Škoda Kodiaq: Skromnosť má zmysel

Aj v relatívne veľkom SUV je lepšie mať benzínový motor, ak sa často pohybuje iba po meste. Teraz v lete je to síce jedno, v zime by sa však ukázalo, ako dlho trvá zahriatie rovnako výkonného naftového dvojlitra, ktorý je navyše o 2 000 eur drahší. Benzínový 2.0 TSI je už iná liga výkonom aj o 4 000 eur vyššou cenou. Zostáva tak výber z ponuky 1.4 TSI a práve testovaná verzia so 110 kW a pohonom všetkých kolies sa javí ako najrozumnejšia. Základ je síce lacnejší, ale rovnako ako druhá 110 kW verzia 1.4 s automatom nemá 4x4, bez ktorého SUV nemá zmysel a lepšie je pozrieť sa po niečom inom. Verzia s automatom a 4x4 je v ponuke takisto, ale ešte o 2 000 eur vyššie, trocha skromnosti tak stojí za zváženie.

Škoda Kodiaq 1.4 TSI ACT 4x4Škoda Kodiaq 1.4 TSI ACT 4x4

Nenápadné šetrenie

Pod písmenami ACT za označením motora sa skrýva skratka Active Cylinder Technology, teda vypínanie polovice valcov pri nízkom zaťažení motora. Prebieha to veľmi nepozorovane a vodič o ničom nevie, ak sa na to vyslovene nesústredí. Informovaný je o režime 2 valcov na displeji palubného počítača, trochu drsnejší chod motora je počuť iba s nastraženými ušami a s vypnutým rádiom. Zmysel to nemá žiadny iný ako usporiť nejaké palivo a zredukovať emisie.

Reálny prínos technológie je ťažko odhadnúť, veľa to však nebude a funkcia vypínania valcov sa dá vypnúť prepnutím motora do športového režimu, kedy má aj priamejšie reakcie na stlačenie plynového pedála. Agregát je však celkovo relatívne úsporný. Uvoľnené tempo na okresných cestách znamená spotrebu šesť, diaľničný presun na rýchlostnom limite osem litrov na 100 km. Výrobcom udávaný priemer 6,9 litra nie je až tak tragicky veľmi ďaleko od 7,2 l/100 km na palubnom počítači po skončení týždňového testu.

Motor má veľmi kultivovaný chod a pri bežnej dennej prevádzke aj dostatok výkonu, horšiu pružnosť auta cítiť iba pri vyššom zaťažení. Oproti rovnako výkonnému naftovému motoru má benzín o niečo lepšiu dynamiku vďaka nižšej hmotnosti, k rýchlej jazde však veľmi neláka, hoci ju zvláda. Vodič musí len dobre pracovať s prenosmi hmotnosti a auto predvedie, že napriek 1 610 kg pohotovostnej hmotnosti a vyššej svetlej výške 187 mm dokáže razantne zatočiť. Doménou tejto kombinácie však bude skôr komfortná jazda, ktorú zaistí aj dobré odhlučnenie a účinné filtrovanie väčšiny nerovností na ceste.

Nové možnosti

Hoci Kodiaq navonok pôsobí veľmi mohutne, v skutočnosti je kratší než Superb. V kabíne to príliš nepoznať, pre štyri osoby je tu miesta na rozdávanie v každom smere, piati by sa už vzadu mohli ponosovať na menšiu šírku, čo je však bežný úkaz pri takmer všetkých automobiloch. Mnoho prvkov je známych z iných modelov Škoda, napríklad dobre tvarovaný volant či prehľadné prístroje. Niektoré možnosti mali v Kodiaqu premiéru, okrem iného nový infotainment s vysoko lesklou dotykovou obrazovkou, ktorý nejde používať bez toho, aby bol celý pokrytý odtlačkami prstov. High-gloss plasty potom nájdeme aj na iných miestach ako na volante či na paneli klimatizácie a ich používanie by sa mohlo z praktických dôvodov trochu redukovať.

Viac pochvaly si zaslúžia iné nové možnosti, ktoré dobre predviedla testovaná výbava Style, napríklad účinné LED svetlomety. Pre autá z koncernu VW  je tradičné dobrou vlastnosťou ergonómia, prehľadnosť a jednoduchosť používania, ani české SUV tu nie je žiadnou výnimkou. K tomu nechýbajú ďalšie praktické veci, typické pre značku Škoda. Kodiaq je vo výsledku výborne zladené auto, ktoré ponúka pohodlnú jazdu v priestrannej kabíne a k tomu rozumný motor so spotrebou primeranou výkonu a veľkosti auta. Výhody benzínu v meste a na kratších jazdách kombinuje s overeným a dobre fungujúcim pohonom všetkých kolies, Škoda Kodiaq je tak pripravená na akékoľvek nasadenie. Zvládne toho naozaj veľa, len v rámci možností výkonu motora od nej nemožno očakávať, že to zvládne až tak rýchlo, hlavne ak je viac zaťažená posádkou a batožinou.


GALÉRIA - 16 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ