Škoda Superb: Už 85 ročná história

Škoda Superb reprezentovala už od polovice 30. rokov vrchol širokej modelovej ponuky mladoboleslavskej automobilky. Vývojový rad šesťvalcov vyvrcholil v povojnovom období 1946-1949, kedy vzniklo 158 vozidiel Superb v mimoriadne pôsobivých prevedeniach. Exemplár z roku 1948, karosovaný v závode Kvasiny, sa po trojročnej celkovej renovácii predstavil návštevníkom Škoda Múzea.

Andrea Frýdlová, vedúca Škoda Múzea - "Jednou z prvých akvizícií vznikajúcej zbierky historických vozidiel sa v roku 1968 stal práve tento Superb OHV, hoci bol nekompletný a s nepôvodným čalúnením. Starostlivou renováciou prešiel v uplynulých troch rokoch a teraz je prakticky v stave, v ktorom bol dodaný zákazníkovi. V našich zbierkach doplnil jeden starší Superb. "

Škoda si tento rok pripomenie už 85. jubileum vzniku modelu Superb, ktorý sa prvýkrát objavil 22. októbra 1934 v súvislosti so skúškami vozidla Škoda 640 Superb. Komfortný model vyššej triedy vynikal modernou konštrukciou s chrbticovým rámom, nezávislým zavesením všetkých kolies, hydraulickými brzdami a šesťvalcovým motorom s objemom 2 492 cm3 a výkonom 40,5 kW. Sériová výroba odštartovala na jar 1935 a počas zostávajúcich štyroch predvojnových rokov sa Superb pevne etabloval ako symbol elegantného, ​​dynamického, komfortného a kvalitne vyrobeného automobilu. Prakticky každý modelový rok priniesol ešte silnejší motor, bohatšiu výbavu a kultivovanejší dizajn. Po viac ako 600 kusoch s ventilovým rozvodom SV sa v roku 1938 ustálila definitívna podoba modelu Superb 3000 OHV - radový šesťvalec s objemom 3 137 cm3 a výkonom 62,6 kW. Do roku 1939 však vzniklo iba 113 automobilov - vrátane čiernej limuzíny s dĺžkou 5,2 m a rázvorom náprav 3,3 m, ktorá už niekoľko rokov úspešne reprezentuje Škoda Múzeum na domácich i zahraničných podujatiach, a výstavách historických vozidiel. K magnetom mladoboleslavskej zbierky patrí tiež jediný dochovaný zástupca limitovanej série Superb 4000 s väčším motorom V8 z roku 1940.

V povojnovom období 1946-1949 bolo v Mladej Boleslavi vyrobených ďalších 158 podvozkov. Iba 11 kusov okarosovali v hlavnom závode, ďalšie 103 v pražskej karosárni Uhlík a v karosárni Sodomka. Ďalších 44 zamierilo do továrne v Kvasinách. Transport prebiehal „po osi" - plne funkčný podvozok mal osadenú minimalistickú provizórnu karosériu. Dizajn s úplne zapustenými prednými svetlometmi a leštenými hliníkovými dekoráciami rozvíjal štýl základného modelu Škoda 1101 „Tudor".

Vo štvrtok 15. apríla 1948 sa z Mladej Boleslavi na 120 kilometrovú cestu do Kvasin vydal podvozok s výrobným číslom 81587 - a 2. septembra si už kompletné vozidlo prevzal zákazník, Společná správa hotelů a ubytovacích podniků v Karlových Varoch. Po dvadsaťročnej prevádzke sa vyradené služobné vozidlo podarilo odkúpiť pre múzejnú zbierku mladoboleslavskej automobilky. Rad dielov však chýbal, čalúnenie bolo nepôvodné. Po detailnej analýze stavu vozidla, rešeršiach zachovaných archívnych prameňov a zaisteniu potrebných komponentov prebehli v rokoch 2017-2019 náročné reštaurátorské práce. Teraz patrí impozantné vozidlo k ozdobám expozície Škoda Múzea, kde bude až do 1. septembra prezentované v rámci novej výstavy „Kvasiny - 70 rokov s okrídleným šípom".

Nová kapitola inšpiratívnej histórie vlajkovej lodi, tentoraz vyrábanej výhradne v závode Kvasiny, sa píše od roku 2001. Po prvej novodobej generácii (2001-2008, 136 000 kusov) nasledovala druhá (2008-2015, vyše 600 000 ks), ponúkaná tiež v prevedení Superb Combi a s pohonom 4×4. Od roku 2015 predávaný Superb tretej generácie aktuálne prešiel modernizáciou.


  • škoda,superb,

GALÉRIA - 10 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ