Škoda Octavia Combi 2,0 TSI: Tuzemský um

Ak ma na Škode Octavia niečo vždy fascinovalo, tak to bola jej československosť. Škoda Octavia môže pre kohokoľvek znamenať čokoľvek, pre človeka so základným automobilovým a sociologickým vzdelaním to však nikdy nebude nič iné, ako výkladná skriňa nášho rozmýšľania. Je asi tak veľmi československá, ako treska v majonéze alebo Kofola. Má to svoju logiku.

Z našich pragmatických potrieb post-socialistickej krajiny sa skrátka po čase stvoril koncept automobilu, ktorý bol dokonale sústredený na našu mentalitu. Octavia je tak stredne veľká - aby nekričala, no nie je ani malá - aby to neobla ostuda. Nikto na vás za jej vlastníctvo nebude kričať a ani vás ponižovať. Napokon je to aj auto, ktoré dobre vyzerá, no za istých okolností dokáže v kufri previezť dve bandasky kvasu na slivovicu. A večer vás odprevadiť v obleku do divadla.

Octavia je v našich končinách skrátka holkou pro všechno. Kvôli tomu, že materský koncern ale už jedno Mädchen für Alles má - čiže Golf - Octavii sa nedostalo toľko pozornosti po technickej, alebo ak chcete, motorárskej stránke. Tomu je teraz koniec, pretože na sklonku jej výrobného cyklu prichádza s motorizáciou 2,0 TSI s krásnymi 140 kilowattmi.

Každopádne, presne tak: Táto Octavia je na sklonku svojho výrobného cyklu. Reklamné agentúry už sa bijú o tendre na kampaň k novej Octavii, ktorá má prísť na trh v priebehu budúceho roka. 

Kam to medzičasom dotiahla jej aktuálna generácia? Ak by sme ju v rámci kategórie vedeli označiť za dôchodcu, je to naozaj vitálny geront: Predná časť môže byť vybavená skvelými Full-LED svetlometmi, obsahuje samozrejme aj radar adaptívneho tempomatu, s možnosťou dovybavenia pre rýchlosti až do 210 km/h. Zachováva si stále pohľad štyroch očí, ktorý ani po pár rokoch od uveenia nestarne tak, ako mnohí predpokladali. Trénované oko však okamžite zbystrí nad relatívne malou šírkou vozidla, ktorá s konštrukčným vekom auta úzko súvisí - nová Octavia bude pravdepodobne podstatne širšia.

Vzadu by sme našli vynovené, od výbavy Style aj štandardné Top-LED svetlomety. Vyzerajú veľmi vyspelo a citlivo dopĺňajú celkom nadčasový dizajn auta.

Vnútri po (staro)novom

Situácia v interiéri Octavie je trocha schizofrenická. Rozhodne však nie v zlom: Všetko je v poriadku a na svojom mieste, vôbec to však nevyzerá ako v pôvodnej Octavii tretej generácie z roku 2013, s ktorou som strávil nejeden rok svojho života. Kompletne iné sú dotykové plochy či ovládače v interiéri: Ten síce stavia na pôvodných tvaroch, no všetky styčné plochy mení na veľkoformátové obrazovky, v prípade infotainmentu na špičkovo vyzerajúci, 8" alebo 9,2-palcový dotykový displej, ak sa rozhodnete pre navigáciu Amundsen alebo Columbus. Octavia zostáva rovnaká, aj keď sa mení aj na poli ovládacích prvkov riadenia: Tam, kde bola kedysi štrbina na kľúč, je dnes tlačidlo bezkľúčového systému KESSY.

Našli by sme tu aj ambientné podsvietenie, ktoré si viete nastaviť v niekoľkých farbách (toto vám bude závidieť aj kdektorý Passat, ktorý sa okolo vás mihne, verte mi). Inak je to v interiéri naozaj po starom: Sedí sa tu vzpriamene a vysoko, priestoru je tu absolútne habadej, materiály sú kvalitné a dobre spracované - aj keď tá opierka ruky vo výplni dverí by mohla byť skúpejšia na basové vibrácie z inak vynikajúceho sterea s výbornou akustikou. Ja ti vám neviem - ak už sa z tejto cenovej kategórie rozhodnete pre čokoľvek od VW Group, minimálne z interiéru budete skrátka natešení jak malé decká. Obrazovky, wow efekt a výborné spracovanie - ono to jednoducho funguje.

Na ceste po lepšom!

Rovnako dobre funguje aj pocit zadosťučinenia po naštartovaní nového agregátu v ponuke civilnej Octavie. Je ním dvojlitrový štvorvalec TSI naladený na už spomínaných 140 kilowattov výkonu s 32O-timi krútiacimi momentami.

Tie putujú cez sedemstupňový dvojspojkový DSG automat na kolesá, kde sa situácia komplikuje. Testované vozidlo bolo totiž hrabalo len prednou nápravou, aj keď v oficiálnych cenníkoch importéra sa nachádza len verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. A viem vám presne povedať prečo: Bude v každom ohľade lepšia. Dvojlitrové TSI má totiž na pohon auta veľkosti Octavie celkom talent, ktorému predná náprava sama nestačí. Iste, existujú zavesenia kolies, ktoré si so 190 konskými silami poradia jednoducho, no predná náprava Octavie to zrovna nie je. Napríek tomu sú jazdné vlastnosti s dvojlitrom pod kapotou o niečom úplne inom, než s klasickou Octaviou.

Nie je to len novým motorom v ponuke, ktorý ťahá lineárne a poskytuje výkon takmer vždy, keď to po ňom budete chcieť, ale aj viacprvkocou zadnou nápravou, ktorá danej motorizácii prináleží. Užitočnou zaujímavosťou potom bude fakt, že táto kombinácia pod kapotou je aj na počudovanie úsporná: V bežnej premávke osciluje niekde pri šiestich a siedmich litroch paliva na stovku, pričom na diaľnici svoj apetít nemení ani pri skutočne vulgárnom zachádzaní. Dámy a páni, toto je jeden dobrý motor v schopnom aute.

Potrebujete počuť niečo viac o kvalitách súčasnej Octavie? Myslím, že nie. Aj v poslednom roku svojho života terajšia generácia dokazuje, že má srdiečko.


GALÉRIA - 27 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ