Škoda Scala 1,0 TSI: Na istotku

Akokoľvek sa snažím, nedokážem vymyslieť k Škoda Scala akýkoľvek úderný, alebo šokujúci titulok, nedajbože viacslovný opis. Presne toto je však cieľom tohto auta. Aj keď sa to totiž nemusí zdať, aj toto auto je crossover. Presnejšie, je to crossover triedy malých áut a nižšej strednej triedy. Je to asi taká veľká diera na trhu, ako boli elektronické cigarety predtým, než ich niekto vymyslel.

Narozdiel od elektronických chujocigariet však rozširujúca sa ponuka rodinných áut od Škody nikomu neškodí. Skôr naopak. Medzi Fabiou a Octaviou vyrástla celkom slušná diera na trhu, ktorú vedel čiastočne zaplniť práve odchádzajúci Rapid, postrádal však punc výnimočnosti. Akúsi osobnosť - napriek tomu, že to bolo výborné auto, nikdy ju celkom nemalo.

To znamená, že v Mladej Boleslavi ukuchtili niečo, čo chceli od pôvodného zamerania Rapidu imidžovo odtrhnúť, no funkčne skôr zastúpiť. Pre dizajnérov to určite nebola ľahká úloha, no pristúpili k nej celkom zodpovedne. Základnou ingredienciou receptu je vhodná platforma, ktorú od materského koncernu dostali. Teda, skôr ako sa to vezme - Scala totiž, napriek faktu, že veľkosťou konkuruje Golfu, nachádza svoje základy v platforme MQB A0, ktorú zdieľa s o triedu menším Seatom Ibiza alebo Volkswagenom Polo. Konštruktéri z nej však vyťažili všetko modulárne, čo sa dalo, aby dostali hodnotu jej rázvoru na krásnych 2 649 milimetrov.

To je veľa, a pre užívateľa to znamená samé pozitívne veci: Kolesá v rohoch karosérie pre najlepšie jazdné vlastnosti a možnosť vytvoriť dostatok miesta v oblasti kolien zadných pasažierov. Obe tieto fičurky Scala poskytuje, nemusíme však predbiehať. Namiesto toho sa môžeme sústrediť na tvar karosérie, ktorý mal na starosti tím pod vedením vážne šikovného dizajnéra Jozefa Kabáňa. Áno, to je presne ten človek, ktorý má na svedomí Bugatti Veyron, štvoroký facelift Octavie a vôbec celý súčasný dizajnérsky jazyk značky. A akoby toho nebolo dosť, toto je jeho labutia pieseň pred zdrhnutím do BMW. 

Medzi veľkými

Scala sa svojim zameraním posúva do teritória skutočne veľkých hráčov. A vybavená je na to príkladne: Zoberme si napríklad Full-LED technológiu svietenia vpredu, aj vzadu. Skutočná revolúcia v rámci automobilky sa však udiala najmä v interiéri Scaly.

Zabudnite skrátka takmer na všetko, na čo ste v interiéri Škodoviek boli zvyknutí. Známe sú tu len tie prvky, ktoré by aj známymi v každom prípade mali zostať. Napríklad prístrojový panel, ovládanie multimédií pouvnými kolieskami na volante či riešenie ovládania tempomatu pomocou separátnej páčky pod volantom, všetko podstatné sa tu nachádza. Všetko nepodstatné pre vodiča a podstatné pre dobrý marketing & mladú cieľovku, sa však úplne zmenilo: Nový je napríklad infotainment s dobrou grafikou a logickým rozmiestnením prvkov v menu. Prekvapí tiež konektivita výhradne s USB-C, čím sa Scala snaží hrať na strunu technologicky adaptívnejším zákazníkom. 

Aj napriek tomu, že je architektúra prístrojovej poňatá úplne inak, ako sme pri mladoboleslavskej automobilke zvyknutí, je však identita Škody stále jasná. Máme tu aj pár "simply clever" riešní: Napríklad jednoduchý fakt, že do schránky v predných dverách umiestnite v pohodičke aj 1,5-litrovú PET fľašu, alebo že v tých istých dverách nájdete ešte aj odkladací priestor pre originálny dáždnik. Samozrejmosťou je aj škrabka na ľad a novinkou je napríklad to, že trpieť nebudú cestujúci na zadných sedadlách ani na šírku. Na dĺžku už vôbec nie, problém priestoru pre nohy zadných pasažierov môžete považovať za dávno prekonaný.

Ako by to nestačilo, za zadnými sedadlami nájdete ešte batožinový priestor s kráľovským objemom 467 litrov s typickým škodováckym sieťkovým programom, ktorý upevní aj ten najkonzumnejší sobotňajší nákup. Aby som zhrnul praktickú stránku veci, po týždni fungovania so Scalou som nabral dojem, že práve toto je auto ideálnych rozmerov a priestorového rozvrhnutia pre moderného človeka. Well played, Škoda.

Hlavne neutrálne

Podobné pocity sa vo mne prebúdzajú napríklad aj vtedy, keď pomocou tlačidla na stĺpiku riadenia prebudím k životu... Veď to poznáte, čo iné, ako turbodúchadlom prepĺňaný trojvalec TSI s objemom 999 kubických centimetrov. V Scale však dáva 85 kilowattov a jeho chod je zamaskovaný senzoricky o niečo lepšie, ako napríklad vo Fabii. Tu je použitie zdieľanej platformy skutočne poznať - podobne ako pri pohľade na ponuku elektronických jazdných asistentov.

Práve zdieľaná platforma umožnila použiť väčšinu asistentov, ktoré koncern Volkswagen ponúka: Tým je štandardne Front Assist, nasledovaný adaptívnym tempomatom s funkciou udržiavania v jazdnom pruhu. Práve táto funkcia je v Scale vyladená veľmi dôkladne, až sa zdá, ako by bola nachystaná na chaotickejšie podmienky cestnej premávky, na ktoré sme v našich končinách zvyknutí. Po vypnutí asistentov však dostanete do rúk celkom potentné auto, ktoré svoj výkonový deficit maskuje za menšiu hmotnosť na prednej náprave. Jazdné vlastnosti Scaly sú za väčšinových pomienok bezpečné, po troche blbnutia však vie aj pobaviť jemnou pretáčavosťou. Dekel mi to neodstránilo, no musím povedať, že na verziu Monte Carlo sa skutočne teším.

Náturu litrového turbotrojvalca nemusím bližšie predstavovať - jeho prioritou je efektivita. To znamená, že aj väčšie auto, akým Scala je, vie rozpohybovať relatívne dôstojne aj pri diaľničných rýchlostiach, pričom jeho spotreba osciluje od 6,5 litra na 100 kilometrov do ôsmich, keď v pravej nohe jednoducho stratíte cit.

Kam teda so Scalou? Presne tam, kde Rapid strácal: K mladým rodinám. Narozdiel od porovnateľného SUV či crossoveru, do Scaly pohodlne zmestíte aj detský kočík. Hravo zvládne akúkoľvek úlohu, pričom ani dlhšia dovolenka jej určite nebude robiť problémy. Predovšetkým vám však poskytne oporu, aj keď sa budete cítiť, že robíte príliš veľa kompromisov: Hneď nadobudnete dojem, že to ide robiť aj štýlovo.

 


GALÉRIA - 40 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ