Škoda Octavia: Keď už, tak už

Povedzme si to na rovinu, facelift Octavie nepadol každému do oka. Dokonca by sa aj mnohí potešili, keby sa „face“ zmenilo na pôvodné. Nuž, nedá sa každému vyhovieť a každému ulahodiť. Mne nevadí. Ono, dôležité je rysy vidieť naživo tzv. 3D. Navyše, človek je asi preto človek, že si vie zvyknúť na čokoľvek (spieva v pesničke Aj ty! Richard Müller). Po čase „kukuč“ nebude nikto riešiť. Možno sa budú riešiť len vylepšenia dvoch „okrajových“ variácií – RS a Scout. Detailnejšie som sa bol na ne pozrieť v krajine nespočetných „ventilátorov“, susednom Rakúsku.

Dotyk RS

               Motoricky sa toho veľa nezmenilo. Dva dvojlitre zostali, len pri benzínovom sa zvýšil (či skôr zostal) výkon 169 kW a 350 Nm. Naftový ponúka stále 135 kW a 380 Nm. Oba motory sa kombinujú so šesťstupňovou manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou. Naftový motor môže poháňať aj kolesá oboch náprav. Významnou zmenou je zväčšenie rozchodu zadných kolies o 30 mm (RS je oproti bežnej Octavii o 15 mm bližšie ku ceste).

Interiér vyzdobili nové poťahy (koža + alcantara) sedadiel s integrovanou opierkou hlavy. V strede prístrojovej dosky vyrástol veľký 9,2“ dotykový displej (opcia) bez fyzických tlačidiel. Vyzerá skvostne, menu je známe. Zrejme som už stará škola lebo mi nie práve sadlo. Dôvodom je občasný nutný očný kontakt na displej (napríklad pri zväčšovaní mapy počas navigácie).

Ale jazda je veľmi komfortná. Nuž, na rozdiel od našich „pseudo“ ciest majú v Rakúsku plnohodnotné. A možno to bolo zapríčinené schopnosťami adaptívneho podvozka. Inak nemám veľmi čo voči Octavii zlé povedať. Z funkčného a praktického hľadiska je viac ako perfektná. Celkovo sa mi modely Škoda v tomto smere veľmi páčia – od posedu za volantom, cez množstvo odkladacích priestorov až po simply clever doplnky. Len kto zase vymyslel, že treba ľuďom do uší tlačiť syntetický „performance“ zvuk?! Najradšej by som vytiahol príslušnú poistku a rovno ju zahodil. Pri naftovom motore obzvlášť. Nevadí. Pozitívne však je, že onedlho príde ešte výkonnejšie RS s podtitulom 245, čiže 180 kW. S ním príde už aj nové sedemstupňové DSG.

Dotyk Scout

               Presadnutie z RS do Scout-a znamenalo „len“ zmenu predných sedadiel (hlavová opierka už nie je integrovaná, bočné vedenie bolo menej výrazné). Ostatné prvky prístrojovej dosky zostali. Technicky má Scout oproti bežnej Octavii o 30 mm vyššiu svetlú výšku. Taktiež má o 30 mm širší rozchod zadných kolies. Pod prednou kapotou môže byť benzínový motor 1,8 TSI (132 k) alebo naftové 2,0 TDI (110 a 132 kW), pričom slabší sa už dodáva s novou sedemstupňovou DSG prevodovkou. Výraznou novinkou je off-road jazdný režim. Musím sňať pomyselný klobúk z hlavy, pracuje veľmi precízne a presne. Žiadne cvrknutie do textilu sa pri prudkom zjazde z kopca nekonalo. Systém pekne cvakal a Scout išiel pokojne a hlavne rovno. Dokonca ani „kríženie“ náprav ho nevyviedlo z miery.

Ak máte chuť, oba resp. všetky tri novinky sa už dajú objednať. Octavia RS štartuje od ceny 26 980 € za liftback, od 27 830 € za kombi. Verzia RS 245 začína na 30 020 €. Najlacnejší Scout 2,0 TDI (110 kW) je od 29 130 €.


GALÉRIA - 27 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ