Škoda Rapid Spaceback 1,0 TSI: Dokonalý zločin

S Rapidom Spaceback to je v modelovom line-upe automobilky trocha zložité. Vznikol ako sedanovitý medzičlánok medzi Fabiou a Octaviou. To je niečo, čo nebolo až tak potrebné, no hodilo sa to ako konkurencia Renaultu Fluence, Peugeotu 301, či zelovocárskemu Citroënu C-Elysée. A ako sedan sa uchytil celkom dobre, aj keď mi prišiel vždy tak trocha mamkovský a ťažkopádny. Vo svojich útrobách však skrýval spoľahlivú techniku, veľa miesta a celkom dobre jazdil.

Lenže potom prišiel Spaceback, a to nechápal už vôbec nikto. Načo je niekomu auto, ktoré je veľkosťou niekde medzi Fabiou a Octaviou a vyzerá, akoby ste tieto dve hodili do mixéru? Pre koho je vlastne toto auto? Dámy a páni, mám pocit, že som na to konečne prišiel. Rapid Spaceback je jasná zlodejská voľba.

Dobrý deň, moje meno je A.Nonym

Nerobím si srandu, a mám na to niekoľko dôvodov. Už počas prvej cesty od dealera domov som si uvedomil, aké kvantá Spacebackov jazdia na slovenských cestách. Je to podobné, ako keď ste v GTA nastúpili do Blisty Compact a odrazu boli úplne všade. Počas cesty som ich napočítal niekoľko desiatok a určite som si ich ešte pár nevšimol, pretože Rapid je jednoducho neviditeľné auto. Je to niečo ako Fabia, ale nie je to úplne Fabia, pričom veľkosťou by to pokojne mohla byť staršia Octavia, ale... nie je to ona. 

Vidíte? Ako zlodej si nemôžete priať nič lepšie. Keď začne polícia vyzvedať, s pomocou akého auta prebehla lúpež, 90 % ľudí jednoducho zadrie "Fabia" bez toho, aby sa hlbšie zamysleli. A vy ste tým pádom zahladili všetky stopy.

Rapid však nie je vhodný len pre zlodejov. Proporcie, ktoré mu konštruktéri z Mladej Boleslavi udelili, ho robia dobre použiteľným aj ako rodinné auto. Navyše, kolesá má vtesnané do rohov karosérie, čo signalizuje až 2,6 metra dlhý rázvor. Ten zaisťuje dostatok miesta pre nohy zadných pasažierov a rozhodne neuškodí ani jazdným vlastnostiam Rapidu. Veľmi efektným prvkom je potom presklenie strechy a vrchnej časti piatych dverí. To evokuje dojem, že sa pri Rapide vyklápa okno samostatne, podobne ako napríklad pri BMW radu 3 Touring, ale... bohužiaľ. Žeby tip pre ďalšiu generáciu?

Vnútri tvrdohlavý, no akurátny

Rapid je podovozkovo podobný mash-up ako Roomster. Používa prvky z Octavie a prekladá ich komponentami z Fabie. Po nasadnutí je to jasná Škodovka. Sedí sa relatívne vysoko v relatívne úzkom, no dobre presvetlenom interiéri. Bystrejší jedinci si všimnú naozaj pekné plasty a začnú skúšať, či sú mäkčené, na čo im pesimistickí jedinci odpovedia fajnovým, škodoradostným smiechom. Okrem tvrdých plastov tu však nájdeme prehľadné tvary a príkladnú ergonómiu. Zaujímavo vyriešená je napríklad aj akustika v interiéri - pri lacnejších interiéroch z tvrdého plastu podobná kvalita nebýva zvykom. 

Na infotainmente je trocha poznať, že Škodovka vie aj lepšie. Nastavovať sa však dá dosť dobre a prehľadne, pripojenie cez Bluetooth funguje spoľahlivo a neseká, nech už šermujete s telefónom kdekoľvek. Samozrejmosť? Spomínané C-Elysée by sa v tomto smere mohlo podučiť. Jediným problémom intotainmentu tak je vlastne len nižšie rozlíšenie, v rámci kategórie je to ale dosť v poriadku. Nechýba ani klimatizácie, síce jednozónová, ale... vadí to niekomu? S tou strechou v ňom bude tak či tak vždy horko.

V rámci faceliftu pribudlo pár, obviously, simply clever riešení, ako napríklad dve zásuvky vo formáte USB pre pasažierov vzadu. Tí majú, okrem nich, ešte aj celkom dosť miesta na kolená a hlavu, no do šírky už je to trocha horšie. Sedadlá sú však tvarované dosť dobre a majú veľmi slušnú bočnú oporu. Samozrejme, že sú tradične škodovácky tvrdé, vôbec to však nevadí.

Čo však je trocha mätúce, je spôsob sklápania sedadla. Narozdiel od väčšiny modelov v palete Škodovky sa nedeje pomocou štandardného otočného ovládača pri sedáku, ale pomocou páčky na boku operadla. Aj tu som po dlhom a neúprosnom pátraní zistil, čo je vo veci: Presklená strecha. Musí to byť kvôli nej. Len si to predstavte: Zastavíte na kopci, otvoríte strechu, a namiesto zdĺhavého a namáhavého otáčania kolieskom jednoducho potiahnete páčku a... inštantná romantika je na svete!

Poteší aj batožinový priestor, z ktorého sa dá vydolovať naozaj pekných 415 litrov objemu v štandardnom usporiadaní. Po sklopení sedadiel vznikne taktiež pekných 1381 litrov, aj keď sa zadné sedadlá nesklápajú úplne do roviny. Testovaný exemplár bol vybavený sieťkovým programom, ktorý slúži ako efektný nástroj proti deštrukcii elegantne naskladaného nedeľného nákupu v batožinovom priestore.

Prekvapí na viackrát

Milované, aj nenávidené dieťa doby, nazývané tiež "downsizing", nám prinieslo aj dobré motory. Jedným z nich je určite v Rapide posadzený litrový trojvalček s turbom. Ten je nafúkaný tak veľmi, akoby ho projektovali na Ministerstve Futra. Našincovi sa musí páčiť už len preto, lebo jeho výkon nápadne pripomína legendárne 1,9 TDI-PD, ktoré tahá vocpoda, a nežere jakoby vůbec nic, žejó.

Žarty bokom, 81 kilowattov je naozaj cítiť a aj napriek malému objemu nejde o žiadneho slabocha. Prevarenému TDIčku sa podobá aj svojim charakterom: v strednom pásme vybuchne a ďalej už len akoby ťaží zo svojej zotrvačnosti. Napokon, 200 newtonmetrov nie je vôbec nedostatočné číslo na automobil týchto rozmerov, nemýlim sa? 

No, ako sa to vezme. Motor je úplne v poriadku, no prevodovkou si nie som príliš istý. Presnejšie ani tak nie prevodovkou, ako odstupňovaním. Jednotka je dlhá ako pauzy v Zemanovom vianočnom príhovore a namiesto rozbiehacieho stupňa slúži skôr ako plnohodnotný kvalt. To sa nezdá byť problematické, ale v momente, keď sa posúvate po podzemnej garáži by ste ju chceli mať kratšiu, lebo auto pri parkovaní zbytočne vytáčate a cítite sa ako pózer. V Rapide. No, uznajte.

Ďalšie stupne sú však už v poriadku. Aj toto odstupňovanie totiž pomáha v dosiahnutí skutočne nízkej spotreby. Aj pri mojom, miestami výrazne ofenzívnom, jazdnom štýle si Rapid nevypýtal viac ako 5,7 litra na sto kilometrov a priznám sa, že som mal počas testovacieho týždňa problém vyjazdiť jednu jeho 55-litrovú nádrž. A to som sa ani nemusel namáhať: Rapid totiž chce jazdiť. Veľmi veľa. Trúfam si povedať, že jazdné vlastnosti sú jedným z najväčších ťahákov Rapidu. Motor sa baví, karoséria je pevná ako skala, a vďaka svojmu budgetovejšiemu zameraniu je pocit z jazdy výrazne mechanickejší, ako napríklad pri Fabii. Nechýba však dobré odhlučnenie kabíny.

Nemám námietky

Dobre, môžme si to zhrnúť: Rapid je dobre vybavený, jeho rozmery a spracovanie zasa poteší každého, mne podobného pacienta s obsedantno-kompulzívnou poruchou. Okrem toho má učebnicové proporcie, veľmi potentný motor a jazdné vlastnosti, ktoré by som sa nebál nazvať zábavnými. Je teda Škoda Rapid Spaceback dielom kompromisov, alebo ide o plnohodnotné, rodinné auto?

Áno a áno. A pri cenovke začínajúcej na štrnástich tisícoch za výkonnejšie, litrové TSI ani nemá veľmi na výber, než ako byť veľmi vydareným kompromisom. Cenu testovacieho exempláru vytiahli príplatky ešte o tri tisícky vyššie, no nechýbalo mu takmer nič. 

Jediným problémom, ktorý vás bude trápiť je napokon len to, že ste dali takú sumu za auto, ktoré je na cestách rozšírenejšie ako nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti. Ale nezabudnite, že s ním môžete vykradnúť banku...


GALÉRIA - 36 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ