Škoda Fabia po facelifte: Ako jazdí?

Škoda Fabia. Je mi jasné, že ste tieto dve slová prebehli očami bez porozumenia, pretože to slovné spojenie poznáte lepšie, ako číslo svojho občianskeho preukazu. Nemám pravdu?

Teraz však prešla fabka tretej generácie prvou modernizáciou a ak teraz napríklad pozeráte na fotky a rozmýšľate, čo sa na nej vizuálne zmenilo, tak vám túto námahu s radosťou uľahčím: Nové sú odrazky pod zadnými svetlometmi, po vzore väčšej Octavie a prepracovaný je aj predný nárazník, ktorý je o niečo mohutnejší. Môže si to dovoliť, nové predné svetlomety sú o poznanie menšie, aj vďaka tomu, že aktuálne môžu svietiť pomocou LED technológie celkovo, pričom denné LED svietenie nájdete už v základnej výbave.

Tri valce musia stačiť

Čo nás elegantne dostáva pod kapotu. Fabia bola vždy autom z ľudu a to zostáva jej hlavnou devízou. Prečo? Či už ste úspešný podnikateľ, alebo jeho tvrdo drejúci zamestnanec, nikto z vás nebude mať viac valcov, ako tri. Socky sa môžu tešiť na 44- a 55-kilowattové MPI, tí zámožnejší budú mať na výber z troch výkonnostných variant motora TSI, s výkonmi 55, 70 a 81 kilowattov. A keďže je taká doba, tak aj filtrom pevných častíc. MPI sa zaobídu aj bez neho.

Som človek, ktorý trocha trpí úchylkou na základné motorizácie a síce som veľmi, naozaj veľmi chcel, no zážitky s litrovými MPI vám poskytnúť ešte nemôžem. Tie sa totiž dostanú do predaja až koncom roka. Keď som však nemohol okúsiť základnú verziu, skočil som rovno do tej najvýkonnejšej. Beriem kľúče, nasadám a hneď prvý tweak faceliftu na seba nenechá dlho čakať: Okienka na Fabii už dokážete stiahnuť naraz len jedným stlačením. Dozvedel som sa tiež, že všetky elektricky ovládané okná je možné otvoriť pomocou diaľkového ovládania na kľúči, tak to teda teraz tlmočím aj vám.

Ďalšou srandou, ktorú v novej Fabii môžete mať, je strešná stropnica v čiernej farbe, ktorá je po novom k dispozícii aj pre iné modely, ako vlajkové Monte Carlo. Zmenil sa tiež infotainment, ktorý ponúka typickú škodovácku grafiku, no tentoraz je displej každého systému väčší o jeden a pol palca. Nový je tiež systém sledovania mŕtveho uhla a keby bol nieko masochista, tak ho poteší aj informácia o tom, že na Fabiu si po novom môže objednať až osemnásťpalcové disky!

Povedali by ste že super, aspoň sa trafím na nerovnostiach do virtuálnych tlačidiel? Mohli by ste, ale ono to tak úplne nie je treba. Nová Fabia si totiž zachováva svoju prednostnú vlastnosť: komfortnú, extrémne nekonfliktnú (cítite ten oxymoron?) jazdu. Praha je síce európska metropola, no to neznamená, že v jej okolí sa nenachádza pár skutočne rozbitých ciest. Kluci a holky z Mladej Boleslavy pravdepodobne tieto cesty používajú ako testovacie, pretože Fabia sa na nich cítila ako doma. 

Ďalšou silnou stránkou novej Fabie by mohlo byť odhlučnenie, ktoré je v svojej triede na veľmi dobrej úrovni, počuť je len mierne svišťanie od spätných zrkadiel.

Tri valce skutočne stačia

Nás ale najmä zaujímal motor: 81-kilowattový litrový trojvalec s maličkým turbodúchadlom. Viete, ono je to s downsizovanými motormi také vtipné. Stretol som nejedného majiteľa auta s podstatne väčším motorom, ktorý si, samozrejme, bez skúsenosti, vykalkuloval, že liter objemu predsa nemôže fungovať. Videl, skomentoval a nasadol do svojho Golfu, Leonu či Octavie 1,9 TDI s rovnakým výkonom, ako naša testovaná Fabia. Vtipné. 

Samozrejme, maloobjemové prepĺňané jednotky majú svoje špecifiká. Sú však veľmi podobné spomínanému, legendárnemu TDI: Motor má silu a poskytuje obstojný záťah, no asi do 1500 otáčok za minútu sa tak trocha nudíte. Práve preto je tu šesťstupňová manuálna prevodovka (či DSG), ktorá je vo Fabii odstupňovaná inak a lepšie, ako v čudesne nastavenom Rapide. Narozdiel od Rapidu je motor Fabie aj podstatne lepšie odhlučnený, my nadšenci sme si dokonca vraveli, že by mohol aj trocha viac kričať. K jeho prudko efektívnemu charakteru sa však jemné ševelenie spod kapoty celkom hodí a v otáčkach neďalekých obmedzovaču som, priznám sa, aj započul spod kapoty niečo zaujímavé.

Čo ste čakali? Nová Fabia je skrátka ďalším vylepšením toho charakteru, ktorý o nej všetci tušia: Je to schopné auto na každý deň, ktoré odvezie v komforte a za malé prevádzkové náklady, skutočne dobre vyzerá a... Jasné, že má aj škrabku na ľad! 

 


GALÉRIA - 13 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ