Škoda: Progresívny historický vytrvalec

„Malá mrška“ s interným typovým označením 968 bola pôvodne určené na vytrvalostné preteky. Vývoj bol odštartovaný na jar 1956. Najprv vznikli dve otvorené vozidlá, na ktoré v roku 1959 nadviazali dve kupé.

Raritný špeciál poháňa vpredu pozdĺžne umiestnený radový štvorvalec so zdvihovým objemom 1 089 cm3  a dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valcov. Maximálny 68 kW dosahoval pri otáčkach 7 700 min-1, maximálne otáčky ale sú až 8 500 min-1. Pôvodne spaľoval vysokooktánový letecký benzín. Zmes pripravovali dva karburátory československej značky Jikov, neskôr Weber.

Pretekársky automobil s rázvorom 2  200 mm, vonkajšími rozmermi 3 880 x 1 430 x 964 mm a s karosériou z ľahkého sklolaminátu, váži iba 550 kg, vďaka čomu vyniká slušným zrýchlením a maximálnou rýchlosťou 190 až 200 km/h (v závislosti od zvoleného stáleho prevodu). Významnú úlohu však zohráva aj nízky aerodynamický odpor karosérie. Prvý variant zaujal dvojicou výklopných hlavných svetlometov, ktoré však boli nahradené pre preteky praktickejším riešením so zabudovanými fixnými svetlometmi s aerodynamickými krytmi z organického skla.

Základ špeciálu tvorí priestorový rám zvarený z tenkostenných oceľových rúrok. K vynikajúcim jazdným vlastnostiam prispieva takmer ideálne rozloženie hmotnosti – s vodičom s hmotnosťou 75 kg v pomere 49,7: 50,3 % v prospech poháňanej zadnej nápravy. Spojka, päťstupňová prevodovka aj rozvodovka boli vzadu a tvorili jediný montážny celok. Novotárske je tiež nezávislé zavesenie kolies, vpredu lichobežníkové, vzadu vlečené trojuholníkové závesy so šikmou osou kývania, pričom o pruženie sa starajú skrutné tyče.     

Verejnú premiéru a zároveň prvé víťazstvo si 1100 OHC, riadený jazdcom továrenského pretekárskeho tímu Miroslavom Fouskom, pripísal v júni 1958 na mestskom okruhu v Mladej Boleslavi. Do kokpitu špeciálov sadali tiež ďalší pretekári, ktorí dosahovali úspechy nielen na domácich športových podujatiach, ale aj v zahraničí. Vzhľadom na neľahkú politickú situáciu na prelome 50. a 60. rokov minulého storočia sa však účasť pretekárskeho auta z Mladej Boleslavi obmedzila na súťaže v socialistických krajinách.

Po dvojici otvorených vozidiel s laminátovou karosériou, vyrobenej na konci roka 1957, nasledovali v roku 1959 dva uzavreté automobily ŠKODA 1100 OHC Coupé s karosériou z hliníkových plechov a hmotnosťou 618 kg. Obidve kupé boli neskôr zničené pri haváriách v civilnej premávke. Odborníci reštaurátorských dielní Škoda Múzea ale v súčasnosti intenzívne pripravujú znovuzrodenie jedného kusa na základe dochovaného podvozku a agregátu jedného z nich.

Zachovali sa však oba otvorené automobily. Jeden je vystavený v hlavnej expozícii Škoda Múzea, druhý je majetkom oficiálneho zastúpenia Škoda v Spojenom kráľovstve.


  • preteky,škoda,

GALÉRIA - 12 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ