Škoda Fabia Monte Carlo: Malé auto

To viete, decká. Korene mojej novinárskej kariéry siahajú niekde do roku 2015, keď som ešte pre iný, tlačený plátok (wow, to znie ako šunka) písal porovnávací test novej Fabie, Seatu Ibiza a KIA Rio. Zatiaľ čo Fabia bola zbrusu nová, nad danou generáciou Ibizy sa už vznášal smrádok záhrobia a lepšie to nemalo ani Rio, ktoré však vydržalo vo výrobe ešte dlho po teste. Jedným z najväčších prekvapení pre mňa bolo, keď som po usadnutí do Fabie pocítil kultivovanosť akoby o triedu vyššieho a ťažšieho auta. 

And here we are. Píše sa rok 2019 a pod rukami mi prešlo už slušné množstvo áut. Opäť usadám za volant Fabie, aby som zistil, že z tohto dospelého auta sa nejakým zvláštným spôsobom stalo niečo úplne iné, ako som si pamätal: Šikovná a mrštná štýlovka. Ale nepredbiehajme.

Štýlovka

Keby ste nevedeli, pred vašimi očami sa nachádza nová Fabia po nedávnom facelifte, ktorý si nevšimlo asi 90 percent dospelej populácie. Vpredu sa však udomácnili kombinované, alebo Full-LED svetlomety v závislosti od špecifikácie, nový je aj nejaký ten asistent a nanjväčšími zmenami prešla verzia Monte Carlo, ktorá dostala tradične čiernu strechu, spätné zrkadlá a pár hustých plastov na lemoch karosérie, no po novom aj voliteľné 18" disky VEGA.

Tam však nekončíme, totiž všetci - a hlavne naši českí braťja - vedia, že krása sa skrýva v maličkostiach a patriotizme. Práve preto sú svetlomety Fabie vypracované s prekvapivou pozornosťou pre detail a odkazom na české sklenárstvo; plaketkami Monte Carlo potom upriamuje na... Pekné marketingové spojenie s mestom ležiacom pri Stredozemnom mori. Nevadí. Spolu s monštróznymi diskami, ktoré budete milovať za ich vzhľad a nenávidieť za ich životnosť a krikľavou červenou farbou je Fabia prekvapivo vizuálne nad vecou.

Konzervatívny základ auta však drží jeho vizuálnu stránku stále bezpečne pri zemi.

Šikovná štýlovka

Situácia s farebnosťou sa trocha mení pri pohľade do interiéru. Nadvládu červenej tu prevzala sivá a čierna, s náznakmi karbónovosti na dekoračných obloženiach palubnej dosky. Červená prichádza zachrániť trocha depresívnu, ale útulnú kabínu prevažne na sedadlách. Tie sú tvarované veľmi pekne a poskytnú slušné bočné vedenie aj pri ostrejšej jazde. Príjemne padne do ruky aj volant s červeným pršívaním na venci a trocha komickou, plochou spodnou časťou. 

A teraz trocha slov k inteliegentnej výbavičke novej Fabie. Tá ešte nestihla ťažiť z modulárnej koncernovej platformy MQB A0, na ktorej stojí Ibiza, Polo alebo Audi A1 - preto neponúka ani systém držania v jazdných pruhoch, alebo najnovší dotykový displej s preklenou povrchovou úpravou, čo nemusí byť technofilom úplne po chuti. Na druhej strane dostanete s Fabiou celkom kvalitný audiosystém s fajn akustikou už v štandarde, pričom za 116 € si môžete dopriať príplatkový ŠKODA Surround. Moja rada znie: Urobte to. Je to príjemná zbraň voči o kúsok slabšiemu odhlučneniu, ako v prípade súrodencov založených na MQB.

Čo je však pre niektoré oblasti nevýhoda, môže byť v ďalších oblastiach celkom príjemné. Vďaka základom na staršej platforme PQ26 je totiž Fabia skonšturovaná trocha inak.

Sedí sa v nej vzpriamenejšie a pontón karosérie je vyšší. Priestorová ponuka pre kolená zadných pasažierov preto ani v tomto ohľade toľko netrpí, ako by ste si spočiatku mohli mysllieť. Kde je taktiež miesta prekvapivo dosť, je batožinový priestor: 330 litrov nie je na danú kategóriu vôbec nerentabilné čislo, poteší napríklad aj plnohodnotná rezerva pod jeho podlahou. Skrátka a dobre: Fabia sa vám každým centimetrom snaží povedať, že je to inteligentne navrhnuté auto a vonkajšiu veľkoť konkurentov vlastne ani nepotrebuje. A skutočne je to pravda, teda ak sa nebavíme o priečnom priestore v kabíne. Dve detské sedačky však zvládne bez problému.

Mrštná štýlovka

Vstávat a cvičit! Hneď z prvej musím povedať, že oceňujem jednu drobnosť, ktorú nájdeme špeciálne v Škodovkách s bezkľúčovým štartovaním: Štartuje sa tlačidlom, ktoré je umiestnené presne tam, kde bol predtým kľúč - a teda v stĺpiku riadenia.

Po jeho stlačení sa prebudí k životu celkom známy, litrový trojvalček TSI s objemom 999 kubických cenťákov. Dáva výkon notoricky známych, nafúkaných 81 kilowattov (a.k.a. 115 koní), pričom stačí ešte aj na 200 newtonmetrov. Tento asfalt trhajúci výkon putuje na osemnásťpalcové disky cez bizarne sprevodovanú, šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Kto by čakal, že na auto s hmotnosťou okolo 1300 kilogramov je takáto kombinácia jednoducho príliš slabá, ten by sa mýlil. Predstavám lenivej jazdy nevyhovuje ani podvozok, ktorý si v cenníku honosne hovorí športový.

Prekvapivý je fakt, že na to aj sčasti má právo. Fabia mení smer veľmi ochotne, riadenie je síce trocha skúpejšie na komunikáciu, nie však menej ako u vlastnej konkurencie. Skôr naopak. Prekvapenie nastáva aj v oblasti komfortu - k ofiltrovaniam nerovností dochádza citlivo, no moja pôvodná predstava "o triedu vyššieho" auta sa rozplynula ako nádej na zhatenie klimatickej zmeny. Keď si k celku pripočítate ešte skutočne krátky zadný previs a poriadne to premiešate, dostanete celkom zábavný warm-hatch na hranici dospelosti a starej školy.

K tomu všetkému, litrový trojvalec vo Fabii síce nepatrí k najkultivovanejším, skutočne však nejazdí za veľa. Pri ľahkej nohe osciluje niekde okolo piatich či šiestich litroch na sto kilometrov, ak však radi počúvate dobré techno a aplikujete to aj na diaľnici, tak vie potiahnuť aj za osem. 

Za tento balíček schopností a štýlu si Škoda pýta niečo vyše 15 000 €, čo vám možno za takéto malé auto príde priveľa. Ak však pozeráte po prímestskom aute, ktoré má trocha tých gulí, zábavnú povahu a kapacitu zvládnuť aj skromnejšiu dovolenku, Fabia Monte Carlo má dostatočne veľké srdiečko, aby si zaslúžila vašu pozornosť.


GALÉRIA - 35 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ