Škoda Octavia RS 245: Najlepšie SUV na trhu

Octavia RS toho má s SUV spoločného viac, ako by ste si mohli na prvý pohľad myslieť. SUV vzniklo ako kríženec osobného auta a nefalšovaného teréniaka a sľubuje macho vzhľad a robustnosť ťažkej techniky s jazdnými vlastnosťami auta. Octavia vznikla zasa ako kríženec hachbacku a sedanu a časom sa ukázalo, že mix reprezentatívnosti, praktického formátu karosérie a silného motora funguje u ľudí tiež.

Lenže teraz má Volkswagen Golf GTI svoju Performance verziu, Leon Cupra svoje R-ko a nezaháľa ani Škoda, ktorá Octavii RS nadelila 245 koní, o 15 viac, ako predchádzajúca najvýkonnejšia verzia RS 230. Okrem toho dostala efektné 19-palcové kolesá s odpudivým názvom Xtreme, no o to lepším dizajnom a upravený diferenciál VAQ s obmedzenou svornosťou, ktorý by mal po novom lepšie vťahovať do deja a vyťahovať z prúserov. A to sa určite hodí, pretože pohon všetkých štyroch kolies Octavia RS 245 nedostala.

Simply Nice!

Škodovka má skutočne talent vyrábať autá, ktoré maskujú svoju šírku. Je to pre dizajnérov skutočne ťažká úloha, pretože karoséria Octavie nie je zrovna ideálnym základom pre stavbu športového stroja. Jeden by si mohol myslieť, že štvoroký facelift výsledku taktiež nepomôže, no opak je pravdou. Keď sa Jožko Kabáň hrá s pastelkami, vždy z toho vznikne dobrý, minimálne veľmi nadčasový produkt. A pre ľudí, ktorým sa štyri svetlá vpredu nepáčia: Nie ste to náhodou tí istí, ktorým prišla minulá generácia príliš nudná?

Octavia RS vyzerá už v základe veľmi dobre, nové kolesá jej pristanú tiež, i keď k nim sa dajú smerovať isté výhrady. Na už tak dostatočne tvrdý podvozok Octavie napasovať devätnásťpalcové kolesá s kondómami namiesto gúm, to nie je zrovna ideálny nápad. Disky navyše až príliš trčia z pneumatiky von a sú tak náchylnejšie na poškriabanie. Prevedenie RS 245 sa však dá spoznať aj podľa loga, ktoré strachom z rýchlosti zošedivelo. To keby vás už tie kolesá prestali baviť, ak náhodou. 

Malá šírka auta ale veľmi pomohla v úzkych priestoroch, či pri parkovaní. Fakticky nemusí mať Octavia o veľa milimetrov do šírky menej, no z pohľadu vodiča pôsobí veľmi úzkym dojmom. Či sa vám to páči, alebo nie, to je už na vás. 

Simply Spacious

Asi by som si tento fakt uvedomil ťažšie, no bohužiaľ som do eresa prestupoval z nového Opelu Insignia. Odrazu som tak sedel v športovejšie pôsobiacom aute, no pocitovo asi o pol metra vyššie a v interiéri, ktorý bol asi o tretinu užší. Napríek tomu som si ale veľmi rýchlo zvykol. Dielenské spracovanie je na perfektnej úrovni a dobrá je aj kvalita použitých materiálov. Síce len na niektorých miestach, no nie je to nič, čo by pri Octavii prekvapilo.

Čo ma naopak prekvapilo veľmi príjemne, bolo pracovisko vodiča. Sedadlá sú dobre tvarované a vyzerajú skutočne exkluzívne, volant má povrch, ktorý by som nazval ideálnym. Ergonómicky je interiér urobený tak dobre, že sa stáva takmer uspokojivo nudným. Mohol by vám urobiť kakauko a ani by vám to neprišlo zvláštne. Skutočne dobré a prehľadné miesto na život.

Samostatnou kapitolou je infotainment, či multimediálny zábavný systém. No, je to skrátka ten obrovský displej v strede palubnej dosky, na ktorom sa dá zobraziť približne všetko o aute a v rozlíšení pomaly lepšom, aké má realita. Teda aspoň tak pôsobí v porovnaní s konkurenciou. Samozrejme, že zvláda aj ovládanie gestami a absolútne najviac ma potešil veľmi pekný ekvalizér, vďaka ktorému som ozvučeniu Canton mohol celkom presne nadiktovať, ako chcem, aby znela aktuálne prehrávaná hudba.

Ale to všetko len v tom prípade, keby niekomu náhodou nestačil výfukový orchester, na ktorom sa vraj tiež zapracovalo. Teda neviem či na ňom, alebo na vibrátore na stene medzi vodičom a motorom. Áno, fakt je tam vibrátor, ktorý používa spomínanú plechovú stenu medzi kabínou a motorom ako ozvučnicu a je tam preto, lebo škodovke bolo asi trápne púšťať zvuk do reproduktorov. A to chápem. To rozhodne je trápne.

Preto som sa rozhodol, že do reproduktorov radšej pustím niečo svoje. A ja rád robím techno. A na techno človek potrebuje veľa miesta, pretože rozhadzuje rukami a cíti hudbu, nie? Určite áno, čo ma privádza k pálčivej otázke ľudstva: dá sa v kufri Octavie dobre zasmažiť? Odpoveď znie: Áno, dá. Aha:

Okrem veľkej hromady miesta je tu aj niekoľko odkladacích priestorov a presne tam, kde by podľa triezveho uvažovania mali byť. Je to totiž stále Octavia, aj keď jej na prednú nápravu dupe 245 koní. Praktickou fičurou je určite odpadkový kôš s igelitovým vreckom, ktorý sa dá nasadiť do výplne predných dverí a nikomu a ničomu tam nevadí, ani 1,5-litrovej fľaši, ktorá si miesto v dverách nájde tiež. O 590 litroch batožinového priestoru sa asi taktiež nemusím zmieniť.

Simply Fast

Je to však RS (vraj Rallye Sport), preto je najpodstatnejšie, ako sa bude správať na ceste. Ako som už zmienil, RS 245 nedostala pohon všetkých štyroch kolies, preto sa spolieha aspoň na sily diferenciálu VAQ. Ten je naladený dostatočne dobre, no pri plnej záťaži treba volant pevnejšie držať. Má totiž menšie tendencie k násilnostiam. Záťah dvojlitrového TSI je však brutálny. Maximálny výkon poskytuje niekde v 5000 - 6700 otáčkach za minútu, no krútiaci moment je k vašim službám už od 1600 po 4300 otáčiek za minútu. 

V praxi je teda motor naozaj výbušný a nepostráda macho charakter. Pomáha mu výrazne aj jeho zvukový prejav. Teda, jeho - vďaka vibrátoru sa tu človek cíti ako v najhlučnejšom stroji sveta, no len v interiéri. Aby škodovka dokázala, že to so športovaním myslí naozaj vážne, je tu aj Launch Control.

Ani ten však nedokázal odfiltrovať rany od prednej nápravy, ktoré otriasali karosériou po príliš prudkom zošliapnutí plynu. Chcete vedieť, aký je to zvuk? Asi akoby ste tými devätnástkami trafili kanál bez poklopu. Viete, že to autu neprospieva, no istá živočíšnosť sa tomu uprieť nedá. Vlastne je to celkom zábava, až kým príde účet za predné pneumatiky. 

Tie okrem motora namáhajú aj brzdy, ktoré sa inak s autom nenamáhajú vôbec. Cez široké pneumatiky prenášajú brzdný moment efektívne a majú ho na rozdávanie. Čo je však lepšie, ťažko sa unavia. Hrať sa napokon chce aj zadná náprava, ktorá je po facelifte o niečo širšia. V ojedinelých prípadoch vie priamy smer prejsť do jemného, ľahko kontrolovateľného pretáčavého šmyku. Je to zábava, ale nie úplne vtedy, keď sa vytáčate pred parkoviskom v Tescu. Aj keď... Kecám, aj vtedy je to super. Pozor však na príliš rýchle nájazdy do zákrut, trestajú sa nedotáčavosťou.

Simply Clever

Octavia RS 245 je predovšetkým veľmi efektné auto. No dokáže vás aj veľmi rýchlo a efektívne prepraviť, dokáže to aj s vami a ďalšími štyrmi ľudmi, jedným psom a s celou ich batožinou naraz. Je to vysoko úžitkové vozidlo, a vo verzii RS 245 sa blíži pojmu športovec asi najviac, ako sa mu sériová Octavia môže blížiť. A kto potrebuje viac?


GALÉRIA - 46 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ