Škoda Octavia: 60 rokov od začiatku výroby

Latinský výraz „octavia“ znamená ôsma. Vtedy išlo nielen o ôsmy model značky, ktorý vznikol po druhej svetovej vojne, ale aj o pozíciu vo vývojovom rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu z roku 1933.

Prvé dvojdverové Octavie začali z výrobnej linky hlavného závodu v Mladej Boleslavi schádzať v januári 1959, najskôr ešte spolu s predchodcami Š 440 a Š 445. Pod kapotou bol spoľahlivý radový štvortaktný štvorvalec 1,1 l/29,4 kW, ktorý cez štvorstupňovú prevodovku poháňal zadné kolesá. Maximálnu rýchlosť mala 110 km/h a na 100 km spotrebovala 7,7 l benzínu. Nový modelový rad priniesol okrem atraktívnych tvarov aj vyššiu úroveň jazdného komfortu a ovládateľnosti vďaka vinutým pružinám a skrutnému stabilizátoru prednej nápravy. Počas roka 1959 posilnili bezpečnosť vozidla tiež účinnejšie asymetrické hlavné svetlomety. V ponuke bol aj typ Octavia Super so silnejším motorom 1,2 l/33 kW. Na rozdiel od štátov s trhovým hospodárstvom, československí zákazníci potrebovali na kúpu zvláštny poukaz.

Ženevský autosalón 10. marca 1960 bol miestom premiéry športovej verzie Škoda Octavia Touring Sport s výkonom zvýšeným na 37 kW. Homologizácia FIA pre účasť na pretekoch a súťažiach v skupine neupravených cestovných vozidiel otvorila automobilu s rýchlosťou až 130 km/h cestu k úspešnej kariére v motoristickom športe. Príkladom je hetrik, ktorý Touring Sport dosiahol vo svojej triede na Rallye Monte Carlo v rokoch 1961 až 1963.

Neskôr 11. septembra 1960 sa v Brne predstavila Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne členenými piatymi dverami. Vozidlo s kompaktnými vonkajšími rozmermi 4 065 x 1 600 x 1 430 mm ponúkalo pri obsadení až piatimi osobami batožinový priestor so základnou dĺžkou 965 mm a s objemom 690 l. Po sklopení operadiel zadných sedadiel bolo možné naložiť až 1 050 litrov nákladu.

Posledná dvojdverová Octavia, verzia Super sivej farby, opustila výrobnú linku v Mladej Boleslavi 11. apríla 1964, aby uvoľnila miesto úplne novému radu vozidiel Škoda 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledné kombi opustilo Kvasiny 21. decembra 1971. V období 1959 až 1971 tak vzniklo vyše 360 000 vozidiel rvej generácie, vrátane viac ako 54 000 exemplárov verzie kombi.

Robustná a spoľahlivá Octavia sa v roku 1966 stala základom prvého novozélandského vozidla Trekka  vyvinutého v úzkej spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou. Základ tvoril skrátený podvozok Octavie Super – pomyselne by sa dalo povedať, že Trekka patrí k predchodcom súčasných vozidiel SUV.

V roku 1992, krátko po začlenení automobilky do koncernu Volkswagen, sa začal vývoj úplne nového modelu, ktorý sa vrátil práve k legendárnemu typovému označeniu Octavia. Na novej podvozkovej platforme vznikla v tíme šéfdizajnéra Dirka van Braeckela karoséria s nezameniteľným nadčasovým dizajnom (s tým musím len súhlasiť). Liftback s výklopnými piatymi dverami sa predstavil 4. apríla 1996. V marci 1998 ponuku doplnilo Combi, v roku 1999 pribudla verzia s pohonom všetkých kolies. Do novembra 2010 vzniklo 970 000 liftbackov a viac než 470 000 kombi prvej generácie.

Nasledovalo 1,6 milióna liftbackov a 900 000 kombi druhej generácie, ktorá sa vyrábala v rokoch 2004 až 2013. Okrem ešte vyššej úžitkovej hodnoty priniesla rad noviniek, napríklad zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva či robotizovanú dvojspojkovú prevodovku DSG. K pilierom súčasnej ponuky však už patrí Škoda Octavia tretej generácie (vyrába sa od novembra 2012), pričom v roku 2017 prešla faceliftom. Doteraz si ju vybralo viac ako 2,5 milióna zákazníkov.

Okrem hlavného výrobného závodu v Čechách aktuálne Octavia schádza z výrobných a montážnych liniek aj v Číne, Indii, Rusku, Kazachstane a v Alžírsku.


  • octavia,škoda,

GALÉRIA - 6 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ