujú...

...v ekologickom svete znižujúcom emisie škrtom pera na papieri sa dá presadiť technickým pokrokom. Po relatívne dlhom tichu Toyota prišla hneď s niekoľkými zaujímavými technickými inováciami. Direct Shift-CVT: Bezstupňová prevodovka nového typu Základnou úlohou každého hnacieho ústrojenstva je zabezpečiť efektívny prenos síl, efektívne využívanie otáčok motora a agilné reakcie na zmenu prevodových stupňov. Na zabezpečenie uvedených funkcií sa Toyota zamerala na zníženie mechanických strát, rozšírenie rozsahu prevodov a lepšie zosúladenie hnacích komponentov. Nová prevodovka používa v rámci osobných vozidiel ako prvá na svete variátor s rozjazdovým prevodom, ktorý má podiel na lepšej účinnosti prenosu síl pri nižších prevodových stupňoch, pri ktorých je účinnosť prenosu pomocou remeňa nižšia. Pri rozjazde z miesta zaberá ozubený prevod, čo sa odráža v dynamickom zrýchľovaní a súčasne odpadá pocit pomalej reakcie, ktorý predtým sprevádzal zošliapnutie akcelerátora. Výsledkom je hladký a pohodlný chod pri rozjazde. V nadväznosti na zabudovanie rozjazdového prevodu je remeň novo upravený pre vyššie prevodové stupne.   Nová...

Pretekársky špeciál sa v tomto roku predstaví v majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov FIA WEC a v americkom šampionáte IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC), no príbeh motora sa začal písať vo februári 2016. Spustením koncepčnej fázy tvorby nového motora pre GTE sa motoroví konštruktéri divízie BMW Motorsport pustili do svojho najkomplexnejšieho projektu od vývoja motora pre návrat do šampionátu DTM v roku 2012. V nasledujúcich mesiacoch vzniklo celkom viac než 500 konštrukčných výkresov motora, ako aj ďalších 500 výkresov hnacej sústavy. Výsledkom práce je najúčinnejší motor, aký kedy divízia BMW Motorsport vyvinula, s výkonom v rozsahu 367 – 441+ kW (v závislosti od špecifikácií jednotlivých automobilových zväzov). Motor P63/1 absolvoval prvé výkonnostné testy na testovacom okruhu BMW Motorsport v nemeckom Mníchove 20. januára 2017. Cieľ, ktorý si počas vývoja stanovili, bol jasný a ambiciózny - vyvinúť najúčinnejší motor, aký kedy poháňal pretekársky automobil BMW. Aby ho dosiahli, bolo mimoriadne dôležité najprv...

Ferrari vie, ako sa robia poriadne motory. Áno, eko mašinéria aj ich už donútila (opäť) miestami siahnuť po preplňovaní, ale stále ponúka technologické skvosty, ako V12 v modeli 812 Superfast určite je. Z objemu 6,5 litra dáva 588 kW (čo je 800 koní) pri otáčkach 8 500 min-1 (takéto otáčky ma vždy dostanú) a 718 Nm pri 7 000 min-1. Čaro motora a mnohé konštrukčné finesy odhaľuje parádne video:        

V poradí druhé servisné stredisko pre McLaren F1 mimo domáceho Wokingu otvorili v USA. Oplatilo sa to napriek tomu, že zo všetkých vyrobených 106 exemplárov je v USA odhadom 20 kusov. Majitelia McLarenov F1 v Amerike už v prípade potreby servisu nemusia posielať auto do Anglicka, stačí im zájsť do Philadelphie. Nám ostatným to môže byť jedno, ale každopádne je pohľad do tohto servisu minimálne tak fascinujúci, ako automobil, ktorý v ňom spravujú. O všetky úkony sa stará personál školený v McLaren Special Ops. Pracovníci zvládnu bežný pravidelný servis, ako aj náročné zásahy a kompletné renovácie. Pre tieto účely je servisné stredisko vybavené jednou zo špeciálnych sád na údržbu. Súčasťou kompletného servisu je okrem detailnej práce v dielni aj skúška na okruhu, aby sa auto otestovalo aj vo vysokej rýchlosti. Po piatich rokoch je totiž nutná výmena palivovaj nádrže, kvôli ktorej treba vyberať motor. Následne po poskladaní treba opäť všetko vyladiť...

Stačí si len nasadiť špeciálne okuliare a začnú sa diať divy. Sú vybavené najnovšími technológiami premietania, fotoaparátom s automatickým zaostrovaním schopným zobraziť aj jemné detaily a silnými LED diódami. Keď si servisný technik v obchodnom zastúpení v Los Angeles nasadí okuliare, zároveň sa spojí s technickým podporným tímom Porsche, ktorý je umiestnený v Atlante. Podporný tým tak môže presne vidieť to, čo technik. Vďaka tomu mu m§žu v reálnom čase pomôcť s problémom.                Hmmm, zaujímavé riešenie, ktoré by sa celkom mohlo uplatniť aj u nás. A nielen v servisoch Porsche.

Elektromobily a autonómne vozidlá, bez nich sa vraj v blízkej budúcnosti nepohneme. Preto sa nemôžeme čudovať, že automobilky v oboch smeroch výrazne zbroja a technologicky napredujú. Biely Lexus s kamerami patrí do druhej skupiny. Na trati sa testovala dokonalejšia verziu autonómneho automobilu s názvom Platform 2.1. Slúži na testovanie pokročilých asistenčných funkcií vodiča v dvoch rôznych režimoch - Chauffeur (šofér) a Guardian (strážca). Chauffeur je systém plne automatizovaného riadenia vozidla, zodpovedajúci úrovni 4/5 podľa SAE (riadenie schopné viesť vozidlo bez človeka), zatiaľ čo Guardian má za úlohu pomáhať vodičovi v nebezpečných situáciách tak, aby predišiel nehode.  Bez vodiča Prvou časťou testovania bola jazda zákrutou s nečakanou prekážkou. Keď sa za zákrutou neočakávane objavil balík sena, auto ho plynulo obišlo a vrátilo sa do jazdného pruhu. Druhou bola autonómna jazda v pravom pruhu, pričom v ľavom sa paralelne pohybovalo iné vozidlo. Počas jazdy ale vznikla nebezpečná situácia - pruh bol zablokovaný stojacim automobilom. Lexus...

Aktuálne príspevky

Mitsubishi L200: Štyridsaťročný mladík (v plnej kondícii)

Nissan Navara Dark Sky Concept: Pohľad do temnoty vesmíru

Honda Fest 2018: Srdcová záležitosť

Duster Tour: Veľký zážitok po siedmykrát