Škoda Kodiaq: Riadne vysoké IQ

Na rozdiel od „pána“ z vtipu si Kodiaq môže o sebe celkom toho veľa myslieť. Možno až namýšľať lebo je aktuálnym Autom roka 2017. Ale samochvála smrdí (a nie každému sa hneď chce vetrať). Namiesto voňavých stromčekov som si nasadil realistické okuliare a skúmavým pohľadom sa pozrel na Kodiaq s populárnym motorom 2,0 TDI, tentoraz s výkonom 110 kW.

A začnem hneď ním. Výkon 110 kW v podstate postačí na slušné presúvanie sa. Ale pri aute s hmotnosťou tonu a trištvrte, to je už na veľký otáznik do mozgu. Žiaľ, realita nepriniesla žiadne čarovné liečivé pilulky, otáznik v mozgu sa ešte zväčšil. Problém je ukrytý v nastavení mechanických systémov. Ekológia a nízke prevádzkové náklady hrali citeľne prím. Štyri piesty sa defacto stále len lenivo prevaľovali. Rozumné tlačenie na plynový pedál neznamenalo nič, ale fakt nič. Do polovice dráhy som si zmenu na motore ani nevšimol. Musel som buď ešte viac potisnúť pedál bližšie k podlahe alebo po pedále plesnúť väčšou intenzitou. Vtedy sa ukázalo, že motor má predsa len niekde v „päte“ ukryté záložné kilowatty. Lenže ako sa s masou auta viac „namakal“, presne tak aj cical palivo z nádrže. V defenzívnom jazdnom režime som sa vedel zmestiť aj pod 5 l/100 km (ale to ma ozaj všetci predbiehali). Ak som nechcel zaostávať a trebárs držať diaľničné tempo, spotreba sa posunula k číslici 7 (a aj kúsok za ňu). A aby slimačieho tempa nebolo málo, prevodovka prvé dva „kvalty“ dávala ako keby ani nemala k dispozícii dve spojky. Vyššie už bola pohoda, len pri rozbehu to občas nebolo príjemné.

Samozrejme, že charakter sa dá vďaka funkcii Driving Mode Select meniť, ale treba si priplatiť 183 €, čo výrazne odporúčam. Alebo 2 000 € za výkonnejší variant, ktorý ponúka nielen viac dynamiky, ale podľa výrobcu má aj rovnaké konzumné nároky ako slabší. Prípadne, ak by mal niekto odvahu, si vybrať motor 2,0 TSI s výkonom 132 kW

Keď už som pri peniazoch. Rovno by som ušetril 522 € za 19“ palcové „valce“. Vyzerajú síce štýlovo, ale prudšie nerovnosti (ako napríklad priečny spomaľovač) vyrobili až nepríjemne dorazový zvuk a ranu do karosérie. Podvozok (opäť v normálnom režime) sa s podobnými hrboľmi jednoznačne horšie vyrovnával.

A aj 371 € za ozvučenie Canton je (viac-menej) zbytočných. Noblesnejšia značka, ale vo veľkom priestore sa zvuk z desiatich reproduktorov (vrátane subwoofera) niekde stratil. Nehovorím, že hrá zle, len mu akosi chýbala väčšia živosť, pomyselná neviditeľná energia dvíhajúca chlpy na rukách.

Chutné nápady

Kodiaq je ale inak (a našťastie) plnohodnotná Škoda. V mojich očiach to znamená hlavne príjemný interiér s doplnkami do bežného života. Tradične nechýba v predných dverách dáždnik. Medzi prednými sedadlami je nielen posuvná lakťová opierka ale aj otočná priečka (z jednej strany sú dva držiaky na nápoje, z druhej plôška bez výstupkov). V tomto momente mi ale (opäť) napadne jeden „podrývačský“ podnet – šírka. Akosi je cítiť možnosti koncernového podvozka. Možno budú šírkové milimetre niekomu stačiť, mne príde Kodiaq úzky. Keď si vedľa mňa sadol kolega Martin, statný kus chlapa, mal som dojem, že sedíme v o triedu menšom aute.

Vrátim sa však ešte k nápadom, ktoré na Škode mám fakt veľmi rád. Ako keby niekto dômyselne premýšľal nad každodennými starosťami bežných ľudí. Pred spolujazdcom sú napríklad dve schránky (spodná klimatizovaná), mobil má osvedčené miesto pred voličom prevodovky. Sedadlá sú fantastické (nasedel som sa v nich celkom dosť). Zadná lavica je posúvateľná (je delená v pomere 60:40) s nastaviteľným sklonom operadiel. Posledný rad sa celkom ľahko vyklápa a pre potreby detí postačuje viac ako slušne.

Krycia roleta má miesto pod dnom (aj rezervné koleso sa zmestí). Dvere majú vyskakujúci plastový doraz chrániaci susedné auto proti oškretiu (len potom treba na zavretie viac sily). V batožinovom priestore ešte nechýba kompletný sieťový program a plastové „rohy“ so suchým zipsom na aretáciu väčšieho nákladu. Piate dvere sa dajú otvoriť aj zatvoriť symbolickým „nakopnutím“ zadku (príplatok 606 €).  Vôbec nepreháňam keď poviem, že Škoda má jeden z najkomplexnejších doplnkových programov.

Neviem, či si úplne Kodiaq zaslúži ocenenie Auto roka, ale celkom chápem tých, ktorí si ho objednali. Ja by som ho nechcel. Dôvod je jednoduchý – volá sa Superb Combi. Kodiaq 2,0 TDI (110 kW) 4x4 DSG vo výbave Style stojí v základe 33 590 €, totožný Superb Combi stojí 33 690 € - akurát bez DSG alebo bez 4 x 4. „Kompletku“ ponúka až 2,0 TDI 140 kW za 38 590 €, Kodiaq je za 35 590 €. Ak by som silnejšie diesele bral ako smerodajné, tak Superb si potiahne na 100 kilometrov 5,1 litra, Kodiaq 5,7. V skutočnosti však rozdiel môže byť ďaleko väčší.


GALÉRIA - 45 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ