Svet veľkých: Jasný nadhľad

Nedávno som po dlhom čase zažil pocit, ktorý sa ťažko opisuje. Sedel som dva metre nad cestou v komfortnom kresle za veľkým volantom (na jeho otáčanie som ale nemusel vynaložiť extrémne veľkú silu). Na pohyb vpred som musel len stlačiť tlačidlo s písmenom „D“. Nič zložité. Šoférovať ťahač s plne naloženým návesom má, ako aj rýchla jazda serpentínami v osobnom aute, svoje osobité čaro. Akýsi podmanivý náboj, ktorý núti nielen sa plne sústrediť na jazdu, ale si ju aj užiť. A sa potmehúdsky usmievať. Všetko vďaka spoločnosti Volvo Group Slovakia, ktorá mi umožnila šoférovať dva dosť zaujímavé kúsky – Volvo FH 460 4x2T s kabínou Globetrotter a FM450 4x2T s kabínou Globetrotter LXL.

V reči čísel sú ich charakteristiky nasledovné. Model FH poháňal 13 litrový radový šesťvalec s výkonom 338 kW a maximálnym krútiacim momentom 2 300 Nm. Menší FM mal osadený šesťvalec s objemom 11 litrov, maximálnym výkonom 330 kW a 2 150 Nm. Oba využívali „služby“ 12 stupňovej automatickej prevodovky I-Shift. Nechcem sa však rozplývať nad silou motora či kvalitami prevodovky. Skôr ma potešil smer, akým sa svet ťahačov za posledných pár rokov posunul.

Bola to zrejme aj nutnosť lebo tlak na ekonomiku prevádzky je viac ako silný (alebo veľký?). Sekundárnym javom je výrazné zvýšenie komfortu jazdy. Lebo len spokojný vodič si môže dokonale odvádzať prácu. Naviac, ak sa zžije s možnosťami ťahača, stav je vskutku dokonalý. Nie som síce profesionálny vodič a ani som nikdy neabsolvoval dlhú cestu naprieč Európou, ale čo-to predsa len odjazdené mám.

Oba kúsky mi dali ozaj nezameniteľný pocit. Sedadlo vodiča je všemožne nastaviteľné, volant takisto (tyč volantu sa dá dokonca „zlomiť“). O možnostiach spätných zrkadiel ani nehovorím. Po naštartovaní sa ozve len kultivovaný chod motora. Stačí iba zatlačiť „D“ a vyraziť. Samozrejme, rozhýbať plne naloženú súpravu kúsok trvá, ale šesť piestov je viac ako silných. Jazdil som po diaľnici, kde som využíval služby adaptívneho tempomatu (elektronika kontrolovala i moju jazdu v jazdnom pruhu). V zákrutovej časti som brzdil len v naozaj nutných prípadoch, inak stačil viacstupňový retardér (motorovú brzdu) s páčkou vpravo pod volantom.

Najlepšie na tom všetko je, že Volvo po novom ponúka fantastický multimediálny systém. Všetko ako v osobnom aute. Stačí si prepojiť cez bluetooth mobil (alebo dva) a spokojne ísť. Navigácia pracuje rýchlo – dodal ju TomTom s podkladmi špeciálne určenými pre nákladné vozidlá. Mašinka zvládne prehrávať v slušnej kvalite hudbu cez USB port, ale aj DAB rádio. Ponúka prístup k streamovacím mediálnym službám ako napríklad Spotify, Deezer a TuneIn. Systém však vie v reálnom čase vyhodnocovať aj jazdný štýl, čím pomáha vodičovi práve šetriť prevádzkové náklady.

Všetko toto má jediný cieľ – uľahčiť ozaj ťažkú prácu vodičov ťahačov, ktorých je aktuálne ozajstný nedostatok. Zrejme aj tí, ktorí by chceli nechcú lebo sa boja. Aj ja som sa pri prvých kilometroch voľakedy bál. Stále sa mi v hlave prehrávala tá istá myšlienka – je mi toto naozaj treba? Je! S odstupom času vidím pokrok nielen v kvalite elektronických pomocníkov ale aj komfortu (od postelí až po veľkosť chladničky a úložných priestorov). Preto sa vždy poteším možnosti vpadnúť do sveta veľkých, kde sa jazdí naozaj s nadhľadom, aspoň dvojmetrovým.


GALÉRIA - 3 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ