Suzuki Swift 1,2 SHVS 4WD: High-Tech Meh

Môžete mať so Suzuki problém, ale musíte uznať, že táto automobilka má fakt gule. Domáci, japonský trh zásobujú malými, daňovo zvýhodňovanými autami kategórie Kei - a získané know-how pretavujú aj do väčších áut. Vidieť to napríklad na najnovšom Ignise, ktorému nechýba nič, len asi meter a pol pôdorysu karosérie. Odvezie však pohodlne štyroch ľudí, za volantom sa budete baviť a aj keď sú jeho proporcie trápne, jeho drsný vzhľad vám jednoducho nedovolí, aby ste si to mysleli.

O niečo väčší Swift je ale trochu o inom. Nachádza sa v oveľa nabitejšom segmente a jeho konkurenciou už nie je hŕstka mestských približovadiel, vlaky a autobusy. Auto, ktoré dnes musí žiť s človekom 24 hodín denne a nezačať si s ním liezť na nervy. Nie je to druhé auto do rodiny, musí stačiť na všetko. No a podľa zvoleného uhlu pohľadu na to Suzuki buď totálne kašle, alebo sa snaží byť o krok vpred. To je jedna z vecí, ktoré mi napadnú v momente, keď s papierovým zvukom zatváram dvere od nového, mild-hybridného Suzuki Swift s atmosférickým motorom, manuálnou prevodovkou (!), pohonom všetkých štyroch kolies (!!) a hmotnosťou menšou, ako jedna tona (!!!).

Skrátka a jednoducho: Tam, kde ostatní výrobcovia znižujú nariekanie ľadových medveďov aerodynamikou, turbami a efektivitou motora, pričom kašlú na hmotnosť, Suzuki sa rozhodlo namontovať na tradičnú konštrukciu elektromotor a miliardu senzorov a displejov, pričom prešlo celé auto odtučňovacou kúrou. Drastickou. 

Plastové harakiri

Čo sa týka odtučňovania, v interiéri je malý Swift ako foodblogger. Chváli sa všetkou výpočtovou technikou, ktorá mu pomáha krotiť svoj apetít a pritom žiť svoj totálne pohodlný život, ale chýba mu trocha mastnoty, aby to skrátka bolo ono. Vysvetlím: Je tu veľa displejov, veľa tvarov a priveľa informácií, pospájané dosť nízkotučnými materiálmi. Nechápte ma zle, ale ja si pamätám na interiér predchádzajúceho Swifta, a ako estetickej duši sa mi v ňom žilo o niečo lepšie.

Nazvite ma konzervou, ale mňa jednoducho členité interiéry nebavia. Swift má naokolo veľa hrán a kontrastná biela dekorácia na moje oči nefunguje tiež. V takto navrhnutom interiéri sa často stane, že snaha ukázať svoju techniku zatieni aj celkom dobrú ergonómiu. Výslednému dojmu nepomáhajú ani lesklé, lacno vyzerajúce čierne plasty či displej infotainmentu, ktorý sa až príliš leskne. Do faceliftu navrhujem zatiaľ jednu jedinú vec, a potom sa uvidí: prejdite celý interiér veľmi jemným brúsnym papierom a prinúťte tak jeho materiály, aby sa toľko neleskli.

Dobre, už som sa petrochemicky vylial, môžeme ísť ďalej. Sedadlá sú pohodlné a poskytujú telu dostatočnú oporu. Super. Nový volant sa veľmi príjemne drží a obsahuje jediný kus mäkčeného plastu v interiéri (yay!). Nachádza sa na ňom aj podarené, združené ovládanie veľmi príjemného palubného počítača. Poteší aj jednoduché a prehľadné ovládanie aktívneho tempomatu, ktoré pochopí aj civčená opica. Tempomat sám osebe funguje veľmi... bezpečne. Všeobecne bol môj Swift vybavený takým množstvom asistenčných systémov, že by možno aj ten dobšinský kopec s dva a pol promile prešiel namiesto mňa.

Dobrá správa je tá, že sa dajú všetky vypnúť. Je tu však aj jedna horšia: každé musíte držať aspoň pár sekúnd, aby sa úplne vyplo. Ak teda hejtujete asistent nechceného prejazdu pruhom, start-stop systém, stabilizáciu a protikolíznu ochranu, budete prvú minútu a pol v aute len stláčať gombíky. 

Jedna vec sa však malému Swiftu musí nechať. Miesta má vnútri na rozdávanie - aspoň pre posádku. Pohodlne sa tu usadia štyria dospelí, a ani piaty by nemal veľa dôvodov pyskovať. Konštruktérom sa tu podarilo celkom výrazným spôsobom ušetriť miesto pre nohy a hlavy zadných pasaierov, čiže aj keď pôsobí Swift zvonka veľmi kompaktne, vnútri je, naopak, vzdušný. 265 litrov batožinového priestoru nie je zrovna množstvo, ktoré by mi odstránilo dekel, pod ním je však lepiaca sada, a najmä diferenciál pohonu všetkých štyroch kolies. A to je vec, kvôli ktorej naozaj dokážem robiť ústupky.

Tak si to spočítajme. Swift je prakticky veľmi dobre navrhnutý hatchback, ktorý poskytuje veľa miesta pre posádku a dokáže ju aj zabaviť, no na niektorých miestach je skrátka až príliš úprimný. Človek si to naplno uvedomí najmä potom, čo naštartuje a rozbehne sa na medzimestskú, cestovnú rýchlosť. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše a poviem to narovinu, Swift je skrátka príliš hlučný. Navrhujem teda niekoľko miest, kde by sa uživilo trocha zvukovej izolácie:

Máte to? Super, teším sa na facelift! 

Svedomitá zábava

Keď prejde odtučňovacou kúrou človek, stratí kilogramy a duševne omladne. Predstavte si niečo podobné aj s autami: Z dospelého hatchbacku sa odrazu stane trocha pojašené decko. Tomu nikdy neujdete, to je fyzika. Menšia hmotnosť znamená menší protitlak na odpruženie nápravy, menej odhlučnenia zasa znamená bezprostrednejší zmyslový kontakt s tým, čo sa deje na ceste. Každá minca má dve strany a aj keď som umrnčaný a chcel by som v kabíne viac ticha, za volantom ma Swift núti sa usmievať. Ako pojašené decko.

Riadenie by síce mohlo sem-tam nabrať trocha viac citu a bezprostrednosti, Swift je však aj tak veľmi obratným spoločníkom na slovenské, aj pekné cesty. Mild-hybridný systém funguje tak prirodzene, že ho takmer nemáte ani šancu spoznať. Ako by ste mohli, je tu manuálna prevodovka a lineárne tiahnúca atmosférická jednadvojka s výkonom 63 kilowattov a krútiacim momentom 120 Nm, ktorá svoj výkon podáva plynule a na požiadanie. Nie je tu žiadna turbodiera, ani čakanie na výkon, skrátka vždy viete, na čom ste. Pri rozjazde do kopca je cítiť, že mu elektormotor s ďalšími 2,3 kilowattmi jemne pomáha, skrátka je to fér.

Jazdiť s novým Swiftom je jednoznačne zábavná činnosť a pomáha tomu aj pohon všetkých štyroch kolies, ktorý z priamej konkurencie skrátka nikto nemá. Jazdne idete so Swiftom na istotu. Miernym náklonom sa nebráni a nič neskrýva, informuje vás o dianí pod kolesami a presne viete, kedy má dosť. Je to niečo ako počítačom riadený mechanický býk. S výzorom módneho doplnku a spotrebou teliatka.

Swift dokáže reálne jazdiť za hodnoty spotreby, ktoré má uvedené napravo hore v tabuľke a za to má u mňa dosť podstatného bludišťáka. Okrem toho, že myslím ekologicky, som aj trocha socka a vyjazdiť nádrž nebol problém. Ozaj, väčšia ako 37l by na sklade nebola?

Jednorožec

Suzuki Swift je na trhu s malými autami taký jednorožec. Ste veľmi radi, že existuje a tušíte, že niekedy bude potrebovať práve toto auto. Ak napríklad bežne parkujete v mestskej džungli a pracovný stres ventilujete na zle prístupnej chate, tadiaľto skutočne môže viesť vaša cesta. Ak si ešte k tomu viete predstaviť aj lepší spôsob, ako utratiť peniaze, než ako za palivo... Vlastne ani nemáte inú voľbu. Bez menších kompromisov to však nepôjde. 


GALÉRIA - 47 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ