Škoda Snow Drive: Karoq v stopách predchodcu

Novinka Karoq je v podstate len jedným z nástupcov Yetiho, pretože oproti nemu je výrazne väčší. Čo však poteší v kabíne a najmä v batožinovom priestore, to je mínusom v teréne. Faktom je, že nájazdové uhly sú hrošie, najmä zadný previs spravil svoje. Ale, poviete si, kto už len takéto auto bude ťahať do terénu, kde rozhodujú stupne a milimetre.

Nechajme teda teóriu v prezentačnej miestnosti a vyrazme do hôr. Liptovský Ján a jeho okolie ponúka dostatok snehu, celodenný mráz a jasnú oblohu s gýčovým výhľadom na Tatry. Flotila Karoqov 2.0 TDI (110 kW) v kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG a s pohonom všetkých kolies nemá žiadny nadštandard a do lesa mieri na bežných zimných pneumatikách. Je to risk?

Dobrá príprava

V kolóne prechádzame na koniec dediny, mierne otlčený Hilux s navijakmi tlmí nervozitu. Priznávam, že aktuálna jalová bratislavská zima trochu otupila moje schopnosti na snehu a tak som radšej opatrný. No mimo pevnej cesty platí, že treba stále napredovať a zastaviť až na bezpečnom mieste. Škoda, že Niva lesnej stráže má na vec iný názor a brzdí nás ešte v prvom stúpaní. Samozrejme, nejdeme sem bez povolenia, takže si hneď môžem preveriť rozjazd do kopca.

Na terén je Karoq vybavený predovšetkým elektronikou. Je tu režim Off-road s asistentom na jazdu z kopca i rozjazd do kopca, pohon je doplnený elektronickou reguláciou diferenciálu cez pribrzďovanie kolies (EDS fakt nie je uzávierka diferenciálu) a na snehu sa tiež zíde odpojenie regulácie preklzu. Na zimu je tu ešte aj optimalizovaný jazdný režim Snow, na ktorý som však zľahka pozabudol.

Karoq sa napriek tomu suverénne ťahá do kopca, v niektorých pasážach musím však jemne povoliť, aby som si udržal odstup. Prevodovka sa mi „odvďačí“ preradím na trojku. Takto nie, vychýliť volič a cvak dozadu späť na dvojku. Inak stále nerozumiem tomu, prečo koncern (a nie len ten) stále nepochopil, že takéto usporiadanie je proti prírode... (Asi preto, aby to vodiči radšej nepoužívali?) V jednom momente podradím aj na jednotku, no otáčky okamžite vyletia privysoko. Krátky prevod na ťažké rozjazdy príde vhod, teraz však nie je jeho chvíľa.

Cestu nám pripravil pluh a tak sa väčšinu času nebrodíme hlbokým snehom. Úprava sa postarala o vyjazdené koľaje, ktoré sa strácajú v mäkkom riadení. Celkovo rozumiem konzervatívnemu naladeniu tohto auta, ale nejaká komunikácia smerom od kolies nikdy nie je na škodu. Karoq slušne tlmí nerovnosti v teréne aj na asfalte. Nezaskočí ho ani decentný bočný náklon (na off-roadovom displeji by mohlo byť jeho číselné vyjadrenie) či jemné prekríženie náprav. Koľaje sa postarajú aj o občasné šuchnutie „brucha“ o sneh, svetlosť 176 mm však bude vo väčšine situácii stačiť.

Netlačiť na pílu

Konzervatívne naladenie som už spomenul, cestou cez horský priechod Huty sa napriek tomu skúšame s Karoqom ešte trochu zabaviť. V režime Snow sa dá na odhrabanej zasneženej ceste „ukecať“ na jemný driftík, ale len v rámci slušnosti. Opäť by sa mi žiadalo trošku pevnejšie riadenie, ale chápem, že komfortný charakter auta si to až tak nevyžaduje.

Keď tmu začnú prerážať vcelku silné LED svetlomety, je čas vrátiť sa do tepla. Teda aspoň my ľudia, auto bude nocovať pri -15 °C. Po tejto skúsenosti môžem opäť povedať, že schopnosti nejedného SUV sú s posmeškami podceňované. Podstatný je však iný fakt – mnohí majitelia s ním nezájdu ani takto ďaleko a prioritne ho budú využívať na cesty, ktoré by lepšie zvládli Octavia či Superb. A to je najsmutnejší moment súčasnej popularity áut ako Karoq.


GALÉRIA - 9 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ